Infographic: op welke travel technologie zetten de vier grote OTA’s in?

De vier online reisgiganten Expedia, TripAdvisor, Ctrip en Priceline bepalen hoe consumenten reizen zoeken en boeken. Maar hun dominante positie is niet veilig, zegt onderzoeksbureau CB Insights en daarom investeren ze in mogelijk disruptieve nieuwkomers.

Travel tech startups krijgen tractie en Airbnb blijft groeien. Beide zijn bedreigingen voor de vier gevestigde namen, stelt CB Insights. Expedia, TripAdvisor, Ctrip en Priceline zitten daarom zelf ook niet stil en hebben sinds 2013 in totaal vijfentwintig travel tech bedrijven overgenomen en in tien start-ups geïnvesteerd om zo marktaandeel de consolideren, nieuwe markten te betreden en het serviceaanbod uit te breiden.

CB Insights heeft in kaart gebracht welke technologieën de warme belangstelling hebben van de grote vier. Expedia en TripAdvisor zijn de meest actieve investeerders. In de afgelopen vier jaar hebben zij in tien bedrijven geïnvesteerd of die overgenomen. Ctrip zit op acht en Priceline op zeven.

Travel tech investeringen door de grote vier OTA's

Expedia:

In 2015 deed Expedia zijn grootste aankoop met de acquisitie van HomeAway voor 3,9 miljard dollar. In het derde kwartaal van dit jaar investeerde Expedia 350 miljoen dollar in de Indonesische OTA Traveloka dat inmiddels actief is op zes markten in Zuidoost-Azië. Daarnaast heeft Expedia geïnvesteerd in het hotelcommunicatieplatform ALICE en in SilverRail, een boekingssysteem voor treintickets.

TripAdvisor:

Sinds 2013 heeft TripAdvisor het boekingsplatform voor cruises CruiseWise (website bestaat niet meer, niet duidelijk wat er met het bedrijf is gebeurd), huisverhuursites Niumba, Vacation Home Rentals en House Trip, en reisplanners Tripbod (geïntegreerd in TripAdvisor-site), Viator en ZeTrip gekocht. Verder heeft TripAdvisor geïnvesteerd in Traxo, dat data-analyses doet voor reisbedrijven. Daarnaast heeft TripAdvisor deals gesloten met bedrijven die zich bezighouden met het reserveren van restaurants en recensiewebsites, met name in Europa.

Ctrip:

Ctrip heeft geïnvesteerd in TuJia, een vakantieverhuurserviceprovider en de online reisagent LY.com. Buiten thuismarkt China heeft Ctrip onder andere metazoekmachine Skyscanner gekocht in het vierde kwartaal van 2016.

Priceline:

In de Priceline Group zitten Priceline, Booking.com en Kayak. Sinds 2013 heeft de groep onder andere metazoekmachine Momondo en de boekingsplatformen Mundi en HotelUrbano gekocht. Daarnaast heeft Priceline geïnvesteerd in de hotelmanagementplatformen buuteeq en PriceMatch (beide inmiddels onderdeel van BookingSuite), loyaliteitsprogramma Rocketmiles en autodeelservice FlightCar (in juli opgeheven en het platform is verkocht aan Mercedes Benz). Buiten de reisbranche heeft Priceline in 2014 voor 2,6 miljard dollar de Amerikaanse restaurantboeker OpenTable gekocht.

Foto: Alex wong op Unsplash

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug