-

Gary Illyes: ‘De Mobile First Index is de grootste verandering in search dit jaar’

Gary Illyes is Google Webmaster Trends Analyst bij Google en weet alles over de laatste ontwikkelingen op het gebied van Google Search. Hij is helemaal op de hoogte over de geheimen en de laatste updates van het Google algoritme. Tijdens Friends of Search beantwoordt Gary vragen in een Q&A sessie, maar wij kregen alvast de gelegenheid om hem een paar vragen te stellen!

2017 is een interessant jaar geweest op het gebied van Search. Wat is het leukste dat je hebt gedaan dit jaar?

Een van de leukste dingen die ik heb gedaan dit jaar is denk ik samen met de Search teams uitzoeken wat we zouden moeten zeggen over Mobile First Indexing, dus wat mensen zouden moeten doen om hun websites voor te bereiden. We moeten onze index veranderen om onze mobiele gebruikers volledig te kunnen ondersteunen, dit is iets wat de huidige desktop index nog niet kan. Door het belachelijk grote aantal veranderende onderdelen op het gebied van Search is dit ontzettend uitdagend. De veranderende onderdelen vinden die door mensen zijn te beïnvloeden en deze extern communiceren op een manier waardoor je geen extra verwarring creëert  is de grootste uitdaging, oftewel de leukste!

Afgelopen jaar tijdens Friends of Search sprak je over Google’s Mobile First Index. Een paar weken geleden bevestigde je tijdens SMX East dat het uitrollen hiervan is begonnen. Kun je ons een update geven over de Mobile First Index?

Klopt, we hebben net een blogpost gepubliceerd met alle updates over Mobile First Index en wat mensen kunnen doen om zich voor te bereiden. Check het hier!

Hoe zouden SEO experts en marketeers zich klaar moeten maken voor Voice Search?

Mensen gaan mijn antwoord niet leuk vinden, maar vanuit een SEO-perspectief hoef je niks te veranderen: maak content die gebruikers nuttig vinden en kunnen lezen. Je krijgt bonuspunten als je schrijft op een manier waardoor het niet lijkt alsof de content is geschreven door of voor een machine.

Kan je een succesvolle SEO-techniek met veel potentie die nauwelijks nog gebruikt wordt met ons delen?

Hreflang is waarschijnlijk een van de meest ondergewaardeerde markeringen die SEO’ers vergeten. Omdat ik hier intern mee heb gewerkt ben ik niet de juiste persoon om dit aan te prijzen, maar ik denk dat iedere expert, zoals Aleyda Solis of  Bill Hunt kan bevestigen dat het positieve effecten heeft op meertalige- en multiregionale websites.

Wat is de grootste verandering die we gaan zien in 2018 op het gebied van SEO?

De grootste verandering op het gebied van Google Search is de Mobile First Index en ik geloof dat dit zo blijft. We gaan meer sites verplaatsen naar MFI omdat we zien dat meer van hen zijn voorbereid.  Dit is hoogstwaarschijnlijk de grootste verandering die gaat plaatsvinden in 2018. Daarnaast zijn er zoals je misschien hebt gemerkt een aantal Search features uitgekomen die gebaseerd zijn op Structured Data, hier kan je er meer van verwachten.

Hoe gaat SEO er uit zien in 2020?

Zonder Nostradamus te zijn, zou ik zeggen dat SEO in 2020 er vrijwel hetzelfde uitziet als nu. De meeste dingen zijn in jaren niet veranderd: je creëert fantastische content of een dienst, je vermarkt deze op een bepaalde manier, je krijgt bezoekers, en zo herhaalt deze cyclus zich.

Waarom zou niemand je presentatie tijdens Friends of Search moeten missen?

Tijdens Friends of Search ga ik meer vertellen over de Mobile First Index en hoe we ervoor staan op dit gebied. Daarnaast ga ik het hebben over Structured Data en hoe dit Search features en indexing gaat beïnvloeden. Ook is me een aantal keer verteld dat ik grappig ben.

Op 8 februari is Gary terug op Friends of Search in Amsterdam. Koop je tickets hier.

Deel dit bericht

3 Reacties

Joost

Als ik google op ‘online casino’ of ‘zorgverzekering 2018′ zie ik inderdaad alleen maar fantastische content in de top 5… En zo worden de meeste IM’s voor de gek gehouden door dit soort blogs.

Wendy

@Joost
Je slaat de spijker op zijn kop Joost. Wat een geweldige zoekresultaten… not. Dat geldt ook voor zoekwoorden zoals ‘uitvaartverzekering’ en ‘energie vergelijken’. Echt fantastische content die je steeds te zien krijgt: lappen saaie tekst, want ja… content is king, uhum.

Michel

Hoi Wendy,
Weet je wat de pest is? Dat je alles en iedereen kan uitranken met slechte content simpelweg door het gebruik van private blog networks en expired domains.
Ik zie engelse blogs die zonder bechrijving met alleen een titel in de zoekmachines geredirect naar een affiliate product alles en iedereen uitranken.
Ik snap niet dat als ik,een lasser die websites maken zelf heeft moeten leren zonder hulp ziet wanneer iemand een pbn gebruikt en google ziet dat niet?Yeah right
Dat moeten ze aanpakken vind ik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond