Meer kwalitatief verkeer met Search Console

Iedereen wil die sweet spot vinden in het zoekwoordenlandschap: dat ene relevante zoekwoord waar we nog niet mee ranken in de zoekmachines met een lage concurrentie en een hoog zoekvolume. Maar wat we vaak vergeten, is dat er 9 van de 10 keer nog ontzettend veel te optimaliseren valt buiten die sweet spot.

Met de juiste handvatten kun je aan de slag te met het analyseren van jouw huidige zoekwoorden; dus de woorden waar je website nu al op gevonden wordt. Centraal staan de prestatie van het zoekwoord en de bestemmingspagina en niet alleen het zoekvolume en de concurrentie. Veel bezoekers genereren kan een subdoel zijn, maar converterende bezoekers is vaak het einddoel.

Gegevens verzamelen

Tijd om aan de slag te gaan! Aan de hand van onderstaande stappen kunnen we straks segmenten bepalen.

Gebruik Search Analytics API om de data uit Search Console te exporteren. Voor deze analyse heb je jouw zoekwoorden met de bijhorende bestemmingspagina nodig. Een export vanuit Search Console volstaat dan helaas niet. Lees hier hoe je de zoekdata via de API in Google sheets kunt exporteren. Zorg ervoor dat je de volgende metrics meeneemt: klikken, CTR en posities.

Nu kun je het zoekvolume ophalen. Dit kun je doen in de Keyword Tool van Google AdWords of met accuratere tools ahrefs.com (dit zijn helaas wel betaalde tools). Exporteer de zoekvolumes naar Excel en plaats deze data als nieuwe kolom naast de data uit Search Console.

De laatste kolom die we toevoegen bevat het conversiepercentage of de doelconversieratio van de bestemmingspagina. Toen Non Provided nog geen roet in het eten gooide, konden we het conversiepercentage van het zoekwoord terugvinden in Google Analytics. Nu moeten we het doen met het conversiepercentage van de bestemmingspagina.

Zorg eerst dat je het segment ‘Organisch verkeer hebt ingeschakeld

Conversiepercentage: Gedrag >> Site content >> Bestemmingspagina >> E-commerce view >> Conversieratio van e-commerce
Doelconversieratio: Gedrag >> Site content >> Bestemmingspagina Doelconversieratio

Kansrijke segmenten

Nadat je alle informatie verzameld hebt, kun je verschillende groepen clusteren.

+++ Meest kansrijke segment
Hoog zoekvolume, CTR

Deze zoekwoorden hebben een ‘hoog’ maandelijks zoekvolume in de zoekmachines, een hoge CTR en converteren goed naar verhouding. Deze lijst zoekwoorden zal het kortst zijn maar ontzettend waardevol. De 20% van de 20/80 regel: hoe lager de posities van de zoekwoorden in de zoekmachines, hoe meer kansen dit biedt voor optimalisatie.

++ Kansrijk segment
Hoog zoekvolume en laag (doel)conversiepercentage

Deze zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume maar een laag conversiepercentage. Indien gewenst kan hier een CTR-filter aan toegevoegd worden. Hoe lager de positie van dit zoekwoord in de zoekmachines, hoe meer kansen dit biedt voor optimalisaties.

+ Kansrijk segment
Laag zoekvolume en hoog conversiepercentage

Dit zijn de niches. Posities zullen hier naar verwachting vrij hoog zijn. Maar ook hier geldt: hoe lager de positie van dit zoekwoord in de zoekmachines, hoe meer kansen er zijn voor een succesvolle optimalisatie.

Clusteren

Nu komt het leukste gedeelte! Het is tijd om de lijst te clusteren en te ontdekken waar de kansen liggen. Voordat je de groepen kunt definiëren is het zaak om de voorwaardes op te stellen. Hieronder volgt een voorbeeld. Let op: dit is voor iedere website totaal anders.

We gaan uit van de gemiddelde waardes van de webstatistieken uit Google Analytics.

Gemiddeld CTR: 7,3 %
Gemiddeld conversiepercentage: 5,54%

De zoekvolumes van de zoekwoorden van deze webshop varieerden van 0 tot 5400. In dit onderzoek gaat het alleen om de zoekwoorden met een daadwerkelijk zoekvolume. Voor een ‘hoog’ zoekvolume wordt de grens op 100 zoekopdrachten per maand gesteld.

De clusters:

  • +++: zoekvolume > 100 + Conversiepercentage > 3,06% + CTR > 7,3 %
  • ++: zoekvolume > 100 + Conversiepercentage < 3,06%
  • +: zoekvolume < 100 + Conversiepercentage > 3,06%

Tip: Plaats iedere groep in een aparte tab in je Excel bestand. Zo houd je het overzicht en kun je per tabblad de concrete acties toekennen.

En wat nu?

Nu kun je starten met het bepalen van de acties. Analyseren is één ding, optimaliseren is waar je resultaten behaalt. Hieronder vind je tips.

+++ Meest kansrijke segment

  • Focus op de basis; Staat het zoekwoord in de meta data, tekst en headings?
  • Verbeter het interne linkproces voor deze pagina’s.
  • Verrijk de pagina met video, afbeeldingen en reviews etc.
  • Implementeer schema.org om zoekmachines een beter beeld van het onderwerp te geven en eventueel rich snippets te genereren om de CTR nog verder te verhogen.

++ segment

  • Start met conversieoptimalisatie.
  • Je kunt dezelfde punten oppakken beschreven bij +++ segment om de pagina verder te optimaliseren.
  • Verder onderzoek: Sluit de pagina aan bij de zoekopdracht? Wat doen de concurrenten? (Eventueel: zijn de producten voordeliger of zijn er minder eisen?).

+ segment

  • Creëer brand- of product awareness met bijvoorbeeld een AdWords of YouTube campagne.
  • Zorg voor meer online verkeer naar je website door bijvoorbeeld een blogartikel op externe websites te plaatsen of een e-mailcampagne op te zetten.
  • Retarget het bezoek dat niet heeft geconverteerd.
  • Je kunt dezelfde punten oppakken beschreven bij +++ segment om de pagina verder te optimaliseren.

Tenslotte: Uiteraard kun je eindeloos variëren met de segmenten en de voorwaarden daarvan. Waar het om gaat is dat er met deze werkwijze op een doelgerichte manier optimalisaties worden uitgevoerd welke bijdragen aan waar het allemaal omdraait; de (doel)conversie.

2 Reacties

Goed artikel! Ben wel benieuwd hoeveel tijd deze analyse kost?

Bedankt René! Het ligt erg aan de hoeveelheid zoekwoorden die je wilt analyseren. Voor analyses met weinig data moet je denken aan 2 – 4 uur. Analyses met ontzettend veel data kunnen je makkelijk 3 dagen kosten.

Succes met de analyse!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug