Messenger bots zijn de nieuwe apps

We zitten aan het einde van de levenscyclus van standalone apps. Dat is misschien moeilijk voor te stellen maar de gemiddelde bezitter van een smartphone gebruikt slechts een handvol apps, waarvan messenger apps zoals Whatsapp tot de meest populaire behoren. Technologiebedrijven als Facebook en Google zijn vooral gericht op verdere integratie binnen hun bestaande apps. De nieuwste ontwikkeling is de uitbreiding van messengers met messenger bots. Het is de krachtigste ontwikkeling sinds social media het internet volledig op z’n kop hebben gezet. Voor veel bedrijven zoals restaurants, uitgevers en customer service afdelingen betekent dit dat het vinden én binden van nieuwe klanten fundamenteel anders gaat worden. 

Technologiebedrijven zijn in de toekomst vooral gericht op het vinden van een meer geautomatiseerde werkwijze op mobiele apparaten, met verdere integratie binnen bestaande apps. Deze feiten wijzen op een nieuwe ontwikkeling: de uitbreiding van de functionaliteiten van messengers. Onder andere met messenger bots. Hoewel de naam messenger bot nu nog klinkt als een buitenaards ruimtewezen zal het een nieuw tijdperk van internet en social media gaan inluiden. Deze ontwikkeling zal snel een enorme impact hebben op de manier waarop wij het (mobiele) internet beleven. Het is de krachtigste ontwikkeling sinds social media, die het internet volledig op z’n kop hebben gezet. Voor veel bedrijven zoals restaurants, uitgevers en customer service bedrijven betekent dit dat de opzet van het vinden én binden van nieuwe klanten fundamenteel anders gaat worden.

Wat is een messenger?

Een messenger is een applicatie die mensen met elkaar verbindt. We doen dat massaal via WhatsApp, WeChat en het aan populariteit winnende Facebook Messenger. Facebook Messenger groeide in 2015 maar liefst met 31 procent en was daarmee de snelst groeiende app met ruim 96 miljoen gebruikers.

Wat is een messenger bot?

Een bot is een computerprogramma dat uit zichzelf taken kan uitvoeren die normaal door mensen worden uitgevoerd. Denk aan het spelen van een computerspel of het raadplegen van informatie op websites. Een bot is op zichzelf niet nieuw. Volgens Chatbots.org zijn er in Nederland diverse bots actief. Maar wat nieuw is zijn bots in jouw favoriete messenger, denk aan WhatsApp of Facebook.

Met de uitgebreide mogelijkheden van bots in messenger gecombineerd met  kunstmatige intelligentie zijn de e-commerce mogelijkheden eindeloos.  Handig voor een opdrachtbevestiging of orderbevestiging. Direct betalen via PayPal of iDeal via je messenger of meteen een ‘how to’ filmpje directe in de timeline waardoor je direct geholpen bent. Hieronder zie je een voorbeeld van modebedrijf Everlane direct een order bevestigd in de Facebook Messenger.

Messaging apps

Er zijn al diverse messengers die bots gebruiken. Denk hierbij aan Telegram of het wellicht bekendere Slack voor bedrijven. Slack is met name populair vanwege zijn functionele bots die je heel handig in een timeline of stream kunt toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan Dropbox of Twitterberichten van een bepaald persoon.

De mogelijkheden van een messenger voor customer service bedrijven

Ik had een vraag over mijn rekening van Hootsuite en benaderde de helpdesk van Hootsuite door middel van een chatsessie. Tijdens de chatsessie wilde ik een screenshot van een afschrijving van mijn creditcard laten zien. Dit was echter niet mogelijk. Op het moment dat ik in de conversatie het woord screenshot liet vallen herkende de Hootsuite messenger bot dat ik iets wilde uploaden.  Een upload appje verscheen ‘in’ de timeline van de app, waarmee ik een afbeelding kon toevoegen aan de conversatie. Erg handig, want daarmee kon ik de situatie beter duiden aan de webcare medewerker die direct de relevante informatie tot haar beschikking had.

De mogelijkheden van een messenger voor uitgevers

Forbes op Telegram: wanneer er breaking news is kan je een bericht in de timeline van je messenger geven. Dit is een voorbeeld van third-party integratie binnen een messenger app.

Bild van Axel Springer: lanceerde in Duitsland een van hun newstickers rondom het nieuws van het populaire Duitse televisieprogramma DSchungel. Door je op te geven voor de newsticker krijg je binnen Facebook messenger live-updates over de show.

Disney: experimenteert met de Miss Piggy bot in Facebook Messenger. Hiermee kunnen mensen met de bot versie van Miss Piggy een persoonlijk gesprek voeren.

Messaging apps 2

Je zou kunnen zeggen dat je je op basis van tags kunt abonneren op nieuws over een bepaald onderwerp. Daarmee kunnen uitgevers hun relevantie vergroten.

De mogelijkheden van een messenger voor restaurants

Het is al mogelijk op WeChat, de Chinese tegenhanger van Whatsapp, een eigen channel voor je restaurant te openen waarmee mensen een menu kunnen bestellen. Gewoon binnen de eigen messenger. Er is dus geen tussenkomst van een standalone app.

Messaging 3

Bron: Forbes

Technologiebedrijven nemen messenger bots serieus

Tijdens de grote jaarlijkse Facebook Developer Conference F8 vermoedde een aantal mensen dat Facebook toegang tot een nieuwe messenger bot store aan ontwikkelaars gaat geven. Bekijk hier de programmering van de aankondiging hiervan.

De toonaangevende technologie website Techcrunch ontdekte dat Facebook een chatkanaal van de Software Development Kit (SDK Chat voor kenners) voor messenger bots had geopend voor enkele ontwikkelaars. Bij navraag reageerde de productmanager Seth Rosenberg met de mededeling dat ze mensen kunnen laten wennen aan het idee dat er meer mogelijk is dan enkel berichten sturen met de messenger.

Ook Google zit niet stil. Ze werken op dit moment keihard aan een eigen messenger app. Kortom, er zijn sterke aanwijzingen dat er een fundamentele wijziging gaat plaatsvinden. Bots worden de nieuwe apps! De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie verloopt snel. Met virtual assistent Facebook M, de snelle vooruitgang van natural language processing, de toename van spraakgebruik via applicaties als Apple Siri, Microsoft Cortana, Amazon Echo, Google Now en Facebook M probeert elke technologiegigant een zeer krachtig platform te ontwikkelen. Daarmee is de race naar de killer app gestart. Hieronder zie je hoe de Techcrunch denkt over de impact van messenger bots en de invloed daarvan op besturingssystemen.

Messaging 4Bron: Techcrunch 

Drie redenen waarom de impact zo groot wordt

  1. De schaalgrootte van messengers. Toen Steve Jobs de App Store lanceerde waren er slechts zes miljoen mensen met een iPhone. Terwijl het aantal gebruikers van de iPhone groeide ontwikkelde het ecosysteem van de App Store zich mee tot ruim 1,5 miljoen verschillende apps. Op dit moment gebruiken 800 miljoen mensen de messenger functionaliteit van Facebook. Kortom, een enorme gebruikersbase. Véél groter dan destijds bij de App Store. Dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat WhatsApp ook bij de Facebook familie hoort.
  2. De tweede reden is de dominantie van Facebook en Google op de app-markt. Het is extreem moeilijk voor ontwikkelaars om aandacht te krijgen voor hun app. Daar komt bij dat Facebook en Google samen goed zijn voor acht van de tien meest gebruikte apps ter wereld, aldus Comscore. Als deze partijen messenger én messenger bots serieus nemen is de kans groot dat ze een grote invloed gaan spelen in de toekomst.
  3. De derde reden zijn investeerders in Sillicon Valley. Zij staan in de rij voor messenger-based platforms zoals Slack. De handige app voor interne communicatie binnen bedrijven heeft al een app-directory aangekondigd. Eerder ontvingen ze maar liefst 80 miljoen dollar van zogenoemde A-level venture capitalists. Sequoia Capital heeft twaalf miljoen dollar geïnvesteerd in Magic, een sms-platform met plannen voor een messenger bot store. Grote initiatieven op het gebied van messenger bots worden door gigantische financiële partijen gesteund. Je kunt dus op je vingers natellen dat dit groot gaat worden.

Dit is natuurlijk pas het begin. Het is te verwachten dat de huidige ontwikkelingen de volgende fase van het internet gaan inluiden. Bots zullen steeds slimmer worden en verder doordringen in ons dagelijkse leven. Messenger apps zullen steeds meer geautomatiseerde functionaliteiten krijgen. Bedrijven zullen deze nieuwe mogelijkheden moeten aangrijpen om hun communicatie met klanten te veranderen en het liefst te verbeteren. De ontwikkeling zal sneller gaan dan je denkt omdat miljarden mensen de messenger apps dagelijks intensief gebruiken.

*) Bronnen:

2 Reacties

Inderdaad een belangrijke ontwikkeling. De messenger is het gekozen platform. Geen twijfel. In principe gaat het denk ik niet zozeer om de slimheid van de bots maar met name om het omvormen van web- en app-interfaces naar messenger interfaces. Een NS bot die bij de vraag “eindhoven” de eerstvolgende trein, perron naar eindhoven geeft, vanaf de lokatie waar de vraag gesteld is, is niet slimmer dan bestaande site of app, maar wel direct krachtig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug