-

SEA verbeteren met deze tien handige Adwords Scripts

In juni 2012 heeft Google Adwords scripts ingevoerd. Die kunnen wijzigingen aanbrengen aan het account tot op het niveau van sleutelwoorden en informatie over het account wegschrijven naar Google Docs. Hierdoor kunnen SEA’ers een hoop tijd besparen door handelingen te automatiseren of rapportages op te stellen.

Zeker bij het beheren van meerdere accounts, kan het een enorme klus zijn om goed te monitoren of alle sleutelwoorden nog presteren of bijvoorbeeld te beoordelen welke advertenties de hoogste CTR (click through rate) halen. Met Adwords scripts is het, met meestal slechts een paar kleine handelingen, mogelijk om hiervan goed op de hoogte te blijven door middel van alerts in de mailbox of het direct pauzeren van slechter presterende keywords of advertenties.

De scripts worden geschreven in Javascript. Goede kennis van Javascript is uiteraard handig, maar ook zonder veel programmeerkennis is het nog steeds goed mogelijk om scripts in te zetten. Veel scripts zijn gewoon op internet te vinden. Op de ontwikkelaarsomgeving van Google worden scripts aangeboden en ook op andere sites zoals Freeadwordscripts.com is veel te vinden. Sommige scripts zijn direct inzetbaar en andere vereisen (meestal slechts kleine) aanpassingen om ze te kunnen gebruiken. Voor hulp bij wijzigingen in een script of het schrijven hiervan kan je goed terecht op het Adwords scripts forum.

Een krachtige toevoeging op het Javascript in Adwords Scripts is AWQL (AdWords Query Language). Dit is een door Google ontwikkelde op SQL gebaseerde programmeertaal die het mogelijk maakt om binnen de scripts gegevens uit verschillende rapporten te halen, waarmee vervolgens gewerkt kan worden. Deze combinatie maakt het bijvoorbeeld mogelijk om sleutelwoorden die na 200 kliks nog geen conversie hebben opgeleverd te verzamelen en in een e-mail naar de beheerder te versturen of automatisch te pauzeren.

Waarmee kunnen scripts allemaal helpen?
Adwords scripts zijn op verschillende manieren in te zetten. Enkele voorbeelden van mogelijkheden zijn:

  • Slecht presterende sleutelwoorden in het account opzoeken en deze vervolgens automatisch pauzeren, de bieding aanpassen, e-mailen of het in Google Docs plaatsen voor nader onderzoek.
  • URL’s in het account controleren op sleutelwoord en advertentie niveau op foutmeldingen en deze mailen en/of pauzeren.
  • De prestaties van advertenties met elkaar vergelijken en eventueel degene met de laagste CTR pauzeren.
  • Maandelijks rapportages opstellen in Google Docs met kosten, ROI, CPO of wat maar nuttig is om te rapporteren.
  • Alerts zetten zodat bij plotselinge sterke afwijkingen in bijvoorbeeld CTR een e-mail verstuurd wordt.
  • Als een aanbieding een bepaalde einddatum heeft kunnen counters gebruikt worden, waardoor elke dag (of uur) de advertentie aangepast wordt met de resterende tijd erin vermeld.

Welke beperkingen hebben de scripts?
Er is een aantal beperkingen waar rekening mee gehouden moet worden.

a)    Een iterator retourneert maximaal 50.000 entiteiten (sleutelwoorden, advertenties, adgroups of campagnes). Dit betekent bijvoorbeeld dat als je alle sleutelwoorden met hun CTR wilt weergeven in een account met 60.000 sleutelwoorden dit niet in één keer lukt. De eerste 50.000 worden wel weergegeven, maar daarna volgt een foutmelding en stopt het script.

b)   Hierop volgend kan een script (met wellicht meerdere iterators) in totaal maximaal 250.000 entiteiten retourneren.

c)    Daarnaast kan een script maximaal 30 minuten draaien. Daarna volgt een foutmelding. Ook hier geldt dat alles dat in die 30 minuten is uitgevoerd wel gewoon geldig blijft. In de nieuwe functie van MCC scripts is een mogelijkheid om dit te verhogen naar 60 minuten.

Een truc om deze beperkingen te omzeilen is het gebruik van labels. In het voorbeeld van 60.000 sleutelwoorden is het mogelijk om elk sleutelwoord dat verwerkt is een label ‘verwerkt’ mee te geven en dan in het script aangeven om alleen sleutelwoorden zonder dat label te selecteren. Vervolgens kan het script zo ingesteld worden om een paar keer achter elkaar te draaien tot alles verwerkt is. Achteraf kunnen dan de labels verwijderd worden voor de volgende keer, eventueel ook door middel van een script.

MCC Scripts
Sinds kort heeft Google MCC Scripts toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om meerdere accounts te beheren vanuit het My Client Center account met één script. Voordelen hiervan zijn dat een script maar een keer geplaatst- en wijzigingen slechts een keer gedaan hoeven te worden.

Ook is er de optie om de limiet van 30 minuten wat een ‘normaal’ script kan draaien omhoog te schroeven naar 60 minuten.

Hoe installeer je scripts?
Kies allereerst onder bulkbewerkingen, scripts.

Pic 1

Vervolgens verschijnt op de pagina een rode knop met +script om een nieuw script te creëren.

Pic 2

Het script moet nog gemachtigd worden dus kies nu machtigen.

Pic 3

In het pop up-scherm dat volgt kies accept, wacht een paar seconden tot de machtiging is bevestigd en sluit de pop up.

Verwijder vervolgens in de body alle tekst die er staat (function main() { }) en plak hier het script. Geef het script tot slot een naam en sla het op.

Pic 4

Direct aan de slag met tien voorbeeldscripts!
Tot slot volgen hieronder wat handige scripts die direct inzetbaar zijn of met een paar wijzigingen gebuikt kunnen worden voor jouw account.

1) Ontbrekende Converterende Zoektermen Toevoegen

Een zelfgeschreven script dat controleert of zoektermen die een conversie hebben opgeleverd als zoekwoord in het account staan. Zo niet wordt het geplaatst in een Google spreadsheet en de link naar dit doc wordt gemaild.

2) Quality Score Tracker:

Een veelgebruikt script. Het houdt de quality score van keywords bij in het verloop van de tijd, zodat je de ontwikkeling ervan kan bijhouden.

Dit is versie 2.0, waarin toegevoegd is dat je labels aan keywords kunt geven die bijgehouden moeten worden.

In het artikel staat ook een link naar de eerste versie van het script.

3) Broken URLs

Een zeer nuttig script om te controleren of landingspagina’s nog werken en zo niet, deze in een e-mail te zetten.

Dit is niet alleen handig voor Adwords, maar is ook een goede check voor de kwaliteit van de website en daarmee de ranking voor SEO-doeleinden.

Er is ook een MCC versie. De link daar naartoe staat boven op de pagina.

4) Sale Countdown

Een leuk script van google zelf dat de dagen en uren aftelt naar bijvoorbeeld het eind van een aanbieding en deze automatisch in de advertentietekst zet.

5) Pause or Enable Campaign, Keywords or Ads on a Specific Date

Nog een script van Russel Savage.

Dit script kijkt naar labels van campagnes, sleutelwoorden of advertenties die gepauzeerd moeten worden en welke geactiveerd.

Met wat kennis van Javascript is dit om te bouwen naar vele vormen. Bijvoorbeeld als er openingstijden in de advertentietekst staan kan er automatisch op de dag van koopavond een aangepaste advertentie draaien.

6) Store Account Performance Report in a Google Doc

Een simpele versie om de gegevens van een account in een Google Doc op te slaan.

7) Automating Monthly Reporting Using AdWords Scripts

Een uitgebreidere versie van een maandrapportage met een gedetailleerde stap voor stap uitleg van wat er gebeurt. Zeer handig om zelf wijzigingen aan te kunnen brengen om het rapport naar eigen smaak in te richten.

8) Automatically Pause Ads with Low CTR

Dit script zorgt ervoor dat de slechtst presterende advertenties in een advertentiegroep worden gepauzeerd. Het zal niks doen als er maar een advertentie in de groep staat.

9) Account Anomaly Detector

Een krachtig script dat plotselinge afwijkingen in het account detecteert en vervolgens een e-mail stuurt met de details. Het script pakt de account gegevens van de dag en vergelijkt ze met historische data van dezelfde dag in de week om invloeden van weekend en dergelijke te negeren.

10) Disable Ads and Keywords For Out of Stock Items

Dit script vereist wat onderzoek om te vinden welk deel van de HTML op de pagina aangeeft wanneer een artikel out of stock, maar als dat gelukt is kan het een heel handig script zijn.

Conclusie
Met niet al te veel moeite of programmeerkennis kunnen scripts heel handig zijn om het beheer van grote accounts enorm te vergemakkelijken en veel tijd te besparen. Een beetje rondzoeken op internet en de aanwijzingen in de documentatie volgen om een script aan te passen is vaak voldoende. Mocht je ergens niet uit komen of een idee voor een script hebben kan je altijd even een bericht sturen en dan staan we klaar om te helpen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Erik

Ik lees een klein vertaalfoutje.
De passage:

“1) Ontbrekende Converterende Zoektermen Toevoegen

Een zelfgeschreven script dat controleert of zoektermen die een conversie hebben opgeleverd als toetsenbord in het account staan. Zo niet wordt het geplaatst in een Google spreadsheet en de link naar dit doc wordt gemaild.”

Toetsenbord (keyboard) moet zoekwoord (keyword) zijn.

Egbert van Keulen

Dank je wel Erik. Is aangepast.

Egbert

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond