-

Google lanceert update voor visuele weergave zoekresultaten

Heb je je ooit afgevraagd wat er met de Image Extensions of Visual Sitelink-bèta’s van Google is gebeurd? Deze eerste stappen van Google naar het beter visualiseren van betaalde tekstadvertenties waren van korte duur vanwege de slechte prestaties. Echter, vanwege het succes van Google Shopping was het slechts een kwestie van geduld. Google blijft echter leren en optimaliseren en de lancering van Gallery Ads is een feit. Deze bèta is gelanceerd in februari 2019 en nu we de tijd hebben gehad om hem te testen, zijn de resultaten binnen.

De nieuwste visuele advertentie-indeling is het meest aantrekkelijk, omdat Google elementen uit weergave- en sociale advertentie-indelingen heeft gebruikt en deze heeft aangepast aan de zoekervaring. Een van de meest in het oog springende functie is het gebruik van de carrousel, met vier tot acht afbeeldingen per advertentie. 

De bètaversie van het advertentieformaat is momenteel alleen beschikbaar op mobiele apparaten en om dit te activeren moet de advertentie op de eerste positie staan. De visuele component, de bovenkant van de SERP / boven de vouwlocatie en de omvang op de SERP van deze advertentie, biedt veel uiteenlopende mogelijkheden. 

Nitty gritty details

De aanleverspecificaties die Google heeft gesteld voor de Gallery Ads zijn uitgebreid. Wij merken dat als een adverteerder al display- of social media advertenties inzet, deze creatieve specificaties geen uitdaging bieden.  

Heb je geen afbeeldingen? Geen probleem. Google kan jouw site, Facebook, Twitter, Instagram en ja, zelfs LinkedIn scannen. Wees echter voorzichtig bij het selecteren van afbeeldingen, omdat deze worden bijgesneden om te passen aan de juiste afbeeldingsgrootte.  

En, wat is het afrekenmodel? Dit gebeurt op twee manieren: 

1.       Straight-up kosten per klik (CPC) – Klikken van gebruikers, daar zijn kosten aan verbonden.  

2.       Gebruikers swipen naar de derde afbeelding – Swipe drie keer naar rechts, dan worden kosten gemaakt. 

In het geval dat een gebruiker beide methoden uitvoert – ze swipen naar de derde afbeelding en er volgt een klik, dan wordt het account van de adverteerder slechts één keer in rekening gebracht. 

 

Huidige successen en obstakels

Zoals hierboven beschreven, is dit nieuwe formaat momenteel enkel in bèta beschikbaar en enkel inzetbaar voor de Engelse taal. Diverse iProspect-klanten hebben dit al getest en de resultaten zijn wisselend: gemiddeld vergeleken we Gallery Ads met standaard mobiele searchresultaten lieten bij sommige klanten een lagere interactieratio / klikfrequentie zien, zelfs tot –45 procent maar ook klanten waarbij de Gallery Ads +44 procent beter presteerden.

Deze resultaten hadden daarbij ook een sterk effect op de gem. CPC. Bij de klanten waarbij de Gallery Ads een verbetering in CTR realiseerden was de gem. CPC lager, met ongeveer –40 procent. Bij de klanten met een lagere CTR was de gem. CPC +17 procent hoger. De resultaten hebben ons verrast maar dit is slechts het begin en daarom belangrijk om hier zo veel mogelijk learnings uit te halen. Op dit moment vermoeden wij dat het verschil voornamelijk verklaard kan worden door het type branche, zoekintenties en de kwaliteit van de afbeeldingen. Iets wat steeds getest en verder geoptimaliseerd moet worden om zo het nieuwe advertentieformaat een goede kans te geven. 

Een belangrijke hobbel die moet worden genomen voordat jij ook kan testen is het strenge goedkeuringsproces. Onze ervaring leert dat onze advertenties blijven haken op de strenge aanleverspecificaties, en nog steeds wachten op goedkeuring. Om ervoor te zorgen dat deze bèta fase volledig wordt benut, moet Google dit proces verbeteren en een betere manier vinden het aanleveren te automatiseren en verder te standaardiseren. Ten slotte zou Google ook moeten overwegen om elke afbeelding een eigen bestemmingspagina te laten hebben. Dit kan je vergelijken met de werking van sociale en display-carrousels, omdat dit zorgt voor meer relevantie. Juist dit soort testen zijn goed om door te voeren binnen de bèta fase.  

Conclusie; ga testen… NU!

De bètatest en de daarmee samenhangende hernieuwde aandacht voor visual search bij Google is top (een afbeelding zegt meer dan duizend woorden), ondanks de beperkingen binnen de test tot mobiel en de strikte specificaties. Met de tot nu toe gemeten resultaten raden wij om op de whitelist te komen en zo snel als mogelijk deel te nemen aan de bèta. Want always be testing en het is belangrijk om alvast learnings op te doen voor het geval dit straks, net als Google Shopping, groots wordt uitgerold. Belangrijk om alvast voorsprong te nemen op de concurrent. Het is daarnaast niet ondenkbaar dat een video-element gemakkelijk wordt opgenomen als een toekomstige functie.  

De nieuwe visual ads dragen met name bij aan de branding fase in de mid-funnel fase. Dit biedt kansen om met deze inzet op non-branded geïnteresseerde consumenten te bereiken en de concurrenten naar onder de vouw te duwen. En als Google onze adviezen opvolgt en specifieke URL’s voor elke afbeelding opneemt, kan dit ook mogelijkheden bieden voor initiatieven in de low funnel fase van de consument. 

Met de eerste gegevens die binnenkomen, is dit een zeer interessante bèta. Fingers crossed, dit is de eerste stap van Google om een succesvolle manier te vinden om meer display- en sociale advertentiefuncties op te nemen in de SERP. 

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

“Heb je je ooit afgevraagd wat er met de Image Extensions of Visual Sitelink-bèta’s van Google is gebeurd?”
Nee, dat heb ik mij nooit afgevraagd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond