-

Kansen door regionale verschillen Duitse e-commercemarkt

De Duitse e-commercemarkt zit in de lift. Afgelopen jaar zou er voor het eerst meer dan honderd miljard euro besteed zijn. Maar zo blijkt ook: de regionale verschillen zijn soms groot. In welke gebieden is er nu de meeste vraag naar kleding, elektronica, eten en drinken en online doe-het-zelfartikelen?

Dat er online voor meer dan honderd miljard euro is besteed blijkt uit een analyse van consultancybedrijf Schickler. Met name de cijfers over de e-commercemarkt in klassieke zin zijn interessant. Zo is er voor ruim 52 miljard euro aan fysieke producten online besteld. Een toename van twaalf procent ten opzichte van 2015. Ook voor dit jaar verwachten de consultants weer een goed groeicijfer: in 2017 nemen de bestedingen met een tiende toe tot ongeveer 58 miljard euro. Overigens telt Schickler de ‘online fysieke services’ (denk aan een online besteld foto-album) niet bij deze cijfers op. Dat is nog een aparte categorie met een waarde van 45 miljard euro.

Hoewel bedrijven er doorgaans gemakshalve van uitgaan zich op iedere regio te moeten richten, blijkt er nogal wat verschil te zijn in vraag. En dat kan belangrijke informatie zijn voor de marketinginspanningen, zo merkt onderzoeker Gfk op. Onderstaande verdeling is het resultaat van onderzoek onder 30 duizend huishoudens verspreid over het hele land.

Eten en drinken –
Zo lijken Duitsers op het eerste gezicht door het hele land ongeveer net zoveel eten en drinken te kopen. Worden die cijfers uitgesplitst naar de online verkoop dan blijken er grote verschillen te zijn. Het online potentieel is verreweg het grootst in steden als Munchen, Frankfurt, Stuttgart, Hamburg en Berlijn. Dat heeft enerzijds met het aanbod te maken – alle bekende bezorgbedrijven starten in de metropolen omdat de logistiek er gemakkelijker is – maar de vraag is er ook gewoon groter. In het oosten van het land valt die vraag vooralsnog tegen.

Kleding – Het online bestellen van een outfit is door het hele land gewoon geworden. Hoewel de onderzoekers verwachtten concrete regionale verschillen tegen te komen voor de online verkoop van kleding, valt dat alleszins mee. Sterker nog: in grote steden is het potentieel zelfs wat klein. In veel landelijke regio’s is er voor webwinkels relatief zelfs wat meer te halen: de fysieke retail is er minder sterk vertegenwoordigd.

Elektronica – De regionale verschillen voor deze productcategorie zijn klein. Dat heeft er natuurlijk vooral mee te maken dat elektronica al jarenlang online in de verkoop zijn. Met name in het oosten van het land is er voor webwinkels nog heel wat te winnen. Dat komt doordat de koopkracht in deze gebieden altijd lager lag dan in de rest van het land. En in tegenstelling tot de vorige productcategorie verwacht Gfk ook nog groei in de grote steden. Het prijsbewustzijn en de prijsgevoeligheid zijn in de steden groter. Online winkels worden daarom vaker geraadpleegd.

Doe-het-zelfartikelen – Opvallend: de bouwmarkten doen er slim aan zich te focussen op het oosten van het land. Het potentieel is daar bovengemiddeld groot, zo merkt het onderzoeksbureau op. Daarnaast zijn Duitsers uit landelijke gebieden eerder geneigd hun producten online te kopen. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat er meer buiten wordt geleefd en men zelf klust aan huis en tuin.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond