-

Holiday season: vergeet Pinterest niet!

Dit jaar zag Pinterest meer zoekopdrachten dan ooit. Mensen plannen vooruit en gebruiken Pinterest ter inspiratie. Een ideaal platform dus om je merk te positioneren voor de feestdagen. Hoe plan je een kerstcampagne op Pinterest?

Met 4 miljoen maandelijks actieve users in Nederland is Pinterest het platform waar mensen met een positieve mindset op zoek gaan naar inspiratie.  Corona heeft een enorme shift in het retail-landschap veroorzaakt: mensen spenderen veel meer tijd op online platformen.

Inspiratie

Heeft Pinterest dan ook impact op sales? Het antwoord is ja! Dit jaar zag Pinterest meer zoekopdrachten dan ooit. Niet alleen zegt 65%van de Nederlanders Pinners dat zij Pinterest gebruiken om hen te helpen welke producten ze moeten kopen, maar zelfs gemiddeld 3 van de 5 Nederlandse Pinners zegt dat zij Pinterest inzetten om op zoek te gaan naar ideeën voor kerst.

Engagement

Mensen komen naar Pinterest met een doel, wat leidt tot een hoge engagement in vergelijking met andere platformen. In de VS is Pinterest nu het nummer 3 grootste social netwerk en dat is groter dan Snapchat. Hun groeicijfers spreken voor zichzelf: het aantal mannelijke Pinners is met 48% gestegen ten opzichte van vorig jaar, Gen Z met 50% en het aantal Millennials met 36%. De zoekopdrachten zijn ook gestegen. Wie zegt dat mannen niet koken? Artisan bread recipes wordt 5,5 keer vaker opgezocht dan vorig jaar, door mannen! Millenials zoeken 30 keer vaker naar fun couple activities. En Pinterest groeit door. 

Christmas comes early !

Wist je dat er al begonnen werd met zoeken naar kerst-inspiratie op Pinterest vanaf april dit jaar? Dit geeft merken de mogelijkheid om te positioneren bij de consumenten en ze klaar te stomen voor de kerstperiode van 2020! En Pinterest is daar het ideale platform voor. De grote vraag: hoe plan je een kerstcampagne voor jouw merk op Pinterest? Daarin zijn 5 fases belangrijk:

1:Launch

Begin vroeg, plant het zaadje voor kerst en zorg voor bereik en awareness voor je campagne in september en oktober. Verhoog je media spend in deze maanden voor kerst en introduceer je kerst propositie.

2: Inspire

Nu heb je de aandacht van je doelgroep. De volgende stap is het vertellen van je verhaal, de menigte inspireren om jouw product te kopen. Ontwerp een boodschap die in alle fasen van de funnel van toegevoegde waarde is. 

3: Convert

Tijdens november en december kun je de vruchten plukken van je vroeg geplante zaadjes. Verschuif de focus van je campagne naar een lower-funnel aanpak. Converteer het zoekvolume door Shopping and Search op Pinterest te gebruiken.

4: Continue

Wanneer kerst bijna over is, activeer dan je lower funnel tactieken. Hiermee zul je efficiënte vraag converteren. En het zorgt ervoor dat de eCPM’s lager worden.

5: Rinse & Repeat

Na de kerstperiode is het belangrijk om je te focussen op het nieuwe jaar en jouw beste goede voornemens. Introduceer een nieuwe campagne met focus op bereik, en gebruik lower-funnel tactieken om conversies aan te jagen in januari.

Creëer inspiratie

1 op de 3 Pinners doet een aankoop na het zien van branded content op Pinterest. Daarom is het belangrijk om jouw doelgroep te inspireren. De 5 fases van een kerstcampagne op Pinterest die we hierboven benoemen gaan hand in hand met de specifieke doelen: awareness, consideration en conversion. Pinterest biedt een oplossing voor elke objective. Inspireer met video pins, statische pins en collection ads. Specifiek voor conversiegerichte doelstellingen, welke belangrijk is tijdens kerst, heeft Pinterest een aantal oplossingen ontwikkeld die merken kunnen helpen met hun performance doel.

 

Shopping

Pinners stellen gemiddeld 1,3 keer vaker dat Pinterest hen heeft geïnspireerd in hun customer journey dan niet-Pinners op andere platformen. Dus: inspiratie is belangrijk! Op Pinterest kan een een merk productgroepen creëren en promoten via Catalogues. Er zijn drie manieren om jouw producten via Catalogues te promoten: Shopping ads, Collections en Dynamic Retargeting. Om Shopping ads op te zetten, klik op de promote button binnen Catalogues. Deze brengt je naar de Ads Manager om je campagne op te zetten.

Pinterest groeit hard en breidt de advertentiemogelijkheden op het platform elk jaar verder uit. In een volgend artikel zullen we dieper ingaan op de voordelen van Pinterest Advertising. En zullen we meer tips en tricks geven voor inspirationele campagnes voor je merk. Stay tuned!

Over de auteur: Nicky Ribbers is head of social advertising bij Storm Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond