-

AI in de praktijk: Cargors maakt wegtransport transparant en duurzaam

Wegtransport kan efficiënter en transparanter. Najeeb Qazizada richtte daarvoor samen met een co-founder Cargors op, dat met behulp van AI een efficiëntieslag maakt.

Dat wegtransport slimmer kan realiseerde Najeeb Qazizada zich tijdens zijn werk als Head of Operations in de farmaceutische industrie en bij Tata Steel. De transportmarkt wordt gekenmerkt door veel papierwerk en een groot aantal spelers in de keten. Dit gaat ten koste van de marge van de vervoerder, omdat veel tussenpersonen hoge marges hanteren. Bovendien werkt elke partij met hun eigen systemen en methoden, waardoor er niet altijd een digitale koppeling is en de systemen vaak niet met elkaar kunnen communiceren.

Daarnaast zag Qazizada nog een dringend probleem: het wegtransport moet verduurzamen. Door slechte afstemming en fragmentatie rijden vrachtwagens vaak halfvol, wat leidt tot meer CO2-uitstoot dan nodig is. Dit is niet alleen slecht voor het milieu en de mens, maar brengt ook problemen voor de wegtransportsector met zich mee. Binnenkort wordt CO2-registratie namelijk verplicht voor werkgevers, zowel voor woon-werkverkeer als voor zakelijk verkeer. De rapportageplicht, het verbeteren van de reputatie en het werken aan een betere wereld vragen om veranderingen voor zowel verzenders als vervoerders.

Met deze kennis richtte Najeeb in 2020 Cargors op en leidt het snelgroeiende bedrijf sinds 2021, samen met co-founder Tim Bosman.

Hoe kwam je bij vanuit de farmacie en Tata Steel bij het transport terecht?

“Wanneer je veel goederen versleept, merk je dat niet alle zendingen goed verlopen door de fragmentatie in de markt. Hierdoor ontstaan onverklaarbare prijsstijgingen en krijg je als verzender blindspots.

Wat wil je daar met Cargors voor bieden?

“Cargors biedt matchmaking tussen vraag en aanbod op wegtransport via AI, en snijdt de onnodige tussenlagen uit de keten. Daarmee zijn we een unieke, geautomatiseerde en transparante prijs-engine (aangedreven door data) waarmee verladers direct hun lokale, nationale en internationale zendingen kunnen creëren bij de vervoerder van hun keuze. Geen e-mails, telefoontjes, vervoerder-eigen portalen en afwijkende facturen meer.”

Cargors is dus zelf geen vervoerder?

Inderdaad: wij zijn een gateway voor de markt. Zie ons als een centrale toegangspoort om de vele verschillende technologieën, systemen, of netwerken met elkaar te verbinden. Cargors heeft toegang tot specifieke gegevens van vervoerders zoals tarieven, wagenpark informatie, het type goederen en apparatuur. Hierdoor kunnen we iedere vervoersaanvraag nauwkeurig koppelen.”

En hoe ondersteunen jullie de verduurzaming van de markt?

“Cargors focust zich op routes waar de vervoerder dagelijks/wekelijks op rijden. Hierdoor verbeteren we de efficiëntiegraad per route en verminderen we het aantal lege kilometers. Dit leidt tot minder lege wagens meer op de weg en dus direct lagere CO2-uitstoot. Vervolgens bieden we onze klanten data uit de Cargors-gateway voor CO2-rapportage, zodat ze aan wettelijke verplichtingen voldoen en dit kunnen uitdragen naar de markt.”

Doen jullie ook direct zelf aan verduurzaming?

“Ja, tevens draagt elke zending die via de Cargors-gateway wordt gemaakt bij aan het planten van bomen, zowel in Nederland als in het buitenland, dankzij ons CO2offset-programma. Dit heeft ook direct effect op duurzaamheid en verandering van mentaliteit binnen onze gebruikersgroep.”

En de hamvraag: hoe passen jullie hierbij AI toe?

“Puur voor matchmaking. Dit maakt Cargors de ideale tech-gateway voor wegtransport. Sinds onze oprichting hebben we duizenden datapunten verzameld van tientallen vervoerders, variërend van kleine spelers tot de top-100 binnen de Benelux. Deze gegevens omvatten onder andere het type voertuigen, routes door heel Europa en tarieven op postcodeniveau. Met deze data als basis passen we AI en algoritmen toe om verzenders in staat te stellen automatisch tientallen zendingen aan te maken. Onze AI houdt rekening met gecontracteerde vervoerders, voorkeuren voor CO2-uitstoot, tarieven, laad- en lostijden, en de beschikbare apparatuur op de voertuigen. Daarmee kunnen binnen enkele seconden tientallen orders worden gegenereerd, zonder dat de planner zelf elke keuze hoeft te maken.”

Wat levert dat precies op voor de branche?

“Onze AI is neutraal en objectief, en biedt de meest geoptimaliseerde match tussen verzender en vervoerder. Dit bespaart kosten en voorkomt fouten en frustraties, omdat verzenders niet langer afhankelijk zijn van een beperkt aantal vervoerders. Vervoerders kunnen binnen ons systeem nieuwe klanten vinden die aansluiten bij hun aanbod. Dit maakt onze oplossing interessant voor zowel verzenders als voor vervoerders en we dragen gezamenlijk bij aan de versnelling en professionalisering van broodnodige verduurzaming.”

Wie zijn jullie klanten op dit moment?

“Momenteel richten we ons voornamelijk op het MKB, dat op zoek is naar een volledige transportoplossing. Veel MKB-bedrijven hebben momenteel geen duidelijk inzicht en werken vaak samen met slechts één of een kleine groep vervoerders. Hoewel deze aanpak aantrekkelijk lijkt, leidt dit tot aanzienlijke inefficiëntie. Een beperkt aantal vervoerders kan niet alle benodigde diensten leveren en moet vaak taken uitbesteden, wat resulteert in onnodig hoge kosten. Vooral in het MKB staan marges onder druk, en het is van cruciaal belang om de omzet niet verder te laten versnipperen.”

Hoe zie je AI en wegtransport zich ontwikkelen in de toekomst?

“Verzenders blijven worstelen met vraagstukken over efficiëntie en duurzaamheid. Tegelijkertijd moeten vervoerders zich aanpassen om relevant te blijven in deze veranderende markt. Cargors bevindt zich in een ideale positie op het gebied van AI en digitalisering binnen de sector. Dit vraagt om uitgebreide educatie en soms weerstand, totdat de voordelen duidelijk worden erkend. Ik verwacht dat de markt steeds meer ontwikkelt en openstaat voor oplossingen zoals de onze.”

Wat zijn de groeikansen, denk je?

“Onze propositie biedt diverse mogelijkheden tot uitbreiding, zoals white-label-oplossingen voor grotere organisaties, of het verstrekken van actuele CO2-uitstootgegevens aan verzenders. Hiermee kunnen ze weloverwogen beslissingen nemen over CO2-compensatie, emissierechten en -credits.”

Over de auteur: Femmie Geradts is directeur van Startup Village.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond