-

Waarom Android de podcastmarkt mist

De podcast is weer helemaal terug, mede dankzij het populaire hoorspel Serial. Adverteerders zijn in toenemende mate geïnteresseerd om eigen podcasts te maken. Sterker nog: de podcast is een essentieel onderdeel geworden van content marketing. Er is een grote frustratie: de Android gebruiker wordt niet bereikt.

Het woord podcast dook voor het eerst op in 2004, toen Apples iPod de markt voor Mp3-spelers veroverde. Hetgeen ook verklaart waarom Apple het fenomeen als eerste omarmde. Zo werd het mogelijk om je via Apples iTunes te abonneren op podcasts. Nieuwe afleveringen werden dan bijvoorbeeld automatisch opgehaald.

Met de komst van de iPhone bracht Apple in 2012 een speciale Podcast app uit die ook nu nog standaard met de smartphone wordt meegeleverd. Een slimme zet, want daardoor werd het makkelijker podcasts af te spelen.

En dat verklaart ook meteen de dominantie van Apple als het om podcasting gaat. Een populaire serie als ‘This American Life’ wordt zelfs voor 90 procent afgespeeld op iOS apparaten.

Er zijn andere audioplatforms die podcasts ondersteunen zoals SoundCloud en Stitcher, maar die hebben maar een gering bereik. “Je hebt Apple en dan eigenlijk niets meer,” zegt Erik Diehn van podcastnetwerk Midroll Media, bekend van series als ‘Comedy Bang Bang’.

Google levert aardig wat software mee op Android, maar is de podcast vergeten. En dus moeten gebruikers die zelf maar zien te vinden. Wat lastig is, want veel van de software is of niet gratis of heeft zoals Stitcher een veel bredere opzet. En dus komt de gemiddeld Android gebruiker ook niet op het idee om podcasts om hun smartphone af te luisteren. Google is zelfs een podcast sectie vergeten toe te voegen aan zijn winkel Google Play.

En wat een gemiste kans is het. Android heeft alleen al in de VS 98,5 miljoen gebruikers, zo’n 51 procent van de (landelijke) smartphone markt. Als Google zelf een podcast app zou ontwikkelen, zou het ook mooie deals kunnen sluitrn met adverteerders, menen verschillende experts. Wie gaat Google wakker schudden?

Deel dit bericht

3 Reacties

Thomas Lindemans

Is het de taak van Google om een podcast-app mee te leveren? Ik denk net dat dit een gat is waar het uitstekende Pocket Casts beter moet inspringen. Werp je op als dé podcast app voor Android die ook nog eens cross-platform is. Vandaag de dag doet Pocket Casts dit mijns inziens nog te weinig.

Ben het wel met je eens dat Google wat meer werk zou kunnen maken van het promoten van podcasts en de podcast apps die beschikbaar zijn.

Ralf

Sterker nog: Google had vroeger een heuse podcast app maar die is net als de rss app om zeep geholpen: Google Listen.
Google zou er goed aan doen om zowel Listen als Reader nieuw leven in te blazen.

bert

Een podcast is toch gewoon een mp3 die met een html5 object in je webpagina wordt gehangen? Waarom is Android in jet nadeel?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond