-

Wendbaar worden als organisatie? Het begint met de mindset

Een app die dankzij slimme API’s al je rekeningen en creditcards bij verschillende banken in één overzicht laat zien. Waarmee je bovendien sneller, goedkoper en veiliger betaalt, omdat hij gebruikmaakt van blockchain-technologie. Die toekomst is dichterbij dan je denkt. Snel inspelen op deze ontwikkelingen vraagt om een andere manier van werken en organiseren.

Innoveren móet, omdat klanten het willen

We zijn continu op zoek naar andere manieren om snel te kunnen inspelen op veranderende klantbehoeften en technologische ontwikkelingen. En met ons veel andere (grote) bedrijven. Bijvoorbeeld door je organisatie anders in te richten en nieuwe werkwijzen toe te passen.

Methoden als Agile, Lean Startup en Design Thinking worden steeds vaker toegepast. Vanuit een goed begrip van de klantbehoefte, draaien ze om de kort cyclische ontwikkeling van prototypes die je steeds opnieuw toetst bij de klant. Net zo lang tot je zeker weet dat je iets ontwikkelt waar hij ook echt op zit te wachten, en dus waarde toevoegt.

Ook de werkwijze van ABN AMRO is gebaseerd op elementen van deze methoden. Maar hét recept bestaat niet. Veel belangrijker is een juiste ‘mindset’. Waarbij je beslissingen neemt op basis van feiten in plaats van aannames.

De mindset van het Innovation Centre

Toen ik vorig jaar begon als een van de Teamleads bij het Innovation Centre, had ik het geluk dat ik het team grotendeels zelf (opnieuw) neer mocht zetten. Ik geloof dat mensen het verschil maken en dat het juiste talent aantrekken daarom essentieel is. Ik koos daarom voor mensen met verschillende achtergronden en expertises. Zo ontstond een multidisciplinair team met onder meer design, UX, IT en ondernemers die samen een sterke eenheid vormen. En omdat ook wij nog dagelijks moeten leren, benutten we de expertise van ervaren Lean -coaches van buiten de bank.

De context bepaalt de aanpak

In het Innovation Centre maken we gebruik van het Drie Horizonnen-model. Naarmate de horizon verder weg ligt, neemt de mate van onzekerheid en daarmee het risico toe. En heb je dus meer of minder te leren over de klant en de techniek. Om de beste aanpak te bepalen, moet eerst duidelijk zijn wat je nog moet leren. Wat weten we al van de klant? Hoe goed begrijpen we zijn behoefte of probleem? Hoe zit de markt in elkaar, en wat is de technologische stand van zaken?

Horizon 1 gaat over het verbeteren van  bestaande diensten, zoals het hypotheekproces of de Mobiel Bankieren App. De aanpak is daar vooral gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring door snelle executie en implementatie waarbij je gebruik maakt van rapid prototyping.

Horizon 2
richt zich op nieuwe kansen; producten of diensten die klanten wellicht niet direct van ons verwachten, maar die wel bij ons passen. Denk aan de mogelijkheden van de API Economy / Bank as a Platform.

Horizon 3 draait om ontwikkelingen in de verre toekomst. We weten niet zeker welke invloed ze op ons verdienmodel zullen hebben, wel dat we er ‘iets’ mee moeten. Blockchain-technologie is hier een goed voorbeeld van.

Bij Horizon 2 en 3-onderwerpen is onze aanpak gericht op leren; van de klant en over de technologie. De onzekerheid en de risico’s zijn daar groter en daarom is steeds opnieuw valideren van je inzichten en mogelijke oplossingen bij je klant van belang.

Innovatie begint (ook) bij jezelf

Het doel van het Innovation Centre is om innovatie te versnellen. Dit doen we door de juiste onderwerpen effectief dichtbij te brengen in de organisatie. En hoewel er geen panklare innovatieformule bestaat, geloof ik wel dat deze vier randvoorwaarden je kans van slagen vergroten:

  1. Toets aannames door feiten te verzamelen
    Door zo snel mogelijk met de klant in gesprek te gaan en écht goed te begrijpen waar zijn obstakel of behoefte zit, voorkom je dat je een product of dienst ontwikkelt waar hij niet op zit te wachten. Zo bespaar je bovendien veel kosten.
  2. Begin klein, met de juiste focus
    Zorg voor een duidelijke visie en heldere doelstellingen. Wat wil je bereiken over vijf jaar? Wat over één jaar? En over drie maanden?
  3. Schep ruimte om te falen, leren en verbeteren
    Je weet waar je naartoe werkt, maar niet hoe je daar komt. Innoveren is steeds opnieuw proberen.
  4. Werk in dedicated en multidisciplinaire teams
    Trek mensen aan met de juiste achtergrond, persoonlijkheid en mindset. Gelijkgestemde doeners die zich volledig op het project kunnen en willen storten. Het liefst in één vaste ruimte waar op elk gewenst moment kan worden gewerkt.
Experimenterend naar betere risicomodellen

We zijn net gestart met een typisch Horizon 1-vraagstuk: in wekelijkse sprints onderzoeken we of, hoe en met welke data we het risicomodel van de bank kunnen verbeteren. Best een uitdaging maar de drive en energie waarmee iedereen aan de slag gaat is aanstekelijk. Een mooi en leerzaam voorbeeld voor het Innovation Centre en de rest van de organisatie.

Of het werkt? We kunnen alles maken wat we willen, maar maken waar de klant echt op zit te wachten: dat begint met de juiste mindset.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van ABN AMRO.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond