-

Aanpak werkt: transportdiefstal op de terugtocht

Goed nieuws voor e-tailers: Het eerste half jaar van 2013 daalde de geregistreerde transportcriminaliteit licht. Dat geldt met name voor de categorie ladingdiefstal, die van 193 gevallen in de eerste helft vorig jaar terugliep naar 158 in het afgelopen halfjaar: een daling van achttien procent.

Concrete cijfers voor de Nederlandse e-commerce markt ontbreken, maar vooral webwinkels hebben te maken met diefstal tijdens het transport. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org schat dat de overlast minder groot is dan bij fysieke winkels, rond de één procent. Vaak betreft het interne diefstal, waarbij bezorgers zelf spullen achterover drukken.

In het afgelopen half jaar was er sprake van een verschuiving van ladingdiefstal vanaf parkeerplaatsen naar ‘onderweg’ en op industrie- en bedrijfsterreinen. Het totale beeld van transportcriminaliteit – ladingdiefstal en diefstal van transportmiddelen – laat echter een afgevlakte daling zien vergeleken met vorig jaar. Toen werd nog een spectaculaire verbetering geboekt van 37 procent: dit halfjaar blijft de daling steken op elf procent, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van de Nationale Politie.

Nog wat cijfers. Ladingdiefstal vindt het meest plaats in Rotterdam-Rijnmond en Oost- en West-Brabant. De regio Den Haag valt op door diefstal uit vrachtauto’s tijdens het laden en lossen bij ‘fijndistributie’ (koeriersdiensten).  De regio’s Rotterdam, Zeeland en West- en Oost-Brabant hebben het meest last van diefstal van voertuigen met lading. De diefstal van voertuigen zonder lading stijgt licht van 146 naar 152 over dezelfde periode in 2012.

Het projectteam ladingdiefstallen van de Nationale Politie en het Openbaar Ministerie behaalden vorig jaar in elk geval aansprekende resultaten. Toen werden in totaal 75 verdachten opgepakt, waarvan een aantal kon worden veroordeeld tot een forse gevangenisstraf. Het afgelopen halfjaar werden 34 aanhoudingen verricht.

In het kader van het Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector realiseerden dertien publieke en private partijen de afgelopen tijd ‘effectieve interactie’, zoals ze het zelf formuleren. De resultaten van dit convenant, dat eind december 2013 afloopt, en de verdere samenwerking van overheid en bedrijfsleven moeten nog wel worden geborgd. Opsporing en preventie worden overigens steeds vaker ondersteund door slim cameratoezicht op parkeerplaatsen, zoals dat al eens werd geïntroduceerd langs hoofdwegen.

Voor webwinkels kan diefstal erg vervelend zijn. Transporteurs zijn weliswaar verzekerd tegen transportdiefstal, maar dat stelt niet veel voor. Als de webwinkel kan aantonen dat een verzending ergens tijdens het traject is verdwenen, betalen transporteurs vaak uit per kilo. Volgens Roland van Kortenhof, manager operations van Thuiswinkel Waarborg, kan het gebeuren dat dan slechts iets van acht euro wordt uitgekeerd. Dat is extra zuur als het een dure Samsung of iPhone betreft. Diverse verzekeraars bieden speciaal voor webwinkels sinds kort wel aanvullende goederendiefstalverzekeringen aan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond