AI Agents worden de shoppers van morgen
Van zoekmachine naar AI assistent – Vandaag de dag starten Nederlandse online shoppers hun zoektocht nog vooral via zoekmachines en marketplaces. Maar die tijd loopt op zijn einde. Autonome AI staat op het punt om de start én het einde van de shopping journey te domineren.
Uit The Future Shopper 2025 – een internationaal onderzoek van VML onder 25.000 consumenten (waarvan 1.000 in Nederland) – blijkt dat 54% van de Nederlanders al AI-tools zoals ChatGPT gebruikt. En hoewel AI-shopping nog in de kinderschoenen staat, zegt 33% van de Nederlandse shoppers dat ze AI-agents willen inzetten om de beste prijs te vinden. 25% staat zelfs open voor een persoonlijke AI-assistent, die hun leven organiseert, inclusief boodschappen en aankopen.
Een AI-agent bepaalt welke producten nodig zijn waarna de consument alleen nog maar ‘ja’ hoeft te zeggen tegen een gevulde winkelwagen. Dit is de opkomst van Autonomous Commerce (aCommerce): een markt waarin AI het koopproces overneemt.
Wat e-commerce managers moeten weten over deze ontwikkeling
Binnen 6-12 maanden zullen AI-agents namens je klanten:
- Je merk doorlichten – controleren of je betrouwbaar bent en een goede
reputatie hebt - Je concurrentie analyseren – producten en services vergelijken op kwaliteit
en waarde - Je dienstverlening beoordelen – bied je geïntegreerde antwoorden en
oplossingen? - Autonoom handelen – selecteren, afrekenen en laten bezorgen zonder
menselijke tussenkomst
Wees ervan bewust dat de eerste AI-agents nú al op je site shoppen. Als je merk of webshop wordt overgeslagen door deze agents, betekent dit verloren omzet en verdwijn je automatisch uit de overweging – ondanks je huidige Google of Marketplaces-succes.
Vier stappen om nu te starten
- Bouw merkvertrouwen verder op: agents negeren mooie websites en kiezen puur op reputatie en betrouwbaarheid
- Verwijder onduidelijkheden op je website: agents scannen systematischer dan mensen en straffen verwarring genadeloos af
- Controleer verifieerbare vertrouwenssignalen: heb je voldoende reviews, certificaten en labels die agents kunnen valideren?
- Test je aCommerce-gereedheid: leer nu hoe agents je merk beoordelen voordat AI-agents mainstream worden
Meer inzichten over de Future Shopper 2025 voor een succesvolle commerce strategie? Download dan het volledige rapport hier.
Over de auteur: Paul Appelhof is Senior manager eCommerce consulting bij VML Nederland
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond