-

Track & trace kan beter

Vandaag besteld, morgen geleverd, belooft Bol.com, maar de praktijk blijkt wel eens anders. Half november plaatsen we een bestelling bij Bol in de verwachting dat het pakje de dag daarop wordt bezorgd. De bestelling gaat vergezeld van een track & trace-code. Daar zien we dat het pakketje is opgehaald bij Bol.com, maar op een of andere manier nog niet het sorteercentrum heeft bereikt.

Daar begint al de eerste gemiste kans: enige uitleg krijgt de klant niet. Evenmin een schatting van een nieuwe bezorging. Bij Bol.com weten ze meer: de bestelling is vertraagd. Het wordt vrijdag in plaats van donderdag. Bol weet uiteindelijk ook nog te melden dat er bezorging niet voor 3 uur verwacht hoeft te worden. Dat blijkt niet te kloppen: de postbode staat even na 12 uur aan de deur.

De track & trace-pagina van PostNL – die meerdere malen per dag wordt ververst ‘om u van accurate informatie te voorzien’ – blijkt al die tijd geen enkel nut te hebben bewezen. In feite meldt het alleen maar of het pakje onderweg is. Terwijl de nadere bezorggegevens blijkbaar wel naar de leverancier gaan.

Natuurlijk kun je niet van Post.nl verwachten dat zij een kaart tonen waarop route en locatie van het bezorgbusje via animaties wordt aangegeven, maar een mailtje of sms-bericht dat het busje de gemeentegrens heeft gepasseerd zou wel handig zijn.

Consumenten raadplegen track & trace systemen van webshops en vervoerders meerdere malen per dag, zo blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. Bijna een derde bezoekt deze pagina zelfs zes keer of meer. Gedetailleerde informatie over de bezorgtijd wordt dus steeds belangrijker.

Voorheen waren er voor track & trace niet veel gegevens beschikbaar, alleen als met een barcode een pakje werd ingescand waren gegevens voorhanden. Tegenwoordig is met GPS track & trace de volledig route van het voertuig te volgen. Bedrijven als TrackJack en GPS Buddy leveren dit soort diensten, waarbij afnemers online hun materieel (visueel) kunnen volgen voor rittenregistratie en diefstalpreventie. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om een deel van die gegevens te delen met consumenten.

Post.nl gaat overigens zijn track & trace-systeem aanvullen. Volgens woordvoerder Marc Potma van PostNL is men momenteel druk doende informatievoorziening naar ontvangers uit te breiden, waaronder ook tijdvakinformatie. “Wij hebben wij er nu in de huidige situatie voor gekozen om ontvangers uniform en éénduidig via de Mijnpakket omgeving van informatie te voorzien”

Deel dit bericht

5 Reacties

Z.Eur

Na jaren lang naast een distributiecentrum gewoond te hebben, maak ik mij persoonlijk meer zorgen over hoe PostNL met uw pakketjes omgaat dan de bezorgtijden. Met het nodige gooi en smijtwerk wordt uw pakketje van distributiecentrum naar distributiecentrum versleept.
Daar waar in andere landen je er op kan rekenen dat de inhoud onbeschadigd aankomt, verbergt PostNL zich liever achter hun algemene voorwaarden want daarin staat letterlijk dat PostNL nergens voor aansprakelijk gehouden kan worden.
Tenzij je natuurlijk de extra verzekering erbij koopt maar dan nog maakt PostNL het praktisch onmogelijk om je gelijk te krijgen. “U heeft het vast zelf kapot gemaakt toen u het pakket opende”, “Wij zijn alleen bereid te vergoeden als u het pakket nog niet geopend heeft”, “Waarom zou er in het distributiecentrum iemand rondlopen die iets uit uw pakket zou willen halen?”

PostNL is weer zo’n mooi voorbeeld van de teloorgang van Nederlandse diensten sector. Een hoop duurbetaalde managers en roeptoeters hard aan het werk maar van de eigenlijke dienstverlening is weinig meer over gebleven.
Nu maar hopen dat er eindelijk eens wat andere partijen actiever worden op de Nederlandse markt,
want die hebben ook hun track&trace al jaren op orde.

S. Lucassen

Hallo,
bij het zoeken naar klachten over het gebruik van track & Trace van PostNL kwam ik op uw site terecht.
Ik heb vaak gebruik gemaakt, als klant, van het Track & Trace nummer om mijn bestelling te volgen en de bezorgdag klopte altijd. Tot een aantal dagen geleden. Na het opzoeken van mijn bestelling bij PostNl zou het pakketje op 8 januari tussen een bepaalde tijd worden bezorgd. Op dezelfde dag nog even gecheckt en het was verschoven naar de volgende dag…… Dit is tot nu toe al drie keer gebeurt. Vandaag met de webwinkel gebeld. Die mevrouw die ik aan de lijn kreeg had een heel verhaal…mevrouwtje dit en mevrouwtje dat….(ook heel vervelend). Het verhaal was uiteindelijk dat het pakket uit Duitsland kwam en dat het verder aan PostNl zou liggen.
Heb met PostNl gebeld en kreeg gelukkig een vriendelijke man aan de lijn. Hij vertelde dat zij het pakket nog niet hadden ontvangen. De status van de bestelling en bezorgdag zou automatisch worden bijgewerkt omdat PostNl een melding van de webwinkel hadden gehad dat het pakket onderweg was.
Ik heb dus voor niets zitten wachten en de Track & Trace gegevens zijn voor mij dus geen zekerheid dat ik op bepaalde dag thuis moet zijn om mij pakket aan te nemen. Het pakket zou nu dus morgen komen maar of ik daar nu enige waarde aan kan hechten weet ik niet. Er werd ook verteld dat ik 5 dagen na melding dat het pakket bij de webwinkel was verstuurd naar PostNl ik de webwinkel weer kon bellen en zij dan een onderzoek bij PostNl kunnen eisen wanneer het pakket zou worden bezorgd… Dat wordt dan mijn volgende actie als ik nog niets heb ontvangen. Conclusie: ik bestel niets meer bij deze webshop…..ook door de manier waarop ik te woord ben gestaan en het pas duidelijk was, bij bevestiging van de bestelling, dat het uit het buitenland zou komen. Het contactadres van deze webwinkel is Nederlands.

Vriendelijke groeten,
S. Lucassen.

H.A.Hoefsloot

L.S.
op 5 dec. werd op ons adres een poststuk aangeboden. We ontvingen een voorgedrukt briefje met de kop: “te kleine brievenbus”, ondertekend door: H. v.d. Tol.
De brievenbus voldoet wel degelijk aan de standaardafmetingen.
De zending zou “binnen enkele dagen” opnieuw worden aangeboden.
Welnu DIT IS NIET GEBEURD.
Ik heb al eerder een mail naar Postnl gestuurd.
Daarop is niet gereageerd.
Hoezo professioneel bedrijf? Ik krijg het idee dat Postnl zich niet verantwoordelijk voelt voor zaken die fout gaan.
Vriendelijke groet
H.A.Hoefsloot

Marjolijn

Track en Trace gaf in mij App die ik van hun heb netjes de bezorg tijd aan met een ruimte van twee uur. Nu heb ik al voor de tweede keer achtereen een Track en Trace ontvangen dat ze tussen 8:30 uur en 21:30 uur kunnen komen met het gevolg dat ik nu de hele dag kan gaan zitten wachten en totaal geen afspraken die dag kan maken. Maar als je hier over klaagt dan krijg je (als je mazzel hebt) als antwoord dat ze de andere dag nogmaals komen en als je dan vraag hoe laat dan krijg je de zelfde tijden door, dus dan kan je twee dagen zitten wachten en als de bezorging op een Zaterdag valt moet je tot Maandag wachten. Ga zo door Post.nl dan raakt u dadelijk ook bij de pakket post uw klanten kwijt want ik krijg nu al regelmatig pakjes via DHL of UPC en die geven wel netjes de bezorgtijd door.

L de Klerk

Klacht 1.
Doordat Postnl niet op de beloofde dag, vandaag 16 mei tussen 12.30 u en 14.30 u mijn pakket bezorgd heeft zoals wel werd beloofd in hun mail hebben mijn Maine Coons niet hun RC Maine Coon voer. De speciaalzaak is al dicht en morgen is het zondag.
Geef ik hen ander voer dan gaan ze aan de diarree.
Postnl moet zich schamen! Ik pas mijn dag erop aan en ze komen niet bezorgen. Mijn mailadres is hen bekend; toch word ik niet op de hoogte gesteld.
Klacht 2
Pakketten komen niet zonder schade aan.
De bezorger stapelt doodleuk 4 zware dozen op elkaaren rijdt ze tot aan de deur. Beschadigd natuurlijk!
Twee keer rijden duurt te lang was het antwoord! Totaal geen excuus over de beschadigde pakketten. De man had geluk dat ik in een drukke periode zat anders had ik zeker een klacht ingediend.
Bij deze dus; alleen niet op de plek van bestemming.
L de Klerk
Bemmel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond