-

Weg naar nieuw bedrijfsmodel in creatieve sector vaak hobbelig

De creatieve sector – zelf continu bezig met innovatie van eigen producten en diensten – blijkt zelf helemaal niet goed te zijn in het vernieuwen van het eigen business model. De artistieke aspecten van een bedrijf krijgen doorgaans meer aandacht dan aan de zakelijke kant. Dat stelt Maria Rita Micheli (Erasmus Universiteit) in haar promotieonderzoek, waarop zij recentelijk promoveerde.

De creatieve sector (van gaming tot design) is tijdens de financiële crisis extreem hard geraakt, de bedrijfsmodellen in deze sector moeten echter dringend worden vernieuwd.

In haar proefschrift Business model innovation: a journey across managers’ attention and inter – organizational networks, stelt Maria Rita Micheli dat creatieven doorgaans vooral gericht zijn op artistieke vernieuwing, en zich vaak niet bewust zijn van hun bedrijfsmodel en de vernieuwing daarvan. In de creatieve sector, met veel kleine bedrijven met beperkt kapitaal, maken managers bovendien niet vaak middelen vrij voor het inhuren van externe consultants.

Ten slotte bestaat er geen andere sector waarin de reactie van de klant op het eindproduct zo veel invloed op het bedrijfsmodel heeft als de creatieve sector. Bedrijven kunnen de fout maken om zich te veel op de eisen van de klant te richten en te weinig op het doorvoeren van hun vernieuwingsplannen.

Om bedrijfsmodellen op succesvolle wijze te kunnen vernieuwen, moet een bedrijf zijn partners goed kennen, een goede band met zijn klanten hebben en de steun van zijn werknemers hebben; de weg naar vernieuwing leidt langs de aandacht van managers en de netwerken in de organisatie.

Organisaties in alle andere sectoren kunnen leren van de fouten die bedrijven in de creatieve sector maken. Zo is het van belang het netwerk aan te wenden om de informatie te verkrijgen die nodig is om hun bedrijfsmodel te veranderen. Ook moeten managers hun werknemers aansporen om meer te willen leren. Ze moeten nieuwe trends in de markt goed in de gaten houden en altijd naar mogelijkheden zoeken om hun bedrijfsmodel te verbeteren.

Ten slotte moeten bedrijven inzien dat het zin heeft om in deze doelstellingen te investeren, ondanks de aanloopproblemen en de negatieve reacties van klanten.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond