10 tips voor het opzetten van een nieuwe business unit

Touroperator Bohemian Birds groeide op in de markt voor studentenreizen (lustrumreizen en studiereizen). Onlangs zette het bedrijf een business unit voor incentive reizen op. Op basis van deze ervaringen deelt oprichter Jasper Mutsaerts tien tips met betrekking tot online strategie voor het opzetten van een nieuwe business unit.

De online strategie van de nieuwe unit ontwierpen we in samenwerking met Laurens Westerhuis van digitaal marketing bureau Headcore.  Deze tips zijn gebaseerd op ons onderstaande framework bestaande uit 10 elementen: (1) Propositie, (2) Acquisitie Paid, (3) Acquisitie Organic, (4) Acquisitie Display, (5) Acquisitie Social, (6) Acquisitie Referral, (7) Activatie, (8) Conversie, (9) Retentie en (10) Referral.

  1. Propositie

Tip: Lanceer een commerciële en een content pagina

Wij hebben twee websites gelanceerd: een commerciele website (foto links) om onze reizen te verkopen en een content pagina (foto rechts) om te laten zien dat we kennis van zaken hebben op het gebied van incentive reizen.

  1. Acquisitie Paid

Tip: Adverteer op landing pages van specifieke reizen

Via Google AdWords adverteren wij niet alleen met onze eigen website, maar ook met landing pages van specifieke reizen (e.g. Berlijn, Split & Hvar).

  1. Acquisitie Organic search

Tip: Deel relevante blogs op de contentpagina

Uit onze analyse bleek dat het zoekwoord “incentive reis” een relatief hoog zoekvolume heeft en dat dit een belangrijke term is binnen het segment van de organisatie van reizen voor bedrijven. Wij hebben besloten om de domeinnaam www.incentivereis.nl te kopen en op deze pagina relevante content te plaatsen. Voorbeelden zijn blogs als Top 10 bestemmingen voor incentive reizen binnen Europa en 5 tips voor het organiseren van jouw incentive reis.

 

Met deze content pagina zijn we binnen een mum van tijd op pagina 1 van Google gekomen.

  1. Acquisitie Display

Tip: Gebruik een duidelijke call-to-action in je display advertising

Wij maken gebruik van “generieke display marketing” en “retargeting”. In onderstaand plaatje kunt u zien dat we een duidelijke call-to-action hebben.

  1. Acquisitie Social

Tip: Betrek al je stakeholders bij content creatie & distributie

Harm Ligtenberg (Content marketeer, Bohemian Birds):

Als content manager stuur ik iedere week een berichtje naar het hele team met de vraag of iedereen de wekelijks geproduceerde blog content kan delen. Op deze manier zetten we de gezamenlijke netwerken van het hele team in.

  1. Acquisitie Referral

Tip: Maak linkjes tussen de websites van diverse business units

Op onze website voor Lustrumreizen hebben we een link geplaatst naar onze nieuwe website voor bedrijfsreizen. Via deze link krijgen we veel bezoekers op onze nieuwe website.

  1. Activatie

Tip: Identificeer potentiële klanten via Online Success

Laurens Westerhuis (Founder Headcore):

Wij gebruiken software tool “online success” om website bezoekers te identificeren en om te zetten in leads. Iedere maandag ochtend bellen we de bedrijven die onze website hebben bezocht en vragen we ze of ze een offerte van ons willen ontvangen. Op deze manier activeren we website bezoekers om daadwerkelijk een aanvraag in te dienen.

  1. Conversie

Tip: Integreer “customer promises” in online offerte traject

Sarah Theunissen (Managing Director B2B, Bohemian Birds):

Wij integreren onze customer promises standaard in onze online offertes. Hierdoor weten onze klanten wat ze van ons kunnen verwachten, waardoor ons conversie percentage op een hoog niveau ligt.

  1. Retentie

Tip: Integreer retentie in je CRM systeem en sales proces

Sarah Theunissen (Managing Director B2B, Bohemian Birds):

Nadat bedrijven met ons op reis zijn geweest slaan we de contactgegevens van dit bedrijf op in ons CRM-systeem Pipedrive (zie screenshot beneden). Een aantal maanden na de reis nemen we weer contact met hen op om de reisplannen van volgend jaar te bespreken.

  1. Referral

Tip: Stuur ieder kwartaal een nieuwsbrief naar bestaande klanten

Ieder kwartaal sturen we onze bestaande klanten een nieuwsbrief met reisinspiratie. Op deze manier herinneren we onze klanten aan wat we voor ze kunnen betekenen en op deze manier hopen we ook de hoeveelheid “referrals” te verhogen.

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug