-

Googles zoektocht naar de beste gebruikerservaring

Onlangs onthulde Google weer een paar ingrijpende veranderingen aan hun zoekalgoritme. Opvallend is daarbij de grote aandacht voor de eindgebruiker. Een goed moment dus om eens goed naar Googles plannen te kijken en wat dit betekent voor ons marketeers en webmasters. Google is constant bezig met het verbeteren van hun zoekmachine en sleutelt continu aan de zoekcriteria. En hoewel Google doorgaans zeer geheimzinnig doet over haar algoritmes, geeft het bedrijf af en toe zijn plannen vrij. Onlangs nog onthulde Google weer nieuwe plannen.

Belangrijke updates

In de afgelopen paar jaar heeft Google meerdere veranderingen doorgevoerd, waarvan sommige officieel zijn bevestigd, terwijl anderen zijn opgepikt door search experts en blogs. Een volledige lijst van wijzigingen in de algoritmes vind je hier, maar hierbij een aantal belangrijke updates in de volgorde van publicatie:

  • Update pagina lay-out algoritme (februari 2014)
  • Introductie van ‘Pigeon’ algoritme voor lokale zoekresultaten (juli 2014)
  • Ranking boost van websites met HTTPS-encryptie (augustus 2014)
  • Ranking boost van mobielvriendelijke websites, oftewel Mobilegeddon, (aangekondigd: april 2015; actief: 21 april 2015)
  • Onthulling dat Rankbrain, oftewel machine learning, al een langere tijd onderdeel was van de Google algoritmes (onthuld: oktober 2015; actief sinds april 2015)
  • Wijzigingen in AdWords en switch van advertenties van zijkant naar bovenkant van de zoekmachine resultaten (februari 2016)
  • Tweede ranking boost mobielvriendelijke websites (aangekondigd: maart 2016; actief: mei 2016)
  • Verwijderen van ‘voor mobiel’-label uit zoekresultaten (augustus 2016)
  • Downranken van websites met opdringerige pop-ups (aangekondigd: augustus 2016; actief: 10 januari 2017)
Aandacht voor de eindgebruiker

Met een blik op deze lijst wordt het niet duidelijk wat Googles masterplan is. We kunnen Googles volgende stappen op dit vlak niet makkelijk voorspellen. Maar één ding dat duidelijk naar voren komt is de aandacht voor de eindgebruiker.

De meeste van de punten uit de lijst komen ten goede aan de gebruiker van de website die Google heeft geïndexeerd. Zaken als een beveiligde verbinding (HTTPS-protocol) en mobielvriendelijkheid komen de gebruiker ten goede.

Deze aandacht voor de eindgebruiker blijkt ook uit de plannen die Google eind augustus publiceerde op het Google Webmaster Central blog. Hierin beschrijft Google de wijzigingen die het bedrijf vanaf 10 januari 2017 in de mobiele zoekresultaten zal gaan doorvoeren:

Ten eerste is  het ‘voor mobiel’-label (mobile-friendly label) ruim twee jaar na de introductie alweer verdwenen uit de (mobiele) zoekresultaten. Websites die toegankelijk zijn voor mobiele gebruikers ontvangen al een hogere search ranking. Googles algoritmes zullen op dit vlak niet veranderen, maar het bijbehorende label is sinds kort niet meer zichtbaar in de mobiele zoekresultaten. De reden? Volgens Google zijn 85 procent van alle pagina’s al geschikt voor mobiel gebruik, wat deze benaming overbodig maakt. En een opgeruimde zoekresultatenpagina verhoogt het gebruiksgemak.

Opdringerige pop-ups

De tweede wijziging betreft de ‘intrusive interstitial’, oftewel de opdringerige pop-up. Dit is een pop-up die je moet wegklikken (of die vanzelf na een paar seconden weggaat) voordat je de content van de website kunt zien. Google kondigde in augustus 2016 aan dat ze websites met deze pop-ups vanaf 10 januari 2017 een lagere plaats gaan geven in de zoekresultaten.

Dit heeft invloed op websites die gebruik maken van zulke pop-ups om bijvoorbeeld advertenties te tonen, kortingen te presenteren, of een nieuwsbrief aan te bieden. Deze regeling zal overigens niet gelden voor pop-ups die toestemming vragen om cookies te plaatsen, of voor websites die achter een paywall of leeftijdswall staan.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van intrusive interstitials die niet okay zijn (volgens Google).

Gebruikerservaring bedervende advertenties

Beide plannen zijn duidelijke voorbeelden van hoe Google websitegebruik en het gebruik van hun zoekmachine wil vergemakkelijken. De zoekmachineresultaten lay-out wordt opgeschoond en door middel van het downranken van websites met opdringerige pop-ups kunnen gebruikers sneller bij de content waar ze naar op zoek waren. Ze hoeven immers niet eerst een pop-up weg te klikken.

Wat betekent dit voor ons als marketeers en webmasters?

Nu is de vraag: wat zijn de gevolgen van Googles focus op gebruiksgemak voor ons als marketeers en webmasters? Aan de ene kant is dit een positieve ontwikkeling. Vanuit een klant is koning-perspectief is de focus op gebruiksgemak iets om naar te streven. Wanneer je je website mobielvriendelijk maakt, je gebruik maakt van het HTTPS-protocol en je geen opdringerige pop-ups laat zien, dan is je website over het algemeen prettiger in gebruik. Als beloning daarvoor krijg je een hogere ranking binnen de Google zoekresultaten. Op deze manier zal je meer bezoekers ontvangen die bovendien jouw website beter zullen beoordelen. Een win-winsituatie dus.

Maar we moeten niet vergeten dat Google een bijna-monopolie heeft in zoekmachineland. Zo heeft Google in Nederland momenteel een marktaandeel van 94 procent. Met dit soort aanpassingen in de zoekalgoritmes dicteert Google dus feitelijk wat websites wel of niet moeten doen. Tenminste, als de eigenaren van de websites hun vindbaarheid in de zoekmachines belangrijk vinden.

Als jouw opdringerige pop-up een goede conversieratio heeft, zal je worden benadeeld op het moment dat je deze pop-up in stand houdt. Zelfs al is de pop-up vitaal voor het voortbestaan van jouw website. Je zult de pop-up dan vanaf 2017 óf moeten verwijderen, óf moeten accepteren dat je website een lagere plek krijgt bij de zoekresultaten met alle gevolgen van dien. Google dwingt je bijna om dit soort pop-ups te verwijderen. Dat voelt wellicht oneerlijk.

En dat is het misschien ook wel. Maar gelukkig zijn er twee tegenargumenten te noemen. Ten eerste is het vaak geen ramp om te moeten voldoen aan Googles nieuwe zoekcriteria. Denk aan het bevoordelen van mobielvriendelijke websites: Het is in bijna alle gevallen een goed idee om je website toegankelijk te maken voor mobiele gebruikers als het dat nog niet is.

Ten tweede is Google langzamerhand marktterrein aan het verliezen in Nederland ten opzichte van alternatieve bronnen van verkeer zoals onder anderen sociale media. Dit betekent dat je je website niet altijd hoeft te conformeren naar Googles ideaalbeeld. Die opdringerige pop-up mag dan wel zorgen dat je website lager in Google komt te staan, maar wanneer een groot deel van de website-traffic van andere plekken afkomstig is, is dit op zich geen probleem.

Helaas zal het nog even duren voordat Google minder overwicht heeft in de zoekmachinewereld. Dus voor nu is  het advies om te blijven luisteren naar Googles plannen en wensen, maar wel met een kritische blik.

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Ik verbaas me nog steeds over de arrogantie in hun eigen pagina’s. Facebook, Ebay, Etsy: nooit zullen ze piepen over welke browser je gebruikt om hun diensten te bekijken, en het werkt overal. Bij Google is het precies tegenovergesteld. Flauwe berichten als “whoever disables the javascript must see an empty page” is gewoon te kinderlijk voor woorden. Het is onderhand meer van “No Chrome, no service”.
Gelukkig heb ik Google steeds minder nodig.
Aandacht voor de eindgebruiker: begin bij jezelf in plaats van sites van andere aan de “chrome only” test te onderwerpen.

Freek Kluen

Absoluut zo dat Google een bijna 100% monopolist is als het search engine gaat. tegelijkertijd zie je dat Google goed ziet wat de trends op langere termijn zijn. de onbalans tussen innovatieve technologie, die bijna zonder beperkingen data uit de online consument/gebruiker trekt gaat veranderen. In 2018 komt er binnen de EU nieuwe scherpere regelgeving om de privacy van de online consument te beter te beschermen. Dit gaat gevolgen hebben voor, het nu nog asymmetrische, verdien model dat veel websites en vooral mobile Apps hanteren. Google heeft aangekondigd, dat de afdrachten aan Google Play op Subscription Revenu van 30% naar 15% gaat. Google zegt in feite “zoek een directere relatie met je gebruiker, want de wereld gaat veranderen”. Dat is ook Googles belang, want de apps die dat negeren, krijgen het moeilijk, zo niet verdwijnen geheel. Google spoort de markt aan denk na over je propositie en relatie met je gebruiker. Google als regisseur dus.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond