-

POS-systemen voor omnichannel retail: dit moet je weten

Point of sale kassasystemen (ook wel POS-systemen) genoemd, worden tegenwoordig al in heel veel fysieke winkels en horecaondernemingen gebruikt. Dit systeem bespaart tijd en maakt het voor de ondernemer mogelijk om via het kassasysteem direct meerder gegevens op te slaan en te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van de voorraden, maar ook het leveren van rapportages. Hierdoor kunnen ondernemers snel inspelen op trends en ontwikkelingen en zo de omzet verhogen.

Ook voor de klant levert het voordelen op. Zo kan er bijvoorbeeld ook flexibeler betaald worden, doordat de betalingen via een Cloud met de pinautomaten verbonden zijn. Hierdoor is het dus ook mogelijk om op terrassen of midden in de winkel een betaling te doen. Tot zover is het duidelijk, maar wist je dat een pos kassasysteem ook ingezet kan worden binnen de e-commerce?

Een POS-systeem is eigenlijk niet meer dan een slimme kassa. Eentje die dus computergestuurd wordt. Dit levert allerlei voordelen op die een traditionele kassa simpelweg onmogelijk kan evenaren. Een POS-systeem doet veel meer dan enkel afrekenen. Alle informatie wordt nauwkeurig bijgehouden, eventueel verbonden met andere apps en er kunnen ook klantengegevens in verzameld worden. Ook is het mogelijk om via het kassasysteem artikelen af te rekenen die via een webwinkel zijn besteld. Dit vraagt om een nauwe samenwerking tussen verschillende software en maakt de bedrijfsvoering van zowel een online webwinkel als een fysieke winkel een stuk gemakkelijker.

Bedrijven maken online bestellingen vaker mogelijk

Steeds meer bedrijven maken het mogelijk om niet alleen aankopen te doen in een fysieke winkel, maar ook online. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker om producten te kopen. Ze zijn niet verplicht om zelf naar de fysieke winkel te gaan, maar kunnen dan online een bestelling plaatsen en deze eventueel in de winkel ophalen. Dit vraagt wel om een geheel andere aanpak met betrekking tot het kassasysteem. De gegevens tussen de online shop en fysieke winkel moeten namelijk op de juiste manier worden uitgewisseld om voorraden bij te houden en betalingen te kunnen uitvoeren.

Hierbij vindt meestal een uitwisseling plaats tussen het POS-systeem en de ERP-software. Het is dan bijvoorbeeld ook mogelijk om in de fysieke winkel de totale voorraad van een specifiek product op te vragen. In het systeem kan de voorraad worden geraadpleegd, waarna deze informatie weer met de klant medegedeeld kan worden. Vaak kan dan ook worden gezien of de producten al in een komende levering verwerkt zitten en wanneer deze dan wél op voorraad zijn.

Pos-systeem E-commerce: de voordelen op een rij

Bij een pos kassasysteem in de e-commerce wordt dus informatie uitgewisseld tussen de fysieke winkel en de webwinkel. Dit zorgt voor een consistente klantenervaring. Waar ze ook winkelen. Dit is belangrijk voor het opbouwen van de klantenloyaliteit en biedt uiteraard ook voordelen voor het bedrijf zelf.

In de eerste plaats omdat het de efficiëntie vergroot. De voorraden van zowel online verkopen als verkopen in de fysieke winkels worden beter op elkaar afgestemd. De voorraadniveaus zijn daardoor ook altijd duidelijk zichtbaar voor de online consument. De verkoper is tegelijkertijd in staat om in te spelen op trends of juist de afnemende populariteit van bepaalde producten. Bedrijfsprocessen worden door de koppeling tussen online en fysieke processen verder geautomatiseerd, waardoor dit alles sneller en nauwkeuriger kan verlopen.

Daarnaast zullen klantgegevens effectief worden verzameld. Hierdoor is het mogelijk om op maat gemaakte advertenties te bieden en zo de customer journey te verbeteren.

De slimme software maakt rapportages, zodat de bedrijfsprestaties nauwkeuriger in kaart worden gebracht. Pijnpunten binnen het bedrijf worden zo verder uitgelicht en ondernemers zijn hierdoor in staat om snelle veranderingen door te voeren en ontwikkelingen op de voet te volgen.

Ook de gebruiksvriendelijkheid van POS-kassasystemen binnen de E-commerce wordt geprezen. Medewerkers hebben geen uitgebreide technische kennis meer nodig om het systeem te beheren en informatie kan onderling gemakkelijk worden uitgewisseld.

Meer flexibiliteit voor de klant

Dankzij de nauwe samenwerking tussen het POS-kassasysteem en de online winkel is het mogelijk om effectiever marketing te voeren. Persoonlijke advertenties worden gemaakt op basis van het zoekgedrag en koopgedrag van de consument. Bovendien biedt het consumenten meer flexibiliteit. Ze zijn niet meer gebonden aan de noodzaak om aankopen te doen in de fysieke winkel, maar kunnen dit overal doen. Als ze producten in de fysieke winkel hebben gezien, kunnen ze hier dus gerust nog even over nadenken en vervolgens online een bestelling plaatsen. Dat maakt bedrijven aantrekkelijker voor de gemiddelde klant, omdat zij zelf bepalen hoe en waar ze een bestelling plaatsen. Ook is er meer ondersteuning mogelijk voor diverse betaalmethoden. Zo kunnen klanten via kanalen betalen. Denk aan het gebruik van digitale portemonnees, het verrichten van mobiele betalingen via bijvoorbeeld Apple Pay of Google Pay en het gebruik van creditcards of pinpassen. Hierbij wordt altijd een beschermde betaalomgeving geboden om de betaling snel en veilig te kunnen doen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond