-

no.dots: je passie is bij ons belangrijker dan je papiertje

Als boutique agency realiseren wij voor onze klanten jaarlijks 700 miljoen online impressies. De kans is groot dat je ons werk onder ogen hebt gehad. Wij besteden jaarlijks vijf miljoen euro aan marketing voor klanten. Wij zijn no.dots en willen groeien. Je passie is bij ons belangrijker dan je papiertje.

Vanuit het Klokgebouw in Eindhoven leveren we met z’n twaalven het complete pallet aan online marketingdiensten van strategie, doelgroep bepaling, online marketing, development en conversie optimalisatie. Onze klanten hebben eigen producten of merken en grote marketing budgetten voor advertenties op sociale media. Wij richten ons op het strategisch uitzetten van de campagnes en zijn veel bezig met de technische aspecten. Hoe richten we het in, op welke kanalen en voor welke doelgroep? Hoe gebruiken we data om de juiste mensen te bereiken?

Passie boven diploma

Op 15-jarige leeftijd stopte ik, Marijn Kortstra oprichter van no.dots, vanwege een auto-immuunziekte mijn middelbare schoolopleiding. Vanuit mijn passie voor webdesign begon ik dit bedrijf. Gaandeweg raakte ik gespecialiseerd in e-commerce voor merken met eigen producten die rechtstreeks aan consumenten verkopen. Zoals Bold Banana, Walra, Retour Jeans en Dixi. Passie voor het vak is voor ons belangrijker dan een diploma en ik ben dan ook niet de enige drop-out binnen ons bedrijf. Voor mensen zonder diploma is passie vaak het vertrekpunt, ze gaan iets doen waar ze goed in zijn en waar ze energie uit halen. Natuurlijk zijn er genoeg mensen mét een diploma die ook vol passie zijn. We hebben een uitgebreid programma van trainingen zodat iedereen zich verder kan ontwikkelen.

Het vakgebied van online marketing en development is en blijft sterk in beweging. Hbo- en mbo-opleidingen hebben moeite het tempo van ontwikkelingen bij te houden in hun curricula. Online marketing is opvallen en om op te vallen moet je iets unieks doen. Zeker bij mensen die fris van school komen zie ik vaak dat ze met ideeën komen die generiek zijn, dertien in een dozijn. Precies zoals in het boekje staat. Ik zeg niet dat die opleidingen niet waardevol zijn, maar er zijn veel dingen die je direct moet afleren als je van school komt. Dat is de reden dat een diploma hier niet zaligmakend is.

Toen ik dit een aantal jaar geleden in een gesprek over een opdracht met een potentiële klant ter sprake bracht, keek hij me bloedserieus aan en zei: “Als jullie niet eens een diploma kunnen halen, hoe denken jullie dan wel iets voor mijn marketingcampagnes te kunnen betekenen?” Kennelijk denkt niet iedereen er zo over. Ik was blij dat het ter sprake kwam, want zo’n klant zijn we liever kwijt dan rijk. Van de vier tot vijf nieuwe aanvragen die we maandelijks krijgen, nemen we er één aan waarvoor we écht denken het verschil te kunnen maken en een goede klik voelen. We hebben klanten die al getekend hebben en tot na de zomer moeten wachten. We willen daarom graag groeien tot maximaal twintig gepassioneerde mensen.

Bloed, zweet en tranen

Bij onze klanten zie ik de passie voor hun eigen producten ook heel duidelijk. Je moet als ondernemer immers wel gek verliefd zijn op je product en erin geloven. Er gaat heel veel bloed, zweet en tranen zitten in het bouwen van een merk. Veel van onze klanten zitten in fashion. Geloven in je eigen product betekent voor mij ook dat je ook dat je de ballen moet hebben om het spel groot te durven spelen als het gaat om investeren. Start-ups die overtuigd zijn dat hun merk zonder flink marketingbudget vanzelf gaat lopen, komen vaak van een koude kermis thuis .

Money game

Betaalde online marketing is een money game: de grootte van de zak geld die je meebrengt is essentieel voor het succes. Stel, je wilt adverteren voor sportschoenen. Google kijkt naar de totale hoeveelheid adverteerders in sportschoenen. De adverteerder die bereid is het meeste geld voor een bezoeker te betalen, wint de plaatsing voor een advertentie. Een warenhuis dat schoenen van Nike verkoopt voor tachtig euro, koopt die schoenen in voor vijfentwintig euro en moet ze voor vijftien euro opslaan, verpakken en verzenden. Met veertig euro marge per paar willen ze niet meer dan een tientje per paar uitgeven aan marketing. Nike zelf koopt datzelfde paar schoenen in voor misschien tien euro. Ze zijn beter ingericht voor verpakking en verzending en hebben een veel betere positie dan de retailer. Ze hebben meer marge en kunnen meer geld aan marketing besteden en als merk zelf de advertentiemarkt controleren. Dat maakt onze klanten boeiend om voor te werken. Ze kunnen het spel met meer geld spelen en durven groter in te zetten.

Makkelijker en moeilijker

Wij als no.dots kunnen voor onze klanten dus meer marketinggeld inzetten dan de rest van de markt. Dat maakt het makkelijker, maar tegelijk ook moeilijker. We werken nu voor een nieuw kledingmerk Qlup of Kings, dat hoog in de markt inzet. Ze leveren polo’s van hoge kwaliteit, vergelijkbaar met Ralph Lauren en Hugo Boss. De prijs is ook vergelijkbaar. Met het juiste budget kun je naast de gevestigde merken staan binnen Google, maar daarmee is de race nog niet gelopen. Het is de kunst om de consument ervan te overtuigen voor € 89,- een polo te kopen van een totaal onbekend merk, in plaats van een merk met een badge value. Dat maakt het werken voor merken soms veel ingewikkelder.

Ons portfolio is onze kracht. Als we in een race zitten voor een opdracht, wordt er door de lead altijd gevraagd naar vergelijkbare projecten die we hebben gedaan. Zonder uitzondering kunnen we altijd meerdere vergelijkbare projecten overleggen, van startups tot gerenommeerde merken. Grotere bureau’s zonder specialisatie kunnen misschien één of twee projecten laten zien. Onze niche werkt daarmee in ons voordeel. Veel klanten komen bovendien via mond-tot-mondreclame bij ons terecht omdat resultaten zich snel verspreiden.

Twee ton

Een klant draaide vorig jaar ver boven verwachting en had twee ton over om in de laatste maand van 2022 te besteden. We hadden drie dagen de tijd om met een plan voor de besteding te komen. Het was met Black Friday, Sinterklaas en Kerst al een drukke maand en een dure periode om te adverteren. We hebben in tweeënhalve dag (en nacht) een plan gemaakt dat ervoor moest zorgen dat de investering van twee ton zich meer dan twee keer terug zou verdienen. Dat lukte. Van dit soort projecten krijgen wij een enorme kick. We zoeken versterking van mensen met talent en passie voor online marketing om uitdagende projecten voor onze klanten te doen.

Over de auteur: Marijn Kortstra is oprichter van no.dots.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond