-

‘Groei Magento neemt af, WooCommerce in trek bij grotere bedrijven ’

De bedrijven die van oudsher de markt voor e-commercesoftware domineerden krijgen er steeds meer concurrenten bij. De relatief nieuwe spelers weten niet alleen de kleinere bedrijven te overtuigen door met nieuwe technieken te werken. Ze hebben bij de topsites inmiddels ook een stevige voet tussen de deur.

Dat blijkt uit de cijfers die SimilarTech heeft verzameld over het afgelopen jaar. De vergelijkingssite heeft daarvoor gekeken naar wat het bedrijf de ‘Top 1M sites’ noemt – oftewel de miljoen belangrijkste online verkopers. Onderstaande grafiek laat zien van welke e-commerceplatforms de gebruikersaantallen het hardst groeien. Hoewel het Magento is dat nog altijd het hoogst staat aangeschreven onder de grotere partijen maakt WooCommerce een overduidelijke inhaalslag.

WooCommerce, de winkeloplossing voor WordPress, is bijna 75 procent vaker geïnstalleerd dan in het jaar daarvoor. Magento zag het aantal gebruikers met acht procent toenemen. Shopify (54 procent), PrestaShop (30 procent) en Bigcommerce (28 procent) vertonen eveneens groei. Opvallende namen in dit rijtje zijn de relatief kleine ePages (55 procent) en IBM Websphere Commerce (45 procent).

Verandering in aanbod en gebruik

SimilarTech leest de cijfers vooral als een verschuiving in de markt. ePages en IBM Websphere zijn klein maar zouden in 2017 weleens snel kunnen groeien. WooCommerce werd lange tijd alleen gebruikt door de allerkleinste webwinkels en is nu onder de iets grotere bedrijven ook een naam van betekenis. ‘Dat zou weleens slecht nieuws kunnen zijn voor Magento’, reageert een woordvoerder van de techvergelijkingssite. Dat de WordPress-uitbreiding ineens zo hard groeit kan te maken hebben met de samenwerking die moederbedrijf Automattic vorig jaar sloot met Square. Het betaalbedrijf wil de retailers die het offline bedient ook online laten groeien.

De meest actuele data over de nog grotere online verkopers tonen overigens een ander beeld. De honderdduizend grootste sites maken naast de al genoemde namen gebruik van Intershop, Magento Enterprise en Demandware – inmiddels onderdeel van Salesforce.

Hapering Magento 2 draagt mogelijk bij

Er is inderdaad sprake van een verandering in het aanbod en het gebruik van platformen, valt ook Camiel Baltussen van digitaal bureau ISAAC op. De toetreding en groei van nieuwe spelers heeft er volgens hem met name mee te maken dat de massale overstap op Magento 2 tot nu toe uitblijft. Er zijn weliswaar steeds meer webwinkels op basis van Magento 2, maar de uitrol gaat een stuk minder vlot dan eerder met Magento 1. Die hapering zorgt ervoor dat relatief nieuwe open source PHP platformen hun kans schoon zien.

WooCommerce is zo’n voorbeeld en ook Shopware, Drupal Commerce en Sylius noemt hij. Drupal Commerce heeft in zijn ogen nog niet de volwassenheid van Magento, maar Sylius zou door ontwikkelaars nauwlettend in de gaten worden gehouden. ‘Shopware heeft wel al een compleet platform staan en is in Duitsland groter dan Magento.’ Het Duitse platform – hier op Emerce al beschreven – richt zich met name op webwinkels die aan storytelling doen.

In Nederland zijn er daarnaast ook nog ruimschoots bedrijven die kiezen voor een closed source oplossing zoals Episerver en Sitecore. ‘Beide CMS-systemen worden steeds meer een e-commerceoplossing. Deze dotnet applicaties groeien gestaag in complexe B2B-omgevingen.’

Omdat de support op de eerste Magento-editie eind volgend jaar stopt, zal Magento ongetwijfeld weer doorgroeien, denkt ook Baltussen. De groei lijkt bijna een vaststaand feit. Hetzelfde geldt voor combinaties als Salesforce-Demandware en IBM-WebSphere Commerce. ‘Zolang de kernsystemen groeien, neemt het gebruik van de commerce platformen net zo hard toe.’

Op het lijstje van gebruikte platformen onder de tienduizend grootste spelers komen daarnaast nog ATG Web Commerce van Oracle, eBay Enterprise en Amazon Webstore voor. Deze laatste zijn sinds vorig jaar niet meer op de markt en zullen dus snel uit de overzichten verdwijnen

Deel dit bericht

5 Reacties

Wim Van Horen - Episerver

Altijd mooi om groei te zien van shopoplossingen. Ik ben wel benieuwd naar de definitie van “grotere bedrijven”.

Ten aanzien van het statement over Episerver (& Sitecore), dit is geen java maar een Dotnet platform. De ecommerce capaciteiten van Episerver worden ondertussen ook door analysten als Gartner en Forrester erkend. Daarnaast is het gebruik zeker niet beperkt tot B2B, ook gerenommeerde Nederlandse B2C spelers als BeterBed en Beerwulf maken succesvol gebruik van Episerver Commerce.

Jasper Goertz - Oracle

Het is niet alleen de hapering door implementatie perikelen met Magento 2, veroorzaakt doordat replatforming nodig is ipv updaten in combinatie met de kinderziekten van Magento 2, maar ook het nieuwe pricing model (gebaseerd op omzet en niet langer op aantal servers) dat de groei laat afnemen. Sterker nog: er zijn momenteel circa 40% minder Magento shops online dan 1 jaar geleden (Datanyze.com: drop from 240.000 (2015) to 101.000 (9-6-2017)). Stellen dat de groei wel weer aan zal trekken vind ik nogal riskant om te zeggen: op dit moment zie ik veel Magento 1 gebruikers over stappen naar andere platformen (in NL overigens weinig naar WooCommerce). Over het algemeen worden dit soort investeringen (replatforming, migratie, nieuw SEO plan, etc.) niet gedaan voor de korte termijn maar vaak voor minimaal 3 jaar of langer.

Magento leek voor veel partijen zo mooi en betaalbaar platform (want ‘gratis’, circa 95% van alle Magento implementatie maakt gebruik van de gratis community versie). De praktijk wijst echter uit dat er nogal wat verborgen kosten komen met een Magento implementatie. Voor veel Magento klanten wordt het re-platforming moment van M1 naar M2 dan ook met beide handen aangegrepen om voor iets anders te kiezen.

Op dit moment is ATG webcommerce nog het meest gebruikte commerce platform van Oracle. Een zeer robuust (bol.com, technischeunie.nl, canon.com, deliXL, e.v.a.) maar, geef ik toe, kostbaar platform. Dit gaat echter snel veranderen. O.b.v. van de ATG architectuur is een compleet nieuw api-first cloud platform gebouwd dat nu verkocht wordt als Oracle Commerce Cloud. Dit platform is agile, obv de nieuwste webstandaarden, met een volledig transparante TCO, SaaS, robuust, etc. Niet onbelangrijk: er hangt een totaal andere prijskaart aan Oracle Commerce Cloud: denk Magento Enterprise, Demandware/Salesforce Commerce Cloud. De afgelopen maanden heeft een aantal bekende merken gekozen om voortaan hun commerce business toe te vertrouwen aan Oracle.

Camiel Baltussen - ISAAC

Uiteraard zijn Episerver en Sitecore dotnet applicaties en geen java applicatie……..

Alain Nijholt - SEO Specialist - BMC Internet Marketing

Tiid geleden van Magento afgestapt, te weinig goede human resources die echt kunnen werken met Magento.

WooCommerce werkt goed voor ons. Echter is het wel wenselijk dat SEF URL’s een corefunctionaliteit wordt. Voor single language pages hebben we een goede plugin die de URL’s cleant. Multilingual webshops is helaas geen clean url oplossing voor handen die ook echt werkt.

Of kan iemand het tegendeel bewijzen? Dan hoor ik het graag 😎

Yoshi Tuk

Bedankt voor alle reacties.

@Wim en @Camiel: de tekst is gecorrigeerd. Dank!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond