-

SEO en social signalen: worden +1’s en tweets ranking factoren?

Hoe gaan nieuwe sociale signalen, zoals +1’s en tweets, de resultaten en advertenties bij zoekmachines beïnvloeden? Deze inventarisatie toont de contouren van de weg voor ons.

Vroeger was SEO voor een technische marketeer best makkelijk. Je zorgde ervoor dat een site technisch goed in elkaar stak, koos de juiste keywords en schreef daarvoor goede en unieke content en je zorgde dat je een aantal links van andere websites kreeg. Succes gegarandeerd in de zoekresultaten van Google! Scoorde een andere site beter in de resultaten op jouw keyword? Dan voegde je dat woord een paar keer toe aan de tekst, of verbeterde je de titel. Een paar links hier of daar, presto, je stond weer bovenaan.

Sociale signalen in zoekresultaten

Eigenlijk werkt SEO nog steeds zo. Het grootste deel van de organische resultaten die je tegenwoordig tegenkomt in de zoekresultaten van zowel Google als Bing zijn het gevolg van de traditionele optimalisatiemethodes:

  • indexatie
  • content
  • populariteit

Maar recentelijk komen we steeds vaker andere signalen tegen, signalen die niet helemaal passen in die traditionele drie-eenheid. Steeds vaker zie je zoekresultaten in Google die daar niet staan vanwege de traditionele SEO pluspunten. Neem nu eens dit voorbeeld:

Bovenstaand resultaat zie ik op #9 in Google als ik zoek op ‘New York’. Toeval? Ik dacht het niet. Want als ik uitlog uit mijn Google account komt dit resultaat niet in de top 100 terug, en bestaat ‘ie wat Google betreft gewoon niet. Maar omdat ik via Google+ met Matt Cutts verbonden ben krijg ik dit resultaat in mijn eigen gepersonaliseerde top 10.

Gepersonaliseerde zoekresultaten

Dit concept is niet nieuw. Google geeft ons al een tijdje zoekresultaten die sterk afhangen van wie of waar we zijn. Maar met de komst van Google’s +1 button, Google+ en het immense bereik van Facebook en Twitter kunnen we er niet omheen: sociale connecties lijken hard op weg een nieuwe SEO ranking factor te worden.

Ook in de betaalde zoekresultaten vinden we dit terug. Op het moment dat je een pagina een +1 geeft wordt die aanbeveling zowel in de organische als in de betaalde resultaten meegenomen. Voorlopig beïnvloedt het de positie nog niet, maar er zijn sterke aanwijzingen dat een +1 van iemand die je kent er voor zorgt dat je eerder op dat resultaat klikt. En daarmee verbeter je de doorklikratio (de click through rate, of CTR), wat wél een factor is in de Adwords Quality Score. Dit geldt overigens ook voor advertenties in Google’s contentnetwerk. En het gaat verder dan dat. Google test ook met aanbevelingen van the rich and famous, zoals deze Adwords advertentie van Sears laat zien:

Het lijkt bijna een 1 april grap. En tenzij je deze dame volgt op Twitter of Google+ zal de advertentie in eerste instantie niet beter scoren dan normaal, maar vergelijkbare onderzoeken van VeriSign wijzen uit dat die extra toevoeging je wel sneller laat klikken. En nogmaals, dat beïnvloedt de CTR.

Statistieken sociale netwerken

Natuurlijk zul je je nu afvragen hoe dit alles jouw merk helpt bij het verbeteren van de zichtbaarheid in de zoekresultaten, zowel organisch als betaald. Want hoewel zoekmachines je via je online vrienden een behoorlijk uitgebreid bereik kunnen geven, hoeveel vrienden heb je die miljoenen volgers hebben? De vraag is dan ook, hoeveel mensen gebruiken Facebook, Twitter of Google+? Hier de meest recente cijfers, in een fraaie infographic van Socialbakers.com .

Informatie over het aantal Gmail gebruikers is doorgaans schaars, al zijn er indicaties dat ook dat richting de 260 miljoen gaat. Dat zijn een hoop potentieel ingelogde gebruikers. Uiteraard zijn dit globale cijfers, specifiek Nederlandse getallen heb ik niet voor alle netwerken kunnen achterhalen. Google+ is in Nederland nog een klein netwerk dat vermoedelijk vooral door de tech savvy wordt bevolkt. Maar als Facebook en Twitter een indicatie zijn dan kon daar nog wel eens verandering in komen.

Verbonden met een merk op Google+

Met zulke bereikscijfers wordt het interessant zodra bedrijven zich ermee gaan bemoeien. Een mooi voorbeeld komt van Search Engine Land’s Danny Sullivan. Hij zocht via Google naar auto’s en zag tot zijn verbazing Ford in zijn top-10 terugkomen. Waarom? Omdat hij Ford in zijn Google+ circles heeft. Voorlopig zijn Google+ brand pages nog in beta, maar we mogen ervan uitgaan dat dat de volgende briljante zet wordt van Google. Op dat moment wordt Google+ naast een communicatieplatform ook een zeer effectief online marketinginstrument.

Kort door de bocht kunnen we stellen dat meer friends, followers, fans, of hoe je ze ook maar wilt noemen, je als merk een breder social bereik geven. En dat grotere bereik vertaalt zich rechtstreeks in een sterk verbeterde zichtbaarheid in de gewone zoekresultaten. Want zoals Stefan Weitz van Bing ons op de SMX East dit jaar vertelde, ‘personalized seach is the new normal’. Deze gepersonaliseerde zoekresultaten gaan niet meer weg. Betekent dit dat we nu allemaal onze geoptimaliseerde titles weg kunnen gooien? Dat we geen moeite meer hoeven te stoppen in unieke en aantrekkelijke content? Dat een mooie link van een gerelateerde site niet meer de moeite waard is? Nee.

Klassieke SEO blijft de basis om goed te ranken …

De beste manier om een site zo goed mogelijk te laten presteren in de zoekresultaten blijft hetzelfde. Een goede sitestructuur blijft van groot belang voor je posities. Ook blijven we werken aan unieke, aantrekkelijke en relevante content. En links krijg je niet vanzelf. Al is je content nog zo mooi, als niemand het weet gaat niemand er naartoe linken. En als niemand weet dat je mooie content hebt gaat ook niemand het delen via Google+ of Twitter.

Houd er rekening mee dat zoekmachines steeds vaker en steeds meer sociale signalen meenemen bij het beoordelen van welke zoekresultaten ze het meest relevant vinden voor een zoekopdracht. Sociale factoren beïnvloeden steeds meer hoe de resultatenpagina eruit komt te zien. Dus naast de traditionele manieren van optimaliseren kunnen we ook alle sociale factoren meenemen.

… maar maak sociale signalen mogelijk

Hoe we dat doen? Eigenlijk heel eenvoudig. We moeten ervoor zorgen dat onze site gedeeld gaat worden op de sociale netwerken. Geef de bezoeker de mogelijkheid om je pagina te delen via twitter, facebook of Google+. Maar dat alleen is niet voldoende. Iedereen kan een AddToAny box toevoegen aan alle pagina’s binnen een website. Het belangrijkste is dat wát je aanbiedt interessant genoeg is om te delen. Waar hebben we dat eerder gezien? Juist, unieke, aantrekkelijke en relevante content, het basisingrediënt voor succesvol linkbuilden.

Als je een link op CNN.com of Telegraaf.nl krijgt is dat een heel sterk signaal dat je kwaliteitscontent hebt geschreven. Zulke sites linken natuurlijk niet zomaar ergens naartoe. Maar een like, retweet of +1 van Bill Gates, Google Travel of de KLM is zeker zo interessant. Want hoe je het wendt of keert, likes kunnen net zo krachtig zijn als een gewone link. Likebuilding is eigenlijk gewoon een toevoeging op linkbuilding, waarmee we die discipline met een gerust hart 2012 in kunnen sturen.

*) Auteur Wouter Kiel is Senior SEO Consultant Key Accounts bij Traffic4u

Foto: Heimo Wenzel (cc)

Deel dit bericht

18 Reacties

BL@@T

Ik denk dat het te fraude gevoelig is. Dat mensen iets leuk vinden betekent niet automatisch dat de informatie goed is. En dat is precies wat zoekmachines willen aanbieden, relevante en goede informatie.

Michiel

Wat ik me afvraag.. Zijn er testcases bekend van e-tailers die aan de slag zijn gegaan met +1’s?

Wouter Kiel

@Bl@@t
Daar heb je een goed punt. De kracht van de massa zal hier moeten gelden: als duizenden mensen iets leuk vinden, waarbij de groei in likes organisch verloopt (dus niet alle duizend in één week vanaf hetzelfde IP-adres), pas dan kun je er iets nuttigs mee doen buiten de personalized social circle van een individu. Pas dan kun je dit als ranking factor meenemen voor een grotere groep mensenn.

Matthijs

@BL@@T
Waarom denk jij dat Google een sociaal netwerk uitzet met precies een zelfde knop als Facebook?

BL@@T

@Maththijs
Omdat adverteren op facebook booming is en laat advertentie verkoop nou net de 95% van google’s inkomsten bron zijn 😉

Met de gegevens van al die gebruikers kan google de online adwords resultaten alleen maar verbeteren wat dus meer inkomsten betekent.

Die knop is leuk maar weet je hoe makkelijk het is om een bot the schrijven die op duizenden PC’s +1’s uitdeelt aan links die jij hoger wilt laten ranken? Of wat dacht je van een simpel proxy programma wat eens in het uur vanaf een ander IP de hele dag +1tjes weggeeft 🙂 Te fraude gevoelig om +1 gelijk te zetten aan goede content.

Marco

Een +1 kan je toch alleen geven vanaf een ingelogd Google account? Dan lijkt op grote schaal ‘frauderen’ mij vrij lastig, zeker gezien de manier waarop Google actief probeert te zorgen voor zo weinig mogelijk ‘nepaccounts’?

Wouter Kiel

Voor $30 heb je toch al gauw 200 +1’s te pakken! Echte gebruikers, beweert men. Maar ook daar kun je vrij makkelijk doorheen prikken. Een ‘echte gebruiker’ die random sites aan het +1’en is pik je er zo uit op basis van wat ‘ie aanraadt. Dat zal allemaal ongerelateerd en vooral heel crappy zijn. Vergelijk het met van die spamdirectories vol met ongerelateerde links. Google snapt best dat dat niet een waardevolle vote is.

De stem van een gebruiker die nauwkeurig +1’d, vele meer gerelateerde sites leuk vindt, heel natuurlijk zijn stem geeft en die meer met zijn Google account doet dan alleen +1’s weggeven, zal veel zwaarder mee gaan tellen als ranking factor (áls dat ooit gebeurt). Nogmaals, het is net als linkbuilding.

Maarten

Dat ben ik met je eens Wouter, ben zeer benieuwd hoe dit in zijn werk gaat. Betalende +1’s liggen voor het grijpen.

Anthony

Sinds een aantal weken de +1 button en de like button aan onze website toegevoegd. Heb nu nog niet erg het idee dat dit enorm leeft… Wel eens dat m.n. een like via facebook zeker een soort van multiplier effect qua linkbuilding teweeg kan brengen.
Mocht je als lezer van deze reactie onze site bekijken, een +1 of like is welkom 😉

Danny Verhoeven

Denk dat jullie allemaal de boot mis slaan. Het gaat niet om de massa +1’s, tweets of likes die je moet krijgen maar het gaat erom van wie je ze krijgt.

Heb in verschillende artikelen gelezen dat er ook wordt gekeken naar van welk persoon de indicatie afkomt. Krijs je een +1 van een influencer? Dan kan dat meer nut hebben dan het inkopen van 200 +1’s

Zelfde principe met links. Je kan ze ook massaal inkopen maar 1 link kan meer effect hebben dan honderden betaalde links.

Ramon

Dan wil jij dus eigenlijk zeggen dat de +1’s hetzelfde werken als linkbuilding. Een link van een gerelateerde bron of van bijv. Wikipedia is immers waardevoller dan zomaar een link van bijv. een prive weblog. Interessant!

Wouter Kiel

@Danny
Dat is inderdaad hoe het werkt (zou moeten werken) en waarom likebuilding eigenlijk hetzelfde is als linkbuilding: hoe waardevoller de bron, hoe beter de link/like.

Wolter Tjeenk Willink, Traffic Builders zoekmachinemarketing

Social media 1 op 1 gebruiken als ranking factor in het standaard algoritme moet je ondanks de fraudegevoeligheid denk ik niet op voorhand uitsluiten. Wel denk ik dat het fenomeen zich nu omwille van die gevoeligheid niet zo sterk voordoet als sommige andere blogs suggereren.

Het is waarschijnlijker dat de invloed van social media op SEO veel meer moet worden gezocht in de personalisering van zoekresultaten. Daarmee is de impact op SEO feitelijk nog groter, want de zoekresultaten kunnen hierdoor sterker afwijken van persoon tot persoon. Een simpel voorbeeld:

Als je 1000 Google +1’s kunt kopen voor $50, is het minder waarschijnlijk dat Google de +1 an sich gebruikt als ranking indicator, zeker als het profiel van dergelijke +1’s afwijkt van wat gebruikelijk is (in de breedte of vergeleken met bijv. andere websites uit de branche/zelfde topic). Van welke profielen is de +1 afkomstig, wat is de social strength van die profielen (bereik, autoriteit), etc.

Als je sec het aantal +1’s afzet tegenover de kwaliteit van die +1’s, juist in termen van beriek, heb je een veel minder fraudegevoeliger mechanisme. Als we dat combineren met de wijze waarop retweeted of +1-ed websites door je sociale netwerk nu worden geprefereerd in de zoekresultaten, zie je eigenlijk een veel sterker principe ontstaan.

Ons advies luidt dan ook: zorg er liever voor dat belangrijke influencers in je doelgroep (profielen met een groot/sterk sociaal netwerk) links naar de eigen site tweeten of liken, dan dat je als organisatie zelf van scratch af aan een social media presence gaat opbouwen. Niet omwille van de tweet zelf, maar omwille van het effect op de personalised zoekresultaten van het social network van de “twitteraar/liker”.

Het gaat dus niet meer om linkbuilding; het gaat om authority building.

Mike Kolker

Ik ben wel erg benieuwd waar deze ontwikkeling naar toe gaat. Via ons business model ligt de focus met name op de zakelijke markt. Het blijkt dat het +1’en liken daar een minder belangrijke rol speelt. Althans bij onze klanten.

We laten het in ieder geval niet links liggen en zijn er actief mee bezig. Maar goed, zoals ik het zie ligt het in onze markt een stuk ingewikkelder dan in de consumentenmarkt.

Erik

Invloed van degene die een +1 geeft zal zeker meetellen, maar het blijft een sociaal medium. Heeft iemand uit je netwerk een site gerelateerd aan je zoekopdracht een +1 gegeven, reken dan maar dat Google daar iets mee doet.

Credo

Bedankt Wolter voor jouw reactie! Dit is echt een waardevolle toevoeging voor mij. De belangrijke influencers in je doelgroep (profielen met een groot/sterk sociaal netwerk) kunnen je inderdaad meer brengen dan van scratch af aan een social media presence opbouwen. Het gaat dus niet meer om linkbuilding; het gaat om authority building. In de traditionele wereld heeft dit altijd zo gewerkt. Als een vriend je iets aanprijst hecht je hier meer waarde aan dan wanneer je 100x iets ziet staan in folders die je in de brievenbus krijgt.

Casper

Beste Wolter,

Is er op dit moment (7 maanden na de laatste reactie) al meer bekend over hoeveel de +1 en de likes meetellen via google?

Groeten,

Tim

Ik ben ook weleens benieuwd of er al enige resultaten bekend zijn, is er niemand die hier testen mee heeft gedaan? Alleen social media zonder de traditionele seo.

Mvg,
Tim

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond