-

Sitemigratie: Automatiseer je redirect mapping proces

Er komt veel kijken bij een sitemigratie. Hoe zorg je ervoor dat het schrijven van de redirects voor een sitemigratie efficiënt verloopt?

Een sitemigratie is een uitdagend proces dat gepaard gaat met verschillende uitdagingen. Het is dan ook te vergelijken met een fysieke verhuizing waarbij factoren zoals planning, sortering en overzetting een belangrijke rol spelen. Daarbij geldt ook nog de vuistregel dat een goede voorbereiding het halve werk is. Maar hoe zorg je ervoor dat het schrijven van de redirects voor een site migratie efficiënt verloopt?

Elk redirect traject is anders. Factoren als de hoeveelheid betrokken websites/webshops, grootte van de website/webshop spelen hierin mee, maar ook het aantal pagina’s die veranderen op het gebied van url-structuur. Wanneer een webshop bijvoorbeeld volledig gaat migreren naar een andere sitestructuur, zullen oude URL’s vrijwel ook allemaal veranderen. Hiervoor dienen dan allemaal afzonderlijke redirects te worden gemaakt naar relevante pagina’s binnen de nieuwe webshop. Wanneer dit allemaal handmatig gematched moet worden, gaan hier veel uren in zitten. Dit is echter in de meeste gevallen helemaal niet nodig, aangezien dit proces grotendeels geautomatiseerd kan worden, waardoor een paar dagen werk een paar uren werk worden!  Het enige dat je nodig hebt, is een scraping tool (wij leggen het uit o.b.v. Screaming Frog) en Excel. 

We leggen hieronder stap voor stap het geautomatiseerde redirect proces uit.  

Stap 1: dataverzameling

Sorteer welke pagina’s een redirect nodig hebben

Allereerst is het belangrijk dat er in kaart wordt gebracht welke pagina’s een redirect moet krijgen. Middels verschillende tools is het mogelijk om een overzicht uit te draaien met de huidige URL’s binnen je website of webshop. 

Een migratietraject is de uitgelezen kans om je website te herstructureren op basis van pagina’s. Een methode hiervoor is de keep, cut, combine methode, waarmee je kunt analyseren welke pagina’s behouden dienen te worden, welke niet over hoeven te worden genomen en welke kunnen worden samengevoegd tot één sterke pagina. 

Onderzoek ook of er bijvoorbeeld keyword cannibalization binnen je website of webshop plaatsvindt. Check tevens altijd de linkwaarde en de pagina bezoeken van de ‘cut’ pagina’s en bepaal op basis van die metrics of er een redirect dient te komen. Tip: Wanneer je deze metrics in verschillende tabbladen toevoegt aan Excel, kun je middels verticaal zoeken deze metrics in één rij inladen wat kan helpen bij het filterproces. 

Stappenplan dataverzameling:

  1. De pagina’s die dienen te worden geredirect dienen vervolgens te worden gescraped door Screaming Frog middels de ‘List methode’
  2. Maak een export van het rapport ‘Internal’
  3. Geef het bestand de naam: ‘oude-urls-redirect-basis’.

Analyseer welke pagina’s er zijn aangemaakt op de nieuwe website

Door de nieuwe website te scrapen met een tool, zoals Screaming Frog, kun je de URL’s van de nieuwe pagina’s in kaart brengen. Zorg er allereerst voor dat mogelijke 3XX en 4XX statuscodes worden opgelost, zodat er geen foutieve redirects of redirect chains hierdoor kunnen ontstaan. 

Tip: middels de content functionaliteit is het mogelijk om exacte duplicaten te filteren uit de website. Bij meerdere migraties zien wij dat er duplicate content ontstaat tijdens het bouwen van een nieuwe site doordat er typefouten worden gemaakt in URL’s en er vervolgens nog een pagina wordt aangemaakt met de juiste formulering.

Maak vervolgens hiervan in Screaming Frog ook een export van het rapport ‘Internal’. Geef het bestand de naam: ‘nieuwe-urls-redirect-basis’.

Stap 2: data structurering

Verzamel de gesorteerde pagina’s en nieuwe pagina’s in een Excel bestand

Nu je zowel de pagina URL’s op de huidige website hebt gesorteerd en de nieuwe pagina URL’s in kaart hebt gebracht, is het tijd om de data uit Screaming frog in een Excel bestand te plaatsen. Doe dat als volgt:

  1. Allereerst is het belangrijk om te checken welke waarden wel nagenoeg hetzelfde blijven bij de nieuwe webshop. Denk bijvoorbeeld aan de H1 en/of page Title. 
  2. Maak een nieuw Excel document aan. 
  3. Open het bestand ‘oude-urls-redirect-basis’ en kopieer de kolommen:  H1 en/of page Title en de URL kolom en benoem het tabblad oude URL’s.
  4. Gebruik zoeken en vervangen om de domeinnaam (voor de slug) te verwijderen.
  5. Selecteer alle gegevens en plaats het in een tabel. 
  6. Open het bestand ‘nieuwe-urls-redirect-basis’ en kopieer de kolommen:  H1 en/of page Title en de URL kolom in een nieuw tabblad en benoem het tabblad nieuwe URL’s.
  7. Gebruik zoeken en vervangen om de domeinnaam (voor de slug) te verwijderen.
  8. Selecteer alle gegevens en plaats het in een tabel. 

Wanneer je bovenstaande hebt uitgevoerd, dient je bestand eruit te zien als onderstaande afbeelding. 

Stap 3: geautomatiseerde data matching

Fuzzy Lookup

Nu het bestand gestructureerd is, kunnen we aan de slag met het geautomatiseerd matchen middels Fuzzy Lookup. Dit is een gratis add-on voor Excel die zoekt naar de beste match tussen termen en dit uitdrukt in overeenkomst scores. Fuzzy Lookup vergelijkt gegevens in die zijn verwerkt in gestructureerde tabellen (zie stap 5 en 8 bij datastructurering). Voer onderstaande stappen uit om een analyse te verrichten met Fuzzy Lookup: 

Zodra je Fuzzy Lookup hebt geïnstalleerd, wordt het weergegeven in de menubalk. Wanneer je op het menu item klikt, geef je in het menu aan de rechterkant aan welke tabel (welk tabblad) en welke kolom (welk kenmerk) je wilt gaan vergelijken. Zet vervolgens ‘Number of Matches’ op ‘1’ en klik op Go. Vervolgens wordt er door één druk op de knop direct de matches in URL’s weergegeven in rijvorm met een overeenkomst score:

 

Op basis van de overeenkomst score kan worden gefilterd welke URL’s nog handmatig dienen te worden gecheckt op relevantie en welke direct al (nagenoeg) overeenkomen. 

Fuzzy lookup voor andere elementen

Het is tevens mogelijk dat bij een migratie de URL-structuur volledig veranderd. Denk bijvoorbeeld aan een verandering van een slug met getallenreeks naar een zoekmachine vriendelijke URL met keywords. Bij deze redirect processen is het niet mogelijk om Fuzzy Lookup te gebruiken die de URL als vergelijking component neemt. Echter, is dit geen beperking, aangezien het tevens mogelijk is oåm andere elementen te gebruiken die nagenoeg wel hetzelfde blijven om URL’s aan elkaar te matchen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Page Title of de H1.  

Zet de URL’s in het juiste redirect format

Het enige dat nu nog resteert, is het maken van de URL’s in het juiste redirect format. Echter, hebben wij hier ook een template voor gemaakt, waardoor de lijst van Fuzzy Lookup binnen no-time is omgezet naar een redirect en klaar voor de plaatsing in de htaccess.

Kortom, het maken van redirects voor een migratie hoeft geen zeeën van tijd en geld meer te kosten. Laat het matchen aan Excel over, want ook voor het redirect proces geldt: Efficiency is key! 

Over de auteur: Shari Jalimsing is SEO Marketeer bij Adwise.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond