-

Wat is retargeting?

Het begrip retargeting kom je steeds vaker tegen. Hierbij wordt retargeting op diverse manieren uitgelegd. Veelal wordt retargeting uitgelegd als behavioral targeting of interest based targeting. Hoewel deze manieren van adverteren raakvlakken hebben, is retargeting een vak apart.

Wat is Retargeting?
Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken via beeld of tekstadvertenties op websites van derden.

Retargeting, Behavioral targeting, Interest based targeting
Met behavioral targeting en interest based targeting worden de interesses van bezoekers geïnventariseerd aan de hand van het surfgedrag op een netwerk of website. Op basis van de bepaalde interesses worden vervolgens passende advertenties getoond. Inmiddels komen we ook advertenties tegen op het Google inhoudsnetwerk die zijn gekoppeld aan een zoekopdracht in de zoekmachine van Google.

Hoe werkt Retargeting?
Voorbeeld retargeting – 1
Voor een vakantie wil je een hotel boeken en hiervoor bezoek je diverse websites. Je hebt nog geen keuze gemaakt en besluit meer informatie te zoeken over de omgeving waar je een hotel wilt boeken. Tijdens het surfen worden er advertenties getoond van een hotelaanbieder die je eerder hebt bezocht. In deze advertenties zie je één of meerdere hotels die je eerder hebt bekeken. Dit is retargeting.

Voorbeeld retargeting – 2
Je hebt een webshop en in je analytics data zie dat er relatief veel bezoekers zijn die wel producten in het winkelmandje plaatsen, maar deze niet direct bestellen. Om deze groep bezoekers te overtuigen alsnog een aankoop te doen, kun je met retargeting deze bezoekers een gerichte advertentie tonen dat ze “alleen vandaag 10% korting” krijgen op al hun aankopen. Nog een stap verder is het tonen van de betreffende producten in een banner.

Mogelijkheden binnen retargeting
Binnen retargeting zijn er talrijke mogelijkheden om je bezoekers opnieuw te bereiken. Hierbij kun je het zo specifiek en complex maken als je zelf wilt. De vele mogelijkheden zijn niet in een aantal alinea’s toe te lichten. Belangrijk is dat er na de doelgroepbepaling kan worden besloten welke pagina’s worden voorzien van de retargeting pixels en welke specifieke uiting(en) je in advertentie(s) wilt gebruiken. Daarnaast moet er goed worden nagedacht over de combinaties van regels, de uitzonderingen en voorwaarden binnen je retargeting campagne.
Haal het maximale uit retargeting, overdrijf het niet.

Je wilt bezoekers die al een bepaald product hebben gekocht niet blijven achtervolgen met een advertentie waarin dit product wordt aangeboden of potentiële klanten oneindig blijven bestoken met een advertentie. Een overkill zou zelfs kunnen leiden tot een negatieve beeldvorming bij een (potentiële) klant. Dit is te voorkomen met de juiste instellingen, combinaties van regels en pixels, aantal of duur van vertoningen en websites te selecteren waarop je wel of juist niet wil worden vertoond.

Het bereik van retargeting in Nederland
Op welke websites worden kunnen retargeting advertenties worden vertoond? Bijna alle grote en kleine publiceerders van websites bieden advertentieruimte aan netwerken waarbinnen retargeting campagnes kunnen draaien.

Vanuit adverteerder perspectief zijn er vele mogelijkheden om een retargeting campagne te starten. Enkele voorbeelden zijn:

Google biedt retargeting aan via Google AdWords, genaamd Remarketing. De advertenties van Google Remarketing kunnen vertoond worden op het AdSense van Google. Remarketing werkt via de AdWords interface het afrekenen gaat via het AdWords veilingsysteem.

Netwerken zoals Clickdistrict waarbij advertenties worden vertoond op premium websites.

Grote Exchange netwerken zoals Yahoo!’s RMX: Een (blind) netwerk op basis van unsold inventory van vele netwerken en websites.

Bij de laatste 2 genoemde mogelijkheden is het mogelijk om met dynamische banners te adverteren. Deze banners kunnen bijvoorbeeld algoritmisch producten tonen op basis van de producten die de bezoeker heeft bekeken. Voor een grote webshop is mogelijk om van 1 banner meer dan 1.000 varianten te tonen. Dit is op dit moment nog niet mogelijk bij Google Remarketing, al zal de overname van Teracent hier verandering in moeten brengen.

Dit artikel verscheen eerder op Traffic4U

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond