-

Socialemedia-algoritmen 2020: updates en tips per platform

Maak je je zorgen dat je content nóg minder mensen zal bereiken dan in 2019? Je bent niet de enige. 80% van alle socialemediamarketers zegt dat hun strategie er in de eerste plaats op gericht is om meer betrokkenheid te creëren op hun kanalen. 

Met dit artikel blijf je ook in 2020 je organische traffic de baas. Want hoewel het essentieel is voor bedrijven en merken om via betalende advertenties traffic naar hun sociale media te leiden, blijft organische traffic toch echt wel het beste recept voor succes: het is gratis, bindt je volgers aan je en staat je toe een hele community op te bouwen.

En als je dan toch zoveel tijd in je content investeert, kan het maar beter wat opleveren! Hoe meer gratis bereik, hoe beter. 

Wat zijn socialemedia-algoritmen?

Een socialemedia-algoritme berekent automatisch welke berichten bovenaan iemands nieuwsoverzicht verschijnen en welke niet. Bij de meeste socialemedia-algoritmen speelt de betrokkenheid die een bericht uitlokt een doorslaggevende rol, zeker als die betrokkenheid heel hoog ligt binnen een korte tijdspanne. Ook hoe vaak je reageert op berichten van een bepaalde pagina heeft een invloed op hoe vaak je de content van die pagina te zien krijgt. 

Sommige algoritmen, zoals dat van YouTube, houden ook rekening met het soort content dat je bekijkt.

Facebook

Facebook is met zijn 2,5 miljard maandelijks actieve gebruikers nog steeds het grootste sociale netwerk in termen van gebruikers. Toch krijgt de socialemediagigant heel wat kritiek van bedrijven. Het is namelijk moeilijk om een bedrijfspagina op een organische manier te laten groeien (in tegenstelling tot een persoonlijke pagina).

Laten we eens kijken naar manieren om zakelijke content organisch een prominente plek te geven op iemands nieuwsoverzicht zonder dat je hiervoor een bedrijfspagina nodig hebt.

Wanneer je vrienden iets in een groep delen, verschijnt dat sneller op je nieuwsoverzicht dan vroeger.

Je kunt ook gerust met je persoonlijke account volgers aantrekken en bevrienden om vervolgens over zakelijke onderwerpen te spreken.  

Hoe dit socialemedia-algoritme werkt

Dit zijn de belangrijkste regels die je moet kennen om Facebook te begrijpen:

  • Geeft meer prioriteit aan berichten van vrienden en familie dan aan berichten van bedrijven
  • Heeft een grote voorkeur voor berichten van mensen met wie je vaak communiceert (mensen van wie je veel berichten leuk vindt of erop reageert, of mensen naar wie je veel berichtjes stuurt)
  • Heeft een voorkeur voor meer en langere opmerkingen
  • Kijkt naar het aantal reacties en hoe gevarieerd die zijn
  • Toont zowel recente berichten van je beste vrienden als berichten van vrienden waar je iets minder mee praat, maar die toch veel reacties ontvangen
Nieuw in 2020

De grootste update die Facebook in 2020 heeft doorgevoerd, is dat het netwerk nu een duidelijke voorkeur geeft aan berichten die in groepen verschijnen. Facebook begrijpt dat de privacy en het enigszins exclusieve karakter van groepen unieke mogelijkheden bieden. 

Tips om het maximale uit Facebook te halen in 2020

Hier zijn enkele ideeën om je bereik te vergroten in 2020 (naast natuurlijk betalende advertenties).

  • Deel wanneer mogelijk berichten over je bedrijf op je persoonlijke pagina of zet een ‘employee advocacy’-programma op.
  • Maak je berichten ‘openbaar’ om meer volgers te bereiken.
  • Stel vragen om betrokkenheid uit te lokken.
  • Plaats content die waardevolle, lange reacties uitlokken (en niet gewoon een ‘Goed bezig’).
  • Deel video’s (hoeft niet altijd live te zijn!).
Instagram

Instagram heeft lichtjaren voorsprong op Facebook wanneer we kijken naar betrokkenheid. Merken kunnen op Instagram op een betrokkenheid van gemiddeld 1,6% rekenen voor hun content. Hieronder overlopen we een aantal voorbeelden van hoe ondernemers hun zichtbaarheid vergroten met Instagram.

Op de eerste foto vraagt een fitnesscoach aan haar volgers welke outfit haar het beste past, terwijl een marketingschool in de tweede post een mini-tutorial promoot met een carrouselpost.  

Hoe dit socialemedia-algoritme werkt

Het Instagram-algoritme let op de volgende punten:

  • Geeft voorrang aan berichten met veel vind-ik-leuks
  • Geeft voorrang aan zeer recente berichten (die slechts enkele minuten voor een gebruiker inlogde werden gepubliceerd)
  • Geeft voorrang aan berichten van pagina’s die de gebruiker actief volgt
  • Geeft voorrang aan berichten met hashtags die de gebruiker volgt
  • Toont soms berichten van een pagina met hashtags die de gebruiker niet volgt, maar die wel veel betrokkenheid uitlokken
  • Zou zakelijke en persoonlijke content evenwaardig behandelen 
Nieuw in 2020

Veel bedrijven vrezen dat Instagram op een dag content van zakelijke pagina’s moeilijker zichtbaar zal maken, maar voorlopig lijkt die zorg ongegrond. Sterker zelfs, in 2020 zien we dat heel wat gebruikers zelfs content te zien krijgen van profielen die ze helemaal niet volgen (niet in het ‘Ontdekken’-overzicht, maar in het eigen nieuwsoverzicht). Het is belangrijk dat je een vertrouwensband opbouwt met je volgers zodat ze op die manier aangespoord worden om te reageren op je berichten.

Tips om het maximale uit Instagram te halen in 2020

Hier zijn onze tips:

  • Reageer op content van je volgers in het eerste uur nadat je zelf iets gepubliceerd hebt.
  • Reageer de eerste drie uur nadat je iets gepubliceerd hebt meteen op elke reactie die je ontvangt. 
  • Denk zorgvuldig na over je bijschrift. 
  • Stel een vraag in je bijschrift om meer interactie met je doelpubliek uit te lokken. 
  • Er is geen gulden regel wanneer het op hashtags aankomt, dus probeer gerust verschillende hashtags en hashtagstrategieën uit. 
  • Gebruik Instagram Stories om meer mensen organisch te bereiken zonder de structuur van je pagina te doorbreken.
  • Wees consequent! Het algoritme straft gebruikers die zonder enige structuur posten. Post elke dag, elke twee dagen of twee keer per week (volgens wat je zelf aankan).
LinkedIn

Wist je dat 89% van de B2B-marketers LinkedIn gebruikt? Hier zijn een aantal voorbeelden van berichten die het goed doen op LinkedIn:

In dit LinkedIn-bericht vraagt de auteur zijn volgers om een gunst. Hij vraagt ze om te reageren.

Hoewel dit bericht niet veel reacties heeft ontvangen, is de auteur toch alomtegenwoordig op LinkedIn. Hij deelt elke dag content en staat altijd bij de drie bovenste berichten op mijn LinkedIn-nieuwsoverzicht.

Consequent zijn is vaak doorslaggevender dan het aantal vind-ik-leuks. 

In tegenstelling tot 2019 verschijnen video’s niet langer automatisch boven aan je nieuwsoverzicht. 

Hoe dit socialemedia-algoritme werkt

Dit is wat onze marketers al hebben ontdekt:

  • Geeft voorrang aan content van gebruikers met wie je in het verleden al gepraat hebt en die regelmatig berichten publiceren.
  • Geeft voorrang aan gebruikers die heel wat reacties ontvangen, ook al posten ze niet het soort berichten waarop jij zou reageren.
  • Vindt de lengte van commentaren belangrijker dan het aantal.
  • Geeft geen voorrang aan content van bedrijfspagina’s. 
Nieuw in 2020

Hoewel LinkedIn nog altijd video’s toelaat in 2020, krijgen ze niet meer zoveel impressions als eerder. Terwijl het algoritme video’s vroeger steevast bovenaan in het nieuwsoverzicht plaatste, moet een video tegenwoordig ook goed onthaald worden. Wel hebben ze nog altijd een streepje voor op tekst en afbeeldingen. 

Daarnaast bouwt LinkedIn in 2020 voort op een trend die al in 2019 begon: het plaatst berichten van populaire influencers niet langer automatisch bovenaan, zodat gebruikers ook de kans krijgen content te zien van mensen uit hun eigen netwerk. 

Tips om het maximale uit LinkedIn te halen in 2020

Dit kun je doen om je zichtbaarheid en de betrokkenheid op LinkedIn te vergroten:

  • Laat de baas en alle medewerkers berichten op hun persoonlijke pagina delen in plaats van op de bedrijfspagina. 
  • Varieer je content: publiceer zowel tekst als afbeeldingen en video’s. Kijk waar de verhouding resultaat – inspanning het beste zit. 
  • Wees consequent! Het algoritme zal merken wanneer er geen structuur in je berichten zit. Voor de meeste mensen is één keer per week iets schrijven ideaal. 
Twitter

Met zijn 330 miljoen maandelijks actieve gebruikers en 152 miljoen dagelijks actieve gebruikers is Twitter nog lang niet afgeschreven. Het blijft een belangrijk medium voor B2B-communicatie. 

Ben je niet zeker of Twitter wel de moeite waard is? Kijk hoe je concurrenten en andere bedrijven te werk gaan en volg populaire hashtags om te zien of je doelpubliek aanwezig is op Twitter.

Hier zijn alvast enkele voorbeelden van berichten die het goed deden in 2020.

Retweets zijn nog altijd een van de beste manieren om je zichtbaarheid te vergroten op Twitter. 

Visuele content is belangrijker dan ooit op Twitter. 

Hoe dit socialemedia-algoritme werkt

Meer dan andere socialemedia-algoritmen let Twitter in de eerste plaats op hoe recent een bericht is. Maar ook andere elementen zijn van tel.

  • Geeft voorrang aan recente content (de voorbije 24 uur) die de meeste reacties heeft ontvangen van gebruikers die je volgen.
  • Geeft voorrang aan zeer recente content (enkele minuten geleden geplaatst).
  • Vindt retweets en reacties belangrijker dan vind-ik-leuks
Nieuw in 2020

Sinds 2019 is het op Twitter mogelijk om te wisselen tussen de meest populaire berichten en de meest recente. Momenteel is dit enkel mogelijk op iOS. Het wordt verwacht dat Twitter de functie ook op desktop zal toevoegen.

Twitter wil zo meer voorrang geven aan tweets die veel reactie uitlokken, naast recente tweets. Zowel hoeveelheid als regelmaat zijn dus belangrijk. 

Tips om het maximale uit Twitter te halen in 2020
  • Tweet 2 tot 8 keer per dag voor de beste resultaten.
  • Gebruik je maximum van 280 tekens niet altijd volledig op (enkel bij informatieve tweets).
  • Stel vragen om betrokkenheid uit te lokken.
  • Hou één keer per maand een Twitter-poll. 
  • Antwoord onmiddellijk op alle reacties die je binnen 2-3 uur na het publiceren van een tweet ontvangt.
Pinterest

Vrouwelijke millennials vertegenwoordigen het leeuwendeel van de actieve pinners. Als dat dus jouw doelpubliek is, loont het vast en zeker de moeite om je te verdiepen in het Pinterest-algoritme. 

Ook andere gemeenschappen zijn aanwezig op Pinterest, vooral B2B-marketers. 

Pinterest is voor heel wat B2B-marketers de ideale plek om hun infographics te delen en zo meer verkeer te leiden naar het originele blogbericht waarin de infographic staat. 

Ook heel wat bloggers zijn dol op Pinterest en slagen er met de tool soms in duizenden tot honderdduizenden bezoekers per maand organisch naar hun blog te leiden. 

Hoe dit socialemedia-algoritme werkt

Dit is hoe het Pinterest-algoritme bepaalt wat er op jouw startpagina verschijnt:

  • Geeft voorrang aan nieuwe, recente pins.
  • Geeft voorrang aan pins met heel wat betrokkenheid (repins en reacties)
  • Penaliseert mensen die hun pins in te veel verschillende borden opslaan.
  • Penaliseert pins van borden met honderden of zelfs duizenden groepsleden.

Besef bovendien goed dat je content niet enkel op de startpagina van Pinterest verschijnt. SEO is heel belangrijk op Pinterest en heel wat gebruikers ontdekken nieuwe content via zoekmachines. 

Nieuw in 2020

Pinterest bouwt voort op een trend die ook in 2018 en 2019 boven aan hun lijstje stond: ze willen spam afbouwen en penaliseren. Het is dus niet de bedoeling dat pinners hun pins in tientallen groepsborden delen. Ook groepsborden met te veel groepsleden zullen hun bereik aanzienlijk zien dalen. Daarnaast slaagt het Pinterest-algoritme er ook steeds beter in om de inhoud van afbeeldingen te herkennen, zodat het kan evalueren of een pin in relevante borden wordt opgeslagen.

Tips om het maximale uit Pinterest te halen in 2020
  • Deel pins van hoge kwaliteit (de lengte doet er minder toe dan vroeger).
  • Deel je pins enkel op relevante borden.
  • Neem belangrijke SEO-zoekwoorden op in je pins.
  • Gebruik een Pinterest-planner zoals Tailwind om je pagina steeds actueel te houden.
YouTube

Hoewel de kracht van YouTube voor B2B-marketing nog altijd onderschat wordt, is het een belangrijk platform. 73% van alle volwassenen in de VS gebruikt YouTube. 

Het YouTube-algoritme staat bekend om zijn complexiteit en je content wordt op verschillende manieren gedeeld. 

De bekendste manier is dat gebruikers op het einde van een video suggesties krijgen voor gelijkaardige video’s over hetzelfde onderwerp of andere video’s van dezelfde maker. 

Hoe dit socialemedia-algoritme werkt

YouTube is moeilijk. En ook in 2020 blijft het een van de moeilijkste socialemedia-algoritmen. Hier is waar je op moet letten:

  • Doet suggesties op basis van wat je eerder bekeken hebt.
  • Stelt video’s van dezelfde maker voor die passen bij andere video’s die je eerder hebt bekeken.
  • Stelt virale video’s voor (video’s die in een korte tijdspanne ontzettend veel keer zijn bekeken en gedeeld), ook al zijn ze niet relevant voor jou.
  • Biedt een apart menu aan voor kanalen die je volgt en toont deze video’s in omgekeerde chronologische video’s.

Net zoals Pinterest, is YouTube-content zichtbaar in zoekmachines. Het is dus heel belangrijk dat je je YouTube-video’s optimaliseert met SEO

Nieuw in 2020

Het YouTube-algoritme kent een steeds grotere waarde toe aan de waarschijnlijkheid dat een gebruiker geïnteresseerd is in jouw kanaal en het soort content dat je deelt. In 2020 is daarnaast ook de relatie met je volgers belangrijker dan het aantal volgers. Zorg er dus voor dat je volgers het concept van je kanaal begrijpen en weten wat ze van jou kunnen verwachten.

Tips om het maximale uit YouTube te halen in 2020
  • Vraag kijkers na één of twee minuten al om op ‘like’ te klikken of een reactie onder je video achter te laten als ze de video interessant vinden. Zo verhoog je hun betrokkenheid. 
  • Optimaliseer al je YouTube-video’s voor zoekmachines.
  • Deel consequent nieuwe video’s zodat je content boven aan het overzicht van je volgers verschijnt.
  • Schrijf waardevolle reacties onder video’s uit je niche (en vraag mensen dus niet steeds om naar je kanaal te gaan).
  • Zet andere marketingkanalen in om het aantal kijkers en de betrokkenheid in de eerste uren na publicatie te verhogen. Deel je video bijvoorbeeld op sociale media of in je nieuwsbrief. 
  • Zorg ervoor dat je in de eerste seconden en minuten van de video meteen de aandacht van je kijkers trekt. Kom direct ter zake. Sla niet aan het ratelen, want dan stijgt de bouncerate en daalt de kijktijd. 

Zo, nu weet je precies hoe socialemedia-algoritmen in 2020 werken. Klaar om je socialemediaberichten naar een hoger niveau te tillen? 

Over de auteur: Tanguy Verbelen is growth marketer bij StoryChief.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jorn Eiting - Seenons BV

Wat een mooi en uitgebreid artikel, dank Tanguy!

Ik heb echter wel een vraag. In hoeverre geldt dit ook volledig voor Nederlandse markt? Er wordt in dit soort onderzoek namelijk vaak uitgegaan van de Amerikaanse markt.

Benieuwd naar je reflectie hierop.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond