Nieuwe regels e-commerce vanaf december 2013
Webshophouders opgelet!! Bent u er al klaar voor? Volgend jaar moet uw webshop aan nieuwe door Brussel opgelegde regels voldoen. Het is de bedoeling dat de Europese regels uiterlijk in december 2013 in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. Ondernemers krijgen daarna een half jaar de tijd om hun webshop – en voorwaarden – aan de nieuwe regels aan te passen. Wie dit niet op tijdig regelt, riskeert een boete.
De nieuwe regels zijn opgesteld om meer uniformiteit binnen Europa te creëren. Dit met het oog op het grensoverschrijdende bereik van het internet. Het idee is dat consumenten in iedere lidstaat dezelfde rechten en plichten krijgen bij online aankopen. Hierdoor worden de bezwaren om vanuit het ene EU-land iets te kopen bij een webshop in een andere lidstaat weggenomen.
Om te voorkomen dat u straks voor onaangename verrassingen komt te staan, volgen hieronder de belangrijkste vereisten:
Betalingsverplichting
U moet de bezoekers van uw webshop expliciet laten erkennen dat zij met de aankoop van een artikel online een betalingsverplichting aangaan. Dat kan bijvoorbeeld door op de bestelknop een tekst te plaatsen die dat duidelijk maakt: ‘Bestelling met betalingsverplichting’. Een beetje een overbodige handeling hoor ik u denken. Iedereen begrijpt toch dat je voor de aankoop van een product moet betalen. Eens. Toch handel je in strijd met de wet als je het niet doet.
Meer bedenktijd
De bedenktijd voor consumenten voor het terugsturen van een via uw webshop besteld artikel wordt langer. Duurt dit zogenaamde herroepingsrecht nu nog zeven dagen, dat wordt veertien dagen. De bedenktijd gaat in op het moment van ontvangst van het artikel. Het artikel kan dan zonder opgave van een reden aan u worden teruggestuurd. In dat geval moet u het volledige aankoopbedrag, dus inclusief de verzendkosten, vergoeden. Dit is alleen anders als de klant bij het bestellen van een product gekozen heeft voor een duurdere verzendmethode dan een standaardverzending. In dat geval hoeft u enkel de kosten voor een standaardverzending terug te betalen. De extra kosten voor een andere verzendmethode komen dus voor rekening van de koper.
Net als nu, kan straks niet alles wat u in uw webshop verkoopt worden teruggestuurd. In beginsel zijn tijdschriften, bederfelijke waar, verzegelde audio-, video- en verzorgingsartikelen uitgesloten van het herroepingsrecht. Dit geldt ook voor downloads en andere digitale content. Tenminste, als de uitvoering van de download is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht daarmee verliest.
Het kan verleidelijk zijn om de consument niet op zijn herroepingsrecht te wijzen. Dit kan u echter duur komen te staan. In dat geval krijgt de koper tot een jaar de tijd om een artikel te retourneren.
Informatie over garantie
U moet de consument informeren over het bestaan van de wettelijke conformiteit van goederen, ook wel de wettelijke garantie genoemd. Die wettelijke garantieverplichting houdt kort gezegd in dat de consument recht heeft op reparatie of een vervangend product als het geleverde artikel niet goed is.
Verplichte uitleg over klachtenprocedure
U bent verplicht om klanten goed te informeren over de klachtenprocedure die u hanteert.
U doet er verstandig aan om niet tot het laatste moment te wachten met het conformeren van uw webshop aan de bovenstaande vereisten. Als u toch al van plan was om uw webshop aan te (laten) passen, dan is het goed om de bovenstaande noodzakelijke veranderingen mee te nemen.
Wilt u meer gedetailleerde informatie? Dan kunt u terecht bij de Europese Richtlijnen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
11 Reacties
Auke Molendijk
‘Bestelling met betalingsverplichting’ als knop gebruiken? Als ik dit advies zou overnemen dan gaat me dat als webshop heel wat conversies kosten voorspel ik. Dus gaat niemand dit serieus doorvoeren zonder extreme handhaving of boetes. En die handhaving? We hebben wel met de cookiewet gezien dat dit spannender klinkt dan dat de praktijk liet zien.
Egbert van Keulen
Er zullen denk ik inderdaad weinig bestelknoppen met die tekst komen. Ben ook benieuwd hoe anderen denken hoe de handhaving zal zijn en hoe je hier het beste mee om kan gaan.
Egbert
Jan
In Duitsland is dit al normaal en heeft als eigenlijke doel. Het aantal aankopen via dubieuze knoppen verstopt in spelletjes of videos te verminderen.
In Duitsland gaat het overigens allleen over de uiteindelijke bestelknop. , niet van in winkelmandje leggen
In duitsland lossen ze het op door deze tekst boven de bestelknop te plaatsen met een verwijzing naar e Alg Voorw en Retourprocedure
In Duitsland doet iedereen mee maar daar kennen ze ook zgn Abmahnungen , iedereen die een fout ziet op een website kan die website Abmahnen , heet verplichten tot betaling van xxxx Euro
Ik denk dat het met de conversies wel mee zal vallen , maar daar ligt ook een taak van de Stichting Thuiswinkel. ,
Iwan van Geelen
Volgens mij zijn er ook andere ergens voor reizen. Toch 1 van de grootste omzet groepen op internet
Chris
“Het artikel kan dan zonder opgave van een reden aan u worden teruggestuurd. In dat geval moet u het volledige aankoopbedrag, dus inclusief de verzendkosten, vergoeden.” Dit geld alleen indien de volledige bestelling wordt teruggezonden, houdt de klant een deel van de bestelling dan is er nog steeds sprake van een overeenkomst en gelden de verzendkosten gewoon nog, en hoeven deze niet te worden terugbetaald.
Stagaire
De bijlage voor meer details over de richtlijnen dateert van 2011, enige verklaring voor?
Sil Kingma
Een Europese Richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is. Aan de lidstaten wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te kiezen. De lidstaten wordt vervolgens een termijn gegund waarbinnen zij de Richtlijn met passende en toereikende nationale wetgeving moeten hebben geïmplementeerd. In het onderhavige geval loopt die termijn op 13 december 2013 af (zie artikel 28).
Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord.
astrid
Moet je ook de retour (verzend)kosten vergoeden aan de klant bij retournering onder deze wetgeving?
Sil Kingma
@ labeq: In beginsel draagt de consument de directe kosten voor het terugzenden van een artikel, tenzij de webshop houder:
– ermee instemt om deze te dragen;
– heeft nagelaten de consument vooraf mede te delen dat deze laatste bedoelde kosten moet dragen.
BMC Internet Marketing
Waardevol artikel, we zullen de richtlijnen in acht nemen betreft de bouw van een nieuwe Duitse webshop. Danku!
Natasia
En hoe zit het met de rechten van de webshophouder? Wij worden vaker geconfronteerd met enveloppost die niet aankomen. Als wij een optie geven aan de klant om dit middels een verzekering te laten verzenden en zij kiezen hier niet voor, het envelopje raakt “kwijt”. Mag ik dan in mijn alg vw opnemen dat zij de kosten niet vergoed krijgen??
Want de postbezorging met POSTNL laat de laatste tijd echt te wensen over. Met name in de zomerperiode! EN ik heb zo een vermoeden dat klanten het spelletje nu ook kennen, volhouden dat het envelopje niet is aangekomen, geld retour en artikel binnen! Gratis!!! Goedkoop shoppen!!