-

3D viewing rooms op Dutch Design Week

Op zoek naar een virtuele vertaling van de Dutch Design Week (DDW) koos de organisator voor een schaalbaar fundament: ontwerpers richtten honderden 3D-kamers in en verzorgden evenveel livestreams en -chats. Met zakelijke koppelingen aan de achterkant.

Strategie

* Scenario’s
* Digitaal podium

Hoewel pas twee weken voor de aftrap een streep ging door de jaarlijkse Dutch Design Week, lagen er afgelopen voorjaar al uitgewerkte alternatieven klaar. Nog voor de wereld goed en wel was bevangen door COVID-19 werkte organisator Dutch Design Foundation (DDF) scenario’s uit. Eén daarvan: een digitaal alternatief om de vijftienhonderd ontwerpers een podium te bieden en ze te verbinden met publiek en bedrijfsleven. “Een virtueel evenement mocht nooit voelen als een doekje voor het bloeden”, aldus DDF CMO Mark de Greeff. “Een directe kopie van de fysieke editie was daarom uitgesloten.”

Samen met bureau Vruchtvlees is hierop een schaalbaar fundament ontwikkeld dat elke ontwerper een eigen 3D-kamer als ‘digitale expo’ laat vormgeven. “Met behulp van technologie hebben we het festival wereldwijd toegankelijk gemaakt”, vertelt developer Giovanni Marchese. Wie door de verscheidenheid aan ruimtes meandert, treft allerlei audiovisuele content aan. Dat kunnen bijvoorbeeld op de muur geprojecteerde YouTubevideo’s zijn of een audiomonoloog die vanuit het niets opdoemt. Voor de interactie zijn de kamers verrijkt met livestreams vanaf Twitch, Vimeo of Instagram Live. Een chatapplicatie zorgde voor het een-op-eengesprek. De organisatie verzorgde vanuit een opgetuigde televisiestudio negen dagen lang 125 talkshows en interviews.

 

Doelstellingen
  • Géén kopie fysiek festival
  • Toegankelijkheid
  • 3D

Een absolute randvoorwaarde, beseft De Greeff, is laagdrempeligheid. Hoe complexer de onboarding en inrichting, hoe minder ontwerpers deelnemen. Daarnaast verwacht hij na maanden van Zoom-calls een mate van digimoeheid. “Willen we content ontsluiten die motiveert om te kijken, dan moeten we voorbij de twee dimensies denken.”

Gaming

Voor een antwoord op de vraag hoe een 3D-ervaring eruit kan zien, kijken Marchese en zijn collega’s direct naar andere sectoren. “De gamingindustrie laat goed zien hoe je gangen en ruimtes kunt gebruiken, net als 3D-pioniers zoals Nite Hotel. Visueel is James Turrells werk voor de clip Hotline Bling van rapper Drake een inspiratiebron.”

Talloze iteraties maken Vruchtvlees duidelijk wat wel en niet werkt. Zo weet het bureau met de vorm van de ruimtes, lichtval en een combinatie van kleur en een mistig effect ontwerpers voldoende opties te geven voor een eigen look en feel. Om het ze vervolgens gemakkelijk te maken, is de tool geïntegreerd in de reeds bestaande ‘My DDW’-omgeving. “Een driestaps-wizard leidt je langs de belangrijkste metadata, attributen en mogelijkheden voor de content. Zelfs zonder gevoel voor esthetiek kun je iets creatiefs neerzetten.” 

Op de achtergrond belanden de inhoud en livestreams in Salesforce. Daarmee personaliseert DDW de website en verbindt het designers en bedrijven op thematiek.

Knelpunten
  • Schaalbaarheid

Met een JavaScript-canvas en 3D-library wordt elke kamer omgezet in een voor het web geschikte driedimensionale ruimte. Dat is een stuk minder visueel dan je verwacht, legt Marchese lachend uit. “We hebben onze wiskunde erbij opgehaald.” 

Complexer noemt hij de schaalbaarheid. De optie om ontwerpers hun eigen 3D renders te laten zien is daarom afgevallen. Tests wezen uit dat dat de helft van de bezoekers apparaten gebruikt met onvoldoende performance. De te verwachten piekbelasting en wens om iedereen een dynamisch samengestelde omgeving te tonen, bracht Vruchtvlees erbij de conventionele serverarchitectuur in te ruilen voor AWS Lambda. Deze serverless infrastructuur groeit real-time en on-demand mee. “Onze stresstests hebben me verrast: een capaciteit van vierhonderd bezoekers per seconde geeft veel mogelijkheden.”

Resultaat
  • Honderden kamers en streams
  • Fundament hybride DDW

“Gezien de tijdsdruk hebben we op een kwart van ons kunnen een eerste MVP ontwikkeld”, stelt De Greeff. Toch noemt hij deze digitaliseringsslag zeer geslaagd. Met 750 ingerichte 3D-kamers is de helft van de ontwerpers bereikt. Daarnaast zijn er vijfhonderd livestreams uitgezonden en is de time-on-site vervijfvoudigd. Trok DDW vorig jaar 355 duizend bezoekers richting Eindhoven, online zijn er ‘enkele honderdduizenden’ bereikt. “Met name de dagjesmensen hebben we gemist.” 

De komst van meer hybride evenementen maakt het noodzakelijk na te denken over wat succes is. “Ik wil weg van de ratrace van bezoekersaantallen, het gaat ons om impact. Wat betekenen bijvoorbeeld 140 contacten voor iemands orderportefeuille?”

Of DDW blijvend is veranderd? “De fysieke editie is enorm gemist. Met name de toevallige ontmoetingen kun je online moeilijk nabootsen. Toch hebben we nu twee bomen om de vruchten van te plukken.”

Financieel

De kosten voor alle online initiatieven en de tv-studio zijn volgens De Greeff vergelijkbaar met eerdere edities. “Maar dan zonder de opbrengst van de kaartverkoop.”

Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#181).

 Over de auteur: Yoshi Tuk is freelance journalist en tekstschrijver.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond