-

Winnaars & verliezers van de Google Core Update mei 2022

Gemiddeld twee keer per jaar kondigt Google een grote update aan. Hoewel er continu aanpassingen aan het algoritme worden gedaan hebben de ‘core updates’ een bredere impact en vinden er voor veel zoektermen verschuivingen plaats in de zoekresultaten.

Een make or break moment voor sommige kleine webshops. Relevante en nuttige pagina’s stijgen in de zoekresultaten, terwijl pagina’s die volgens Google minder goed voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker juist dalen. De May 2022 Core Update startte op 25 mei 2022 en was geheel uitgerold op 9 juni 2022. 

Winnaars en verliezers in de Nederlandse markt

Om de verschuivingen in de Nederlandse zoekresultaten in kaart te brengen, hebben we de groei in zichtbaarheid van 200 grote e-commerce spelers en websites in kaart gebracht. De sterkste stijger is TikTok, dat de zichtbaarheid verdubbelde. Ook YouTube wist nog eens vijf procent aan de toch al enorme zichtbaarheid toe te voegen. Dit laat zien dat de opmars van video niet te stuiten is.

Top 10 winnaars van de May 2022 core update
Winnaars Verschil in % Zichtbaarheid 09.06.2022
TikTok.com 94.4 10557
Gettyimages.nl 77.4 31082
Etsy.com 55.1 18812
Kwantum.nl 53.1 2152
Amazon.com 47.1 29677
Aliexpress.com 42.5 6344
Catawiki.com 36.3 1268
Asos.com 36.2 5829
NOS.nl 25.9 65867
Gaslicht.nl 25.7 357

Bron: Searchmetrics

Top 10 verliezers van de May 2022 core update
Verliezers Verschil in % Zichtbaarheid 09.06.2022
Groupon.nl -49.8 2412
Jdsports.nl -39.7 606
Kieskeurig.nl -39.0 12375
Marktplaats.nl -38.0 45267
Lidl.nl -37.7 1777
Istockphoto.com -36.0 2002
Weekendjeweg.nl -34.6 802
Ensie.nl -34.5 56577
Shutterstock.com -33.9 4085
Supersales.nl -32.7 6372

Bron: Searchmetrics

Marketplaces winnen terrein

Wat opvalt in deze dataset is dat marketplaces steeds zichtbaarder worden in Google. Amazon en AliExpress zijn nog lang niet zo groot als Bol.com, maar groeiden wel met tientallen procenten in zichtbaarheid tijdens de core update. Ook de grootste webwinkel van Nederland zelf laat zich niet onbetuigd met een groei van tien procent. 

Website Verschil in % Zichtbaarheid 09.06.2022
Etsy.com 55.1 18812
Amazon.com 47.1 29677
Aliexpress.com 42.5 6344
Amazon.nl 23.9 36502
Bol.com 10.2 314227
Ebay.nl -1 7241
Marktplaats.nl -38 45267

Bron: Searchmetrics

De grote verliezer in dit verhaal is Marktplaats, dat al langer marktaandeel verliest in de zoekresultaten. Bij de vorige core update, die plaatsvond in november 2021, was het verlies zelfs nog groter.

De zichtbaarheid curve van Marktplaats.nl in Searchmetrics.

Vergelijkingswebsites leveren in

Niet alleen Marktplaats verloor posities, ook de bekende vergelijkingssites verloren marktaandeel. Kieskeurig.nl maakte de afgelopen jaren niet eerder zo’n diepe duik in zichtbaarheid. Wellicht dat de komst van de marketplaces, die net als vergelijkingsplatforms veel verschillende leveranciers tonen, de relevantie van de vergelijkers doet afnemen. 

Website Verschil in % Zichtbaarheid 09.06.2022
Kieskeurig.nl -39 12375
Pricewise.nl -21.9 4928
Overstappen.nl -17.5 4283
Beslist.nl -12.5 36102
Vergelijk.nl -6.8 1391
Independer.nl -6.7 10721

Bron: Searchmetrics

Google snapt intent beter

Op Twitter verscheen nog voordat de core update volledig uitgerold was een eerste analyse van Malte Landwehr, seo-expert bij het Duitse Idealo. Een van zijn observaties over de core update is dat Google steeds beter wordt in het matchen van de intentie van de gebruiker met het meest relevante resultaat. Een graadmeter hiervoor is de lagere zichtbaarheid voor online woordenboeken. Deze vormen volgens Landwehr vaak opvulling in de zoekresultaten, net als bijvoorbeeld stock photo websites en websites met songteksten. In deze laatste twee categorieën vallen in de door ons gebruikte dataset inderdaad een aantal verliezers op, maar zijn er ook winnaars te vinden.

Website Verschil in % Zichtbaarheid 09.06.2022
Ensie.nl -34.5 56577
Britannica.com -14.6 27358
Mijnwoordenboek.nl -12.3 39170
Vandale.nl -10.5 30643
Woorden.org -9.8 53191

Bron: Searchmetrics

Wat te doen als je geraakt bent door een core update?

Google Search Central geeft handvaten aan webmasters over hoe om te gaan met een core update. Wie geraakt is door de core update, doet er goed aan te checken of de verloren posities veroorzaakt worden door pagina’s die onvoldoende inspelen op de intentie van de bezoekers. Soms zit er helaas niets anders op dan te accepteren dat jouw pagina niet het beste resultaat is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Is er iets anders aan de hand? Dan is er werk aan de winkel!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond