-

Nieuwe website fbto.nl valt in de prijzen

FBTO lanceerde dit najaar een compleet vernieuwde website, om daarmee beter in te spelen op de wensen van de klant. Met succes, want de verzekeraar sleepte gisteren de prijs ‘Beste website 2019’ in de categorie Verzekeraars in de wacht.

Fbto.nl is gisteravond door het publiek gekozen tot Website van het Jaar 2019 in de categorie Verzekeraars. Een jaar geleden startte de verzekeraar het traject richting een nieuwe website. Aanleiding hiertoe was onder andere de overstap van SharePoint naar Sitecore. Samen met een verouderd design was dit voor het bedrijf hét moment om de website te vernieuwen.  

In samenwerking met DEPT werd een conceptdesign ontwikkeld en vervolgens door Valsplat getoetst bij klanten. Aan de hand van deze inzichten is FBTO op basis van Agile werken zelf aan de slag gegaan met de realisatie van de nieuwe website.

fbto

Optimale klantreis en mobile first

Men heeft bewust gekozen voor Mobile first, zo zegt Patrick Vroklage, Manager Online &
Customer Journey bij FBTO. “We zien dat een steeds grotere groep mensen fbto.nl bezoekt via een mobiel apparaat en geloven dat deze trend zich de komende jaren verder doorzet. Mede daarom is gekozen voor mobile first en zijn een aantal UX kenmerken in het design geïntegreerd.”

Eén van de speerpunten waar de verzekeraar zich op richt is het hele bezoekerstraject zo simpel mogelijk maken voor klanten, door ee eigen manier van communiceren. Vroklage: “De teksten zijn bondig, verrassend en hebben een eigen karakter die de doelgroep aanspreekt. Verder worden in het nieuwe design alleen foto’s gebruikt als deze van toegevoegde waarde zijn en ligt de focus op video, omdat je op deze manier zaken nog beter kunt uitleggen aan je klanten.”

Het nieuwe design van de website fungeert daarnaast ook als blauwdruk voor de nieuwe huisstijl, in plaats van andersom. Vroklage stelt dat het bedrijf daarnaast meer in Progressive Web Apps (PWA) dan in native apps gelooft. “Met een app creëer je namelijk een extra omgeving en daardoor extra kosten. Door alles uiteindelijk vanuit één CMS uit te serveren blijft je organisatie ‘lean and mean’. 

Meer contactmomenten, meer service

In de eerste maanden na de livegang van de nieuwe website is het gebruik op service, zelfredzaamheid en contact toegenomen. Daarnaast is het aantal live-chats verdubbeld, zo worden klanten via zelf in te stellen voorkeurskanalen nóg sneller geholpen.

Een bijkomend voordeel van de migratie van SharePoint naar Sitecore is volgens Vroklage dat het platform volledig in de cloud wordt gehost en de laadsnelheid op mobiele apparaten enorm is toegenomen. Niet alleen draagt dit bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de website, maar heeft het ook een positieve invloed gehad op de posities in organische zoekresultaten. “Voor de introductie van de nieuwe website hadden we een ‘SEO dip plan’ geschreven, maar uiteindelijk hebben we geen dip gekend en is onze online zichtbaarheid zelfs licht toegenomen.”

Toekomstperspectief

De verzekeraar wil kanaal-onafhankelijk, relevant en hyperpersoonlijk zijn. Zodat klanten altijd en overal hun zaken direct kunnen regelen. Vernieuwing in de huidige markt is daarbij een essentieel onderdeel. Komend jaar gaat de verzekeraar de salesfunnels opnieuw inrichten en zich nog meer richten op personalisatie. Vroklage: “Bij FBTO kun je veel opties en dekkingen aan- of uitzetten. Wij willen daarop voortborduren door zaken verder te personaliseren wanneer klanten daar toestemming toe geven. Denk bijvoorbeeld aan een reisverzekering waarbij automatisch de Europadekking wordt aangezet zodra je de grens over gaat.”

In de tussentijd blijft FBTO de nieuwe website verder ontwikkelen. “Op basis van de feedback van onze klanten gaan we in sprints van drie weken aan de slag met de realisatie van nieuwe functionaliteiten. Op deze manier werken we continu aan het verbeteren van de optimale klantreis. Wat ons betreft is dat iets dat elk vooruitstrevend bedrijf hoog op de agenda moet hebben.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond