Marketing Automation software vergeleken
Mocht je op het punt staan gebruik te gaan maken van Marketing Automation software, inventariseer dan altijd eerst je behoefte en stel een plan op met heldere doelstellingen. Beoordeel daarnaast niet alleen de mogelijkheden van het softwarepakket, minstens zo belangrijk is de visie van de makers en het ecosysteem van partners en gebruikers voor een optimale ondersteuning.
Platform architectuur
Marketing automation software ondersteunt je bij het genereren en ontwikkelen van nieuwe leads, maar is ook uitstekend inzetbaar als service-tool. Ga ervan uit dat je een platform in huis haalt waarmee je zowel leads als klanten gedurende de gehele customer lifecycle kunt ondersteunen. De systemen zijn tegenwoordig allemaal Saas gebaseerd en bijzonder open van karakter. Integreer niet alleen je verkoopkanalen maar ook social media en uiteindelijk ook klantdata uit je ERP systeem.
We vergeleken de volgende Marketing Automation onderdelen:
-
SEO
-
Lead management
- Landingspagina’s
-
Social Marketing
-
Dashboard & Analytics
-
Integratie
-
Training & Support
1. Profiel Inbound Marketing Automation software leveranciers
Hubspot All-in-One Inbound Marketing software
Marktleider en trendsetter. Claimt de term inbound marketing uitgevonden te hebben. Hubspot heeft op dit moment ongeveer 38000 klanten. Het bedrijf is sinds 2014 beursgenoteerd. HubSpot geniet een grote mate van populariteit in de markt en is zelf ook zeer succesvol in het zelf toepassen van Inbound Marketing voor hun eigen leadgeneratie.
-
Contractduur: twaalf maanden
-
Sterke punten: thought leader, All-in-One platform, community, training
-
Minder geïntegreerd eigen CMS systeem, hoge opstartkosten
-
Focus markt: mkb tot mkb+
-
Opgericht: 2006
-
750 medewerkers
-
Aantal klanten: 38.562
-
Training & certificering: Ja
-
Aantal e-mails: fair use
Levert vergelijkbare functionaliteiten als Hubspot.
-
Contractduur: 1 maand
-
Sterke punten: Prijs (pay as you grow), API technologie, Inbound SEO suite,
-
Minder: SEO, geen marktplaats voor App’s en Plugin’s
-
Focus markt: Mkb tot Enterprise
-
Opgericht: 2008
-
450 medewerkers
-
Aantal klanten: 6800
-
Training: inclusief bij jaarcontract
-
Aantal e-mails: fair use
-
Integratie mogelijk via API: Ja
Oorspronkelijk een e-mailmarketingpakket, hebben de switch gemaakt naar Inbound marketing:
-
Contractduur: per kwartaal of per jaar
-
Sterke punten: Analyze tools, Big data cruncher, marktplaats voor App’s en Plugin’s
-
Minder: keywordanalyse, prijs, oorspronkelijk e-mailmarketingsysteem
-
Focus markt: MKB+ & Enterprise
-
Opgericht: 2006
-
400 medewerkers
-
Aantal klanten: 11000
-
Training: inclusief bij jaarcontract
-
Aantal emails: fair use
Eloqua Marketing Automation software
Enterprise inbound marketing:
-
Contractduur: 1 jaar
-
Sterke punten: thought leader, Analytics, API / enterprise architectuur
-
Minder: complexe implementatie, SEO
-
Focus markt: Enterprise
-
Opgericht: 1999
-
1000 medewerkers
-
Aantal klanten: 7300
-
Training: inclusief bij jaarcontract
-
Aantal e-mails: fair use
Pardot levert high lead management & marketing automation en is vooral populair binnen de medische- en technologiemarkt:
-
Contractduur: 1 jaar
-
Sterke punten: lead management, marketing automation
-
Minder: SEO, Plugin’s, prijs
-
Focus markt: MKB+ & Enterprise
-
Opgericht: 2007
-
80 medewerkers
-
Aantal klanten: 9500
-
Training: inclusief bij jaarcontract
-
Aantal emails: fair use
Maakt een sterke groei door, alleen verkrijgbaar via Agencies, sterke interface, VoIP integratie, blinkt uit in support.
-
SharpSpring prijs wordt door Agencies zelf bepaald (Bij Stan & Stacy vanaf 500 euro per maand)
-
Contractduur: 1 maand
-
Sterke punten: interface, API, VoIP integratie, rapportages, social features
-
Minder: weinig focus SEO binnen platform zelf. Dit moet uit de website integratie komen
-
Focus markt: MKB+ & Enterprise
-
Opgericht: 2012
-
40 medewerkers
-
Aantal klanten: 1000
-
Training: Ja, via locale partners
-
Aantal e-mails: fair use
2. Vergelijkingstabel marketing automation software
SEO
Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) vanuit zoekmachines te verhogen.
Hubspot & Act-on scoren het best met hun geïntegreerde SEO tool. Marketo, Eloqua en Pardot bieden vrijwel basic SEO mogelijkheden, je kunt dus beter zelf een SEO tool aansluiten als bijvoorbeeld MOZ. Hubspot is het meest compleet en biedt de best geintegreerde SEO mogelijkheden.
E-mailmarketing
Lead management
Landingspagina’s
Een landingspagina kan elke pagina op een website zijn, waar specifiek verkeer naartoe wordt gestuurd, dat een bepaalde actie of resultaat als doel heeft. Landingspagina’s dienen dan ook altijd voorzien te worden van een heldere CTA (Call to Action).
Hubspot is sterk op dit vlak vanwege hun A/B-testmogelijkheid, Smart CTA’s en analytics integratie, echter wel in combinatie met hun eigen CMS. Dit kan ook als groot nadeel gezien worden. Werk je met een eigen WordPress, Joomla of Drupal CMS dan scoren andere oplossingen ook uitstekend. Vrijwel alle leveranciers (behalve Hubspot dus) gaan er vanuit dat je je eigen CMS wilt kiezen (of al hebt) wat in onze ogen ook wel logisch is.
* Deze pakketten bieden de mogelijkheid een extern CMS als WordPress, Drupal of Joomla te koppelen.
Social marketing
Social marketing is de toepassing van commerciële marketing concepten en technieken om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen.
Dashboard analytics & reporting
In het dashboard vind je de belangrijkste cijfers & statistieken overzichtelijk gerangschikt. Hiermee krijg je volledig inzicht in al je campagnes, landingspagina’s en bezoekers. Het meten en optimaliseren is een continu proces. Slimme inbound marketeers besteden veel tijd aan deze dashboards.
Hoe meer data en dimensies op een centrale plek, des te meer inzichten je krijgt. Op dit vlak scoren juist de all-in-one pakketten het beste, dit is een belangrijke pré voor dit type pakketten.
Integratie
Training & Support
Succesvol worden met Marketing Automation wordt je niet zomaar. Alle leveranciers van softwarepakketten leveren uitgebreide trainingen, online webinars en e-books om je op weg te helpen. Ook het regelmatig lezen van hun blogpostings levert al snel nieuwe inzichten op.
Hubspot, Marketo en Eloqua bieden de meest complete online trainings- en ondersteuningsmogelijkheden. Bij beide is het ook mogelijk je te certificeren als inbound marketing specialist, er is uitgebreid trainingsmateriaal aanwezig. Partners ondersteunen je bij het ontwikkelen van een Inbound Marketing plan en het opzetten / configureren van de software. De meeste partners leveren aanvullende diensten als contentontwikkeling, campagnes, webdesign en conversieoptimalisatie. SharpSpring is het enige platform dat alleen via een partner aangeschaft kan worden.
3. Conclusies
Er zijn twee stromingen binnen de Marketing Automation pakketten:
1) Software die vooral tegemoet komen aan de all-in-one wensen voor het mkb en mkb+ segment.
2) Enterprise softwarepakketten die minder compleet zijn in de breedte. Ze bieden daarentegen wel meer diepgang, flexibiliteit en krachtige synergievoordelen met andere systemen.
Hubspot
Hubspot biedt het meest complete pakket, heeft ook de grootste aanhang en is de ‘thought leader’ wat betreft Inbound marketing. Ze zetten niet alleen de toon via hun populaire blog maar zeker ook de norm met hun complete set aan all-in-one producten. Onder het mom ‘practice what you preach’ is Hubspot zelf ook het beste voorbeeld van ‘succesvol worden met Inbound marketing’.
Act-on
Act-on marketing automation kent net even iets minder standaardfunctionaliteiten dan Hubspot. Hun populariteit is groeiende vanwege het robuuste platform, SEO-tools en sterke rapportagemogelijkheden. Hun strategie om ook te focussen op toepassingen voor Inbound Marketing Agencies binnen het platform lijkt zijn vruchten af te werpen. Act-on is een van de snelst groeiende leveranciers, ook vanwege de gunstige prijs / kwaliteit verhouding en een flexibele contract.
Een belangrijke uitdaging voor Act-on wordt het verder ontwikkelen en uitbouwen van een marktplaats waar App’s en Plugins’ verkrijgbaar zijn. Ze bieden echter wel sterke API ondersteuning en hebben ze van alle aanbieders de beste plugin’s voor externe systemen als WordPress, Drupal en Salesforce.
Marketo
Marketo is oorspronkelijk gestart als e-mailmarketingplatform maar heeft de strategie en de producten enkele jaren geleden aangepast. Ze zijn inmiddels uitgegroeid tot een van de ‘thought en innovation leaders’ binnen de Marketing Automation industrie. De kracht van het pakket zit dan ook vooral in Lead management & Data segmentatie. Een groot gemis zijn de beperkte SEO-mogelijkheden binnen het pakket.
De integratiemogelijkheden via de API zijn zeer goed, ook heeft Marketo het grootste en meest volwassenEcosysteem van systeem integrators en een volwaardige marktplaats voor aanvullende App’s.
Eloqua
Eloqua is de onbetwiste leider binnen het Enterprise segment. Het bedrijf is sinds 2012 onderdeel van Oracle. Het pakket ondersteunt gebruikers met de meest veeleisende marketing automation, lead nurturing en rapportage eisen. Het pakket is ook bijzonder schaalbaar en in staat honderden campagnes simultaan over alle geografische gebieden centraal aan te sturen.
Eloqua implementeren wordt dan ook voornamelijk door ervaren system-integrators en consultancy organisaties uitgevoerd. In omzet en marktwaarde momenteel de grootste aanbieder.
Salesforce Pardot
Bij Pardot staat leadmanagement en marketing automation centraal. Pardot levert uitstekende services om externe CRM systemen zoals Salesforce te koppelen en kent vooral een grote aanhang binnen de medische- en technologiemarkt.
Pardot hanteert een enigzins ondoorzichtig prijsmodel. De maandelijkse basisvergoeding is wel helder. Echter, er dient al snel betaald te worden voor wanneer je meer dan 10.000 contactprofielen en 25.000 e-mails verstuurt. Andere partijen gaan hierbij meer uit van ‘fair use’.
SharpSpring
SharpSpring is nog een beetje de grote onbekende, maar dat komt omdat ze een model hanteren waarbij je alleen via een partner of agencies gebruik kunt maken van hun software. Hierdoor komt er veel lokale support beschikbaar.
SharpSpring groeit momenteel erg snel en vervult vooral een behoefte voor het MKB en grotere ondernemingen. Het is van alle aanbieders het meest complete pakket met als opvallend verschil met de andere all-in-one leveranciers dat ze ook standaard CRM functies en VoIP telefonie integratie aanbieden. SharpSpring levert een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.
Met Marketing Automation starten?
Er is voor ieder type bedrijf, klein of groot een oplossing. Welke software het beste bij jouw bedrijf past? Het is vooral goed kijken naar de omvang van het aantal contacten, complexiteit van de personalisatie en nurturing campagnes, hoe ziet de Buyer journey van je klant eruit, welke kanalen wil je integreren, de complexiteit van de integratie met bestaande CRM (Sales) omgeving en in welke mate rapportage van belang zijn.
*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op het blog van Stan & Stacy.
Gerelateerd onderzoek
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Martin
Bij marketo geef je aan dat het een minder punt is dat het een voormalig e-mailmarketingsysteem is. Verderop zeg je: Ze zijn inmiddels uitgegroeid tot een van de ‘thought en innovation leaders’ binnen de Marketing Automation industrie. Waarom is dat dan nog steeds een negatief punt? Ze zijn inmiddels een volwaardige marketing automationsysteem, nietwaar?
Ik begrijp die redenatie niet helemaal.
Aldo Wink
Hoi Martin, mijn punt is dat emailmarketing en marketing automation niets met elkaar van doen hebben. Email is een van de kanalen binnen MA, maar daarmee houdt de vergelijking direct ook op. Een gemiddeld MA systeem koppelt ook de website, social media, Apps, CRM en legio andere databronnen en touch-points. Marketo was oorspronkelijk een email-platform. Inmiddels hebben ze echter email volledig achter zich gelaten en hebben ze zich getransformeerd tot een leverancier met 100% marketing automation in hun DNA. In het overzicht Marketo mbt ‘oorspronkelijk email leverancier’ was een negatief punt maar is dat dus inmiddels niet meer. Dank voor je feedback, ik ga dit aanpassen.
Dennis Koorn
Leuk artikel. Maar persoonlijk vind ik dit wel erg MKB gericht. De 6 bekendste spelers????? De grote spelers op het vlak van Marketing Automation ontbreken hier bijna allemaal. Ik mis bijvoorbeeld SAS, Sitecore, Oracle, IBM, Pitney Bowes, Sellegent en dan vergeet ik er vast nog wel een paar. Maar al deze leveranciers bieden complete platformen aan voor Marketing Automation. En zijn veelvuldig in gebruik in het Nederlandse bedrijfsleven. Jammer van het verder sterke artikel.
Aldo Wink
Hoi Dennis, naar populariteit gemeten zijn dit toch echt de 6 meest gebruikte platformen. SAS, Sitecore, Selligent en IBM zijn nog meer zeer bescheiden actief op dit gebied. Oracle overigens staat er tussen onder de naam Eloqua.
Hier voor jouw informatie nog een ‘real-time’ overzicht van Marketing Automation systemen in gebruik (in NL -:) https://www.datanyze.com/market-share/marketing-automation/Netherlands