-

Recommendation Engines: rendabel voor kleinere webwinkels?

Zo’n jaar of 10 geleden kwamen de eerste dynamische Product Recommendation Systemen op de markt die werkten volgens het principe van collectieve intelligentie. Dat was een fundamentele verandering ten opzichte van de tot dan toe starre legacysystemen, die slechts clicks telden en alleen rekening hielden met de werkelijke verkopen van de klanten.

Het principe van collectieve intelligentie werd daarna door een boek van de journalist James Surowiecki ‘The Wisdom of Crowds’ uit 2004 voor een breder publiek toegankelijk. Met Wisdom of Crowds wordt het feit beschreven dat de optelsom van vele onafhankelijke meningen meestal voor betere resultaten zorgt dan de enkele mening van een expert.

In zijn boek beschrijft Surowiecki niet alleen het principe hoe wisdom of the crowds functioneert maar geeft ook talrijke, vaak verrassende, voorbeelden waarin collectieve intelligentie nuttig ingezet kan worden.

Volgens dit principe werken ook de aan het begin van deze eeuw ontwikkelde Online Recommendation Engines (ORE), die in de periode van 2003 tot 2006 op de markt kwamen. Deze zijn vandaag de dag nog ongelooflijk productief en worden meestal als SaaS (Software as a Service)-oplossing aangeboden, in tegenstelling tot eerdere legacysystemen waarvoor nog in-huis installatie noodzakelijk was.

Hoe werken de moderne personalisatiesystemen?
Op browserniveau wordt voor het te ondersteunen portal of online winkel een klein stukje Javascriptcode geïnstalleerd, die het gedrag van elke bezoeker anoniem meet, en via intelligente algoritmes analyseert. Belangrijk en nieuw hierbij is dat honderd procent van de bezoekers wordt geanalyseerd, en niet alleen de twee tot drie procent die ook werkelijk koopt. Daarmee worden de statistieken en dus ook de successcore wezenlijk verbeterd.

De Javascriptcode – laten we het hier Observation Tag noemen – meet een hele serie parameters over het gedrag van elke bezoeker. Daartoe behoren naast een analyse van het zoekwoord op een zoekmachine bijvoorbeeld ook de tijdsduur dat een tekst of beeld bekeken wordt, het vergroten van een plaatje,  de volgorde van bekeken artikelen, de muisbeweging en -snelheid, en andere gegevens. Deze parameters geven ons gezamenlijk een duidelijke conclusie over de intentie van de bezoeker op dat moment. Waarom komt hij op onze website en wat interesseert hem nu?

Zoekt de bezoeker nu naar verschillende blauwe shirts met korte mouwen, dan kunnen we ze door de Wisdom of Crowds-methode ondersteunen. We vergelijken het gedrag van alle bezoekers en vormen in het systeem zogeheten ‘clubs’. In een club bevinden zich alle bezoekers die een gelijksoortig gedrag getoond hebben. Door de analyse van het gedrag van mensen die hetzelfde denken, en de analyse welke producten door deze consumenten zijn (en die ze eventueel gekocht  hebben), kunnen we nu producten aanraden die een hoge waarschijnlijkheid hebben dat onze bezoeker ze interessant vindt. Zo is het niet moeilijk voor te stellen dat de door persoonlijke aanbevelingen ondersteunde bezoekers niet alleen vaker kopen, maar door de positieve winkelervaring ook vaker naar onze site terugkeren.

relation_nologos

Filter voor productaanbevelingen
Een belangrijk kenmerk van ORE-systemen is de mogelijkheid om productaanbiedingen, die al door algoritmes door middel van collectieve intelligentie gegenereerd worden, te filteren. Zo kan men de aanbevolen producten op alle artikeleigenschappen uit het Product Information Management systeem (PIM) filteren, zoals maat, beschikbaarheid, prijs, kleur, etc. Ook kunnen blacklists worden bijgehouden om te voorkomen dat artikelen met een lage marge of slechte beschikbaarheid in de lijst van aanbevolen producten terechtkomen. Of we creëren een white list waarin bijvoorbeeld nieuwe producten gezet worden die bij elke aanbeveling naar voren komen.

Gepersonaliseerde nieuwsbrieven en Re-Targeting met ORE
Een extra functie van ORE-systemen bestaat eruit dat we bij geïnteresseerden of klanten die zich aangemeld hebben op de nieuwsbrief op dezelfde wijze gepersonaliserde aanbevelingen in de nieuwsbrief kunnen plaatsen. In plaats van het ‘product van de week’ kunnen we nu individuele productaanbevelingen doen op basis van het gedrag van de klant. Dat zorgt niet alleen voor een hogere omzet, maar ook voor meer klanttevredenheid omdat de ontvanger nu geïnformeerd wordt over relevante producten en niet meer alleen algemene reclame ontvangt.

Op dezelfde manier werkt retargeting op basis van collectieve intelligentie. Een bezoeker die zich met e-mailadres heeft aangemeld en reeds artikelen in de winkelwagen heeft gelegd, en zich vervolgens bedenkt en de winkel verlaat, kan men door individuele aanbiedingen op basis van zijn interessegebied tot een koop verleiden. Vooral de tweede generatie ORE-systemen beschikken over functionaliteit om door dergelijke retargeting extra omzet te genereren.

ROI
Deze kennis helpt ons dan ook om de in de titel gestelde vraag te beantwoorden. Terwijl webwinkels met meer dan een miljoen euro omzet per maand al vele jaren ORE-systemen productief en efficient inzetten, willen we de toepassing bij wezenlijk kleinere bedrijven onderzoeken. Kunnen bijvoorbeeld shops met maandomzetten van honderduizend euro winstgevend met tweede generatie ORE-systemen werken?

Deze 2e generatie ORE-systemen realiseren in bijna alle gevallen een directe omzetstijging van twaalf tot vijftien procent (‘directed revenue’). Beschouwt men dan daarnaast ook een verhoging van de gemiddelde orderwaarde van meer dan twee procent door een goede aanbeveling van relevante aanvullende producten, in de winkelwagen of door retargeting, dan is de totale omzetstijging in ons voorbeeld 14.000 tot 17.000 euro per maand. Als we uitgaan van een conservatieve winstmarge van vijftien procent, dan leiden de 2e generatie ORE-systemen tot een hogere winst van tot 2500 euro per maand.

Bij een maandelijkse SaaS-abonnement van minder dan duizend euro (TCO) kan men al in een shop met een maandomzet van honderduizend euro een dergelijk tweede generatie ORE-systeem winstgevend inzetten. Dit varieert echter per branche. Bij fashionwinkels zijn de marges hoger, terwijl consumentenelectronica vaak met geringere marges moet werken. De te bereiken omzetstijging verschilt van geval tot geval, zodat vaak ook bij kleinere omzetvolumes het gebruik van 2e generatie ORE-systemen te rechtvaardigen is.

Deel dit bericht

6 Reacties

Richard Lagrand

Goed stuk. Maar het is wachten op een recommendation engine die dit doet voor veel minder dan € 1.000 per maand. Een goede webshop die een ton per jaar draait zal voor z’n webshopplatform met alle toeters en bellen niet meer dan € 1.000 tot € 1.500 per maand uit willen geven. Om dan voor de feature van recommendation € 1.000 uit te geven lijkt me aan de kostenkant teveel, ongeacht de stijging in omzet die er mee te behalen valt.

Het lijkt me dat er partijen hier in kunnen springen en vergelijkbare engines kunnen maken die dezelfde technologie voor een veel lagere prijs in de markt kunnen zetten om dit segment te bedienen. Daarnaast moet het ook soepel kunnen integreren met diverse webshop platform aanbieders. Als aan die voorwaarden wordt voldaan, zal zeker ook de beleving in de shops van dit segment omhooggaan.

Erwin Boogert

Herbert, kun je enkele namen van 2e generatie ORE’s geven?

herbert weustenenk

Erwin, je kunt eens kijken naar http://www.pleisty.com, of http://www.prudsys.de of http://www.avail.com. Een alternatief is http://www.baynote.com, maar dan praat je meteen over veel hogere maandelijkse bedragen.
Succes!

herbert weustenenk

Richard, voor websites met 100.000 omzet per jaar zal het inderdaad waarschijnlijk niet lonend zijn om een geavanceerde recommendation engine te gebruiken, tenzij de kosten natuurlijk drastisch naar beneden gaan.
Een paar jaar geleden kostte het nog duizenden Euros per maand, maar je ziet dat de modernere systemen nu al dezelfde diensten leveren voor rond de 1000 Euro per maand. We zullen zien in hoeverre moderne technologie kan zorgen voor een verdere verlaging.

Gino Goossens

@Erwin en @Herbert marktleider voor Recommendetions is Richrelevance maar zie ik hier niet terugkomen in het artikel. In 2009 heb ik een uitgebreide toolselectie gedaan en getest met Prudsys, Baynote en Richrelevance. Richrelevance behaalde een significant beter rapportcijfer. Niet alleen op de resultaten maar ook implementatie tijd, performance, architectuur en infrastructuur.

Vergeet ook niet dat alleen het implementeren van een tool niet afdoende is (“a fool with a tool is still a fool”). Het TCO argument is dus niet volledig, aangezien je ‘verborgen kosten’ hebt voor o.a. strategie, implementatie van deze strategie en continue optimalisatie. Het gaat niet zomaar van zelf. De resultaten van de samenwerking met Richrelevance resulteerde in 30-38% additionele omzet die we anders niet hadden gehad.

h4rd

open-source recommendation engine in c# voor diegene die meer willen weten over hoe het exact werkt.

http://wesiem.be/projecten/recommendation-engine

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond