-

Mobiele coupon verandert wereld van winkelier

Loyaliteit geldt voor veel retailers als heilige graal. Terugkerende klanten zorgen voor extra verkopen en dus meer omzet. De mobiele coupon blijkt daarvoor een steeds belangrijker ingrediënt.

loyaliteit-kortingWant terwijl iedereen praat over gepersonaliseerde content die de loyaliteit zou bevorderen, denkt de consument aan heel andere zaken. De consument die denkt vanuit zijn portemonnee.

Content op maat is leuk, maar hoop je op voortdurende loyaliteit dan zul je zaken met korting of gratis weg moeten geven. Brits onderzoek toonde dat recent weer aan: als er iets is dat consumenten terug willen zien voor hun getoonde loyaliteit zijn het in geld om te zetten spaarpunten, kortingsbonnen of gratis goederen.

Coupons naar het mobiele scherm

Nu het mobiele scherm ook een steeds prominentere rol krijgt in de customer journey van het winkelend publiek, zoeken retailers naar een manier om de papieren coupon om te vormen tot een digitale variant. Marktvorser Planet Retail concludeerde eerder al dat de helft van de consumenten het liefst de mobiele telefoon gebruikt voor het verzamelen van loyaliteitspunten. Nog eens vier op de tien zou real time actuele aanbiedingen willen ontvangen op basis van eerder koopgedrag. De tijd lijkt rijp om de coupons digitaal toegankelijk en bruikbaar te maken.

Geo-fence en beacons

Het Britse supermarktbedrijf Tesco heeft deze ontwikkeling voorzien en is daarom eind mei gestart met een eerste proef met mobiele coupons. Samen met marketingbedrijf Weve – onderdeel van de telecommaatschappij O2 – zet het coupons in om aandacht te genereren voor een nieuwe conceptstore in Londen.

De bedrijven hebben een geo-fence – een met GPS-coördinaten afgebakend gebied – om de vestiging heen ingericht en sturen iedereen die ten minste zes keer binnen dat gebied is geweest een persoonlijk bericht. Via de applicatie ontvangt het winkelend publiek een unieke mobiele coupon met barcode, goed voor een korting van 1 of 3 pond. De barcode kan in de winkel langs een nieuw scansysteem bij de kassa worden geswiped om de korting te activeren.

tescowevecropped-20150526042244965

Ook het Franse concern Carrefour zette een op locatie gebaseerde technologie in om bezoekers van de supermarktketen te verleiden specifieke producten aan te schaffen. De in de test betrokken winkels zijn uitgerust met beacons die de telefoons bij binnenkomst opmerken. Op basis van eerder koopgedrag krijgen de bezoekers een relevante coupon aangeboden en worden ze gewezen op plek van het item.

Gedurende de zeven eerste maanden dat de proef liep, schoot het aantal gebruikers van de applicatie door het dak: het aantal gebruikers nam met 600 procent toe, de tijd dat de app daadwerkelijk werd gebruikt, nam met 400 procent toe.

Door de bakentechnologie kunnen bezoekers direct naar de juiste schappen worden geleid of zelfs mobiel betalen. Volgens de leverancier van de techniek is door de context en locatie vast te stellen de conversie zestien keer hoger dan een traditionele mobiele advertentie. Deze zelfde leverancier rolde de oplossing al uit voor andere bekende namen: McDonald’s heeft de beacons in haar McD Cafés in Istanboel ingezet en zagen door de mobiele coupons de conversie met 20 procent toenemen.

Integratie van technieken

Op den duur zullen de twee technieken – enerzijds geofencing, anderzijds beacons – dichter tot elkaar komen. Een dezer dagen werd daartoe een belangrijke zet gedaan: mobiel advertentieplatform Verve Mobile heeft Fosbury, leverancier van beacontechniek, voor een onbekend bedrag overgenomen.

Door de overname kan het advertentienetwerk een integratie maken met Apples Passbook, maar ook de digitale portemonnees van Google en Samsung. Met andere woorden: een mobiele advertentie kan straks een op locatie gebaseerde coupon bevatten die men direct opslaat in een portemonnee.

Niet alleen een call-to-action om deze na het zien van de advertentie de bon direct te verzilveren, maar ook een functionaliteit die waarschuwt wanneer je langs een winkel loopt waar je nog een korting kunt scoren. Zo krijgt het winkelend publiek de korting waar het zo naar verlangt en de winkelier een extra methode de effectiviteit van een advertentie te meten.

Foto: Plot Projects

Deel dit bericht

2 Reacties

Klaas Koopman

Maar hoe zit het in Nederland? Wordt het daar ook al gebruikt of getest? En wie wordt de eerste die hier goed mee om kan gaan?

Yoshi Tuk

Ook ik ben zeer benieuwd, Klaas. We houden je op de hoogte.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond