-

Welke advertentiemogelijkheden biedt Pinterest? 

Meer dan 250 miljoen consumenten wereldwijd maken gebruik van Pinterest om inspiratie op te doen over uiteenlopende onderwerpen. Van woninginrichting, tot kleding, recepten, sport en reizen. En waar de consument inspiratie op doet, daar wil jij als adverteerder aanwezig zijn.

Sinds begin 2019 is het mogelijk om te adverteren via Pinterest. Maar wat houdt adverteren via Pinterest in? Wat voor doelstellingen hanteert Pinterest? En welke targeting mogelijkheden zijn er? We zetten het voor je op een rij.

Wat houdt Adverteren via Pinterest in?

Ieder beeld op Pinterest linkt door naar een website, blog of webshop. Door zogeheten borden aan te maken kunnen gebruikers één of meerdere beelden verzamelen in hun Pinterest account om inspiratie op te doen voor latere aankoopbeslissingen. Door de  uitgebreide targeting mogelijkheden zijn de promoted pins van Pinterest perfect in te zetten binnen alle fases van de aankoopfunnel (see, think, do, care)

De campagnestructuur bestaat uit drie onderdelen: campagnes, advertentiegroepen en gesponsorde pins. Binnen de campagne kies je de doelstelling en het totale budget. Per advertentiegroep kan je het budget, de targeting, de plaatsing, de tijdsduur en het bod instellen. De advertentiegroepen bevatten de gesponsorde pins, dit zijn de advertenties die gebruikers van Pinterest te zien krijgen. Je kunt ervoor kiezen de advertenties te plaatsen tussen de zoekresultaten of in de nieuwsfeed.

Wat voor doelstellingen hanteert Pinterest?  

Voordat je aan de slag gaat met adverteren op Pinterest is het belangrijk om de zakelijke doelstelling van de campagne te bepalen. Het geselecteerde doel van de campagne bepaalt hoe je kunt bieden in de advertentieveiling en welk advertentietype je kunt inzetten. De campagne doelstellingen van Pinterest maken het mogelijk om in elke aankoopfase van de klant te adverteren.

Merkherkenning

De merkherkenning doelstelling is ideaal voor bedrijven met een sterke branding doelstelling. Deze campagne doelstelling zorgt er namelijk voor dat meer gebruikers je merk of product ontdekken. Biedingen kunnen worden ingesteld aan de hand van een maximum CPM (Kosten per 1000 vertoningen).

Videoweergaven

Wil je ervoor zorgen dat je videoadvertenties een diepe impact hebben op de doelgroep? Dan is de campagne doelstelling videoweergaven de juiste keuze. Met de doelstelling videoweergaven zorg je ervoor dat Pinterest de advertenties vertoond aan gebruikers die het meest geneigd zijn om je video te bekijken.

Verkeer

Campagnes met de doelstelling verkeer leiden mensen van Pinterest naar een URL naar keuze, bijvoorbeeld een landingspagina van een website, blogbericht of app. Pinterest vertoont advertenties enkel aan gebruikers waarvan de kans dat zij klikken het hoogste is. Adverteerders kunnen door middel van de CPC (kosten per klik) bieding zelf aangeven hoeveel zij kwijt willen zijn per website klik. 

Conversie

De conversie campagne doelstelling is uitermate geschikt om gebruikers aan te zetten tot een specifieke actie op de website, bijvoorbeeld een aankoop, het downloaden van een whitepaper of het invullen van een contactformulier. Bij deze doelstelling is het mogelijk om te bieden op basis van CPC en CPA (kosten per actie/conversie).

Heeft je bedrijf een groot assortiment aan producten en kost het maken van advertenties per product veel tijd? Door het toevoegen van een productcatalogus in Pinterest is dit probleem snel verholpen. De productcatalogus bevat alle benodigde productinformatie van de webshop en genereert vervolgens automatisch nieuwe advertenties zodra er producten zijn aangepast of nieuwe producten zijn toegevoegd. 

App installatie

Meer installaties van een app generen? De campagne doelstelling app installaties helpt bedrijven daarbij. Campagnes met de app installatie doelstelling worden enkel op mobiel vertoond. Adverteerders kunnen biedingen instellen op basis van het maximale bedrag dat zij per app installatie kwijt willen zijn. 

Targeting mogelijkheden op Pinterest

Pinterest begrijpt de interesses en voorkeuren van hun gebruikers als geen ander. Gebruikers van Pinterest worden ingedeeld in specifieke targeting doelgroepen op basis van hun zoekgedrag en interacties. Deze doelgroepen worden door adverteerders gebruikt om de juiste persoon op het juiste moment te bereiken. Pinterest biedt daarmee talloze targetingopties om ervoor te zorgen dat marketingbudgetten niet verspild worden aan irrelevante gebruikers. 

De targetingopties van Pinterest zijn in te delen in vier hoofdgroepen, namelijk: Demografische targeting, Interesse targeting, Zoekwoordtargeting en Doelgroeptargeting.

Demografische targeting

Met demografische targeting is er de keuze om doelgroepen te filteren op basis van leeftijd, geslacht, locatie en de taalinstellingen van de gebruiker. Deze manier van targeting vormt de eerste stap bij het selecteren van de juiste doelgroep. Doelgroepen die uit meerdere demografische profielen bestaan kun je makkelijk indelen in verschillende advertentiegroepen.

Interesse targeting

Met deze targeting optie is het mogelijk om gebruikers te targeten met specifieke interesses, bijvoorbeeld; damesmode, gezondheid, sport, reizen etc. Ondanks dat de meeste Pinterest interesse categorieën zijn onderverdeeld in meerdere subcategorieën, zijn de mogelijkheden beperkt. Deze manier van targeten gaat een stap verder dan demografische targeting omdat adverteerders hun boodschap en advertentiemateriaal nog beter kunnen afstemmen op de voorkeuren van de doelgroep.

Zoekwoordtargeting

De zoekwoordtargeting optie van Pinterest is een belangrijke factor bij het bepalen van de juiste doelgroep. Zoekwoordtargeting is een van de meest effectieve vormen van targeting, omdat het direct inspeelt op de zoekgedrag en huidige interesses van de gebruikers. Onder andere Google en Twitter maken ook gebruik van deze manier van targeten om doelgroepen op te bouwen. 

Uit onderzoek van Pinterest is gebleken dat 82% van de actieve gebruikers een product heeft gekocht, nadat zij in aanraking zijn gekomen met content op Pinterest. Met zoekwoordtargeting kunnen adverteerders gemakkelijk potentiële klanten met een hoge aankoopintentie targeten en over laten gaan tot een aankoop. 

Doelgroeptargeting

Met doelgroeptargeting is het mogelijk om gebruikers te targeten op basis van hun eerdere interacties met een bedrijf. Doelgroepen kunnen worden opgemaakt aan de hand van e-mailadressen, websitebezoekers of betrokkenheid met voorgaande berichten op Pinterest. Pinterest analyseert de doelgroep en combineert de voorkeuren vervolgens tot een relevante targeting mogelijkheid. Deze specifieke manier van adverteren kan bedrijven perfect helpen bij het benaderen van bestaande klanten of klanten die op het punt staan om een aankoop te doen. 

De bestaande klantdata kan ook worden gebruikt om een nieuwe actiegerichte doelgroep te creëren. Pinterest kijkt naar de voorkeuren van de aangepaste doelgroep en selecteert gebruikers met vergelijkbare interesses. Op deze manier is het erg gemakkelijk om het bereik en de zichtbaarheid binnen een nieuwe relevante doelgroep te vergroten. 

Kortom: wil jij heel gericht je specifieke doelgroepen bereiken en al voor de aankoopfase een buzz creëren rondom je merk? Start dan vandaag nog met Pinterest Advertising.

Over de auteur: Anne Metzelaar is content marketeer bij SDIM.

Deel dit bericht

1 Reactie

beveiliging,internet

Ik heb een hoop kunnen leren van je blog, dank je wel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond