Hoe kun je ChatGPT als content marketeer inzetten?
Is ChatGPT dé nieuwe tool, die de wereld van copywriters en content marketeers op zijn kop gaat zetten? Of is het vooral een nieuwe tech hype, die vanzelf wel weer overwaait? In de huidige vorm kun je als content marketeer al je voordeel doen met ChatGPT, maar er zijn wel een aantal zaken waar je op moet letten.
ChatGPT is vooral interessant om in te zetten voor je bronnenonderzoek. Je kunt snel feitjes opzoeken en verbanden leggen. Dit is handig wanneer je zelf de kennis niet (meer) paraat hebt. De chatfunctie werkt snel en gemakkelijk. Het stelt je in staat om over meerdere onderwerpen te schrijven, waar je zelf nog geen expert in bent.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Ervaren copywriters weten dat schrijven vaak niet de meeste tijd opslokt. Als content marketeer zul je moeten bepalen voor welk publiek en medium je schrijft, welke invalshoek je kiest, welke boodschap je wilt overbrengen en welke doel je wilt bereiken. ChatGPT kan deze keuzes niet voor jou maken. De manier waarop jij je vraag formuleert bepaalt de output van deze tool.
Hieronder zie je de verschillen in antwoorden, bij telkens een andere formulering van de vraag.

Afbeelding: Schrijf een tekst waarin je mensen informeert over het gebruik van ChatGPT

Afbeelding: Schrijf een tekst waarin je mensen aanzet om ChatGPT te gebruiken

Afbeelding: Schrijf een inspirerende tekst over ChatGPT
Als dienstverleners willen wij altijd goede kwaliteit leveren. Voor dit artikel hebben we gebruik gemaakt van ChatGPT om het gebruik te testen. We waren verwachtingsvol dat we minimaal één alinea door de tool konden laten schrijven. Helaas bleek de kwaliteit van de output niet goed genoeg om letterlijke zinnen uit ChatGPT over te nemen.
Als gebruiker van de tool kun je nooit met zekerheid zeggen of de tekst betrouwbaar en correct is. Je zult je informatie alsnog moeten controleren. Helaas kost dit wel weer tijd, die je door het gebruik van deze tool juist probeerde te besparen.
Een voorbeeld, toen wij ChatGPT inschakelden en vroegen: Welke media innovaties zijn nooit echt doorgebroken? kregen we een uitgebreide uitleg over de Segway. Nu kun je betwisten of deze elektrische tweewielers met 10 miljoen verkochte exemplaren ‘niet populair’ is. Maar wat zeker niet klopt is dat de Segway als media innovatie opduikt.

Afbeelding: Welke media innovaties zijn nooit echt doorgebroken?
Een groot voordeel van ChatGPT is het gemak en snelheid, waarmee je een tekst kunt maken. Wanneer je de tekst letterlijk kopieert en plakt dan kun je binnen een kwartier een artikel publiceren. Dat bespaart je al snel een paar uur per artikel. Maar let op, je artikel zal ook zakelijk en feitelijk overkomen en mensen niet snel persoonlijk aanspreken.
Kopieer en plakwerk zorgt ervoor dat je op een gegeven moment overal dezelfde zinnen gaat tegenkomen over een bepaald onderwerp. De lezers haken snel af, omdat ze twijfelen aan de betrouwbaarheid en kwaliteit van de tekst.
Voor je SEO ranking wil je unieke content aanleveren. Gedupliceerde content wordt door Google geregistreerd een ‘bestraft’ met een lagere score. Ook het algoritme van Google zal zich aanpassen op tools als ChatGPT en steeds beter in staat zijn om origineel van kunstmatig te scheiden. Het zal altijd belangrijk blijven om unieke tekst te genereren en op die manier toegevoegde waarde te bieden aan je lezer. Dit blijft een belangrijke verantwoordelijk voor de contentmarketeer.
Kortom, voor content marketeers is ChatGPT leuk speelgoed, dat ook nog eens nuttig ingezet kan worden. Chatbots met kunstmatige intelligentie zullen in de toekomst een hele belangrijke rol gaat spelen in de dienstverlening, maar vooralsnog ontbreekt het ChatGPT aan inlevingsvermogen, emotionele intelligentie en creativiteit. Daarom zal de rol van de content marketeer voorlopig onmisbaar blijven.
Uiteraard zal de toepassing van deze techniek ook grote gevolgen hebben voor andere facetten van e-commerce zoals conversie-optimalisatie en klantenservice. Daarover de volgende keer meer.
Over de auteur: Levi van Wijngaarden is partner bij Prodos.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Chatbot
ChatGPT is een variant van de GPT (Generative Pre-training Transformer) language model die specifiek is ontworpen voor het genereren van natuurlijk taal in chatgesprekken. Het is mogelijk om ChatGPT te gebruiken voor het genereren van content voor chatbots of andere soorten conversatie-gebaseerde systemen. Als content marketeer zou je ChatGPT bijvoorbeeld kunnen gebruiken om te helpen bij het genereren van antwoorden voor gebruikers van een chatbot, of om te helpen bij het schrijven van conversatie-gebaseerde content voor sociale media of andere platforms. Het is ook mogelijk om ChatGPT te gebruiken om te helpen bij het genereren van ideeën voor marketingcampagnes of om te helpen bij het schrijven van kopie voor websites of andere marketingmateriaal.
Milou van Hassel - Blue Flamingooo
Ik heb zelf gemerkt dat het heel erg ligt aan hoe je de vraag stelt en hoe diep je op een onderwerp doorgaat.
Heeft het de finesse van een eigen tekst, met je eigen tone-of-voice, humor en flow… Zeker niet.
Maar degene die het snelst en het best de juiste input kan geven voor de beste output “wint” met deze tool. Ik vergelijk het met Google. Goed kunnen googelen is ook een onderschatte vaardigheid.