-

BlueM: locatie-onafhankelijk werken dankzij slimme technologie

Een gezonde mond is de basis voor een gezond lichaam. Dit was de drijfveer voor Fokke Jan Middendorp om een hoogwaardige lijn mondverzorgingsproducten te ontwikkelen. Dankzij de hulp van een bevriende kaakchirurg, goede producten en slimme IT-hulpmiddelen is de mondverzorgingslijn BlueM in meer dan dertig landen wereldwijd verkrijgbaar.

BlueM werd in 2010 opgericht samen met de kaakchirurg en andere specialisten voor de ontwikkeling van speciale tandpasta en mondwater. Het netwerk en de kennis van de kaakchirurg hielpen BlueM in het zadel. “De huidige geneeskunde focust zich op symptoombestrijding, maar preventie is veel efficiënter en goedkoper,” zegt Fokke Jan.

De bijzondere werking ging snel van mond-tot-mond, een groeiend aantal mensen raakte enthousiast en overtuigd van de effecten van BlueM. Steeds meer tandartsen en mondhygiënisten gingen de producten aanbevelen. Er werd onderzoek gedaan, casestudies gedeeld en via beurzen kreeg het bedrijf ook internationaal voet aan de grond.

De ontwikkeling van de producten en het ontwerp van de verpakkingen vindt plaats vanaf kantoor aan huis. De productie gebeurt in een fabriek waar BlueM capaciteit huurt. Vanuit daar gaan producten naar het distributiecentrum en via vervoerders vinden ze hun weg naar de klant.

Alles in de cloud

Omdat flexibiliteit en snel kunnen schakelen een must zijn, heeft Fokke Jan vanaf het begin gehamerd op het belang van een cloudoplossing. Bij de keuze van de ondersteunende technologie was het voor hem namelijk erg belangrijk dat hij niet gebonden is aan een bepaalde locatie. Exact Online voor Handel paste het beste bij BlueM. Next step was het koppelen van een webshop. Vereiste is dat alles geautomatiseerd verloopt, zodat er geen dom werk gedaan hoeft te worden. BlueM stapte hiervoor over op Lightspeed. Daardoor werd de administratie eenvoudiger en nam het inzicht in de bedrijfsvoering verder toe.

20 procent via webshop

Met de uitbreiding van het aantal landen dat BlueM ging bedienen steeg het aantal bestellingen in de webshop flink. De webverkopen bedragen nu zo’n 20 procent van de omzet en dat percentage neemt elk jaar toe. De logistiek is gestroomlijnd met Transsmart dat de bestellingen via de webshop, het magazijn en de vervoerders naar de klant leidt. De volgende slag die op het programma staat, is de inzet van een handscanner voor binnenkomende en uitgaande producten zodat voorkomen wordt dat de verkeerde producten naar de klant gaan.

Continu innoveren

BlueM richt zich op een niche doelgroep. Om succesvol te blijven, wordt ingezet op innovatie. Zo is het niet ondenkbaar dat de verpakkingen worden voorzien van een sensor die aangeeft dat de tandpasta bijna op is. De klant krijgt vervolgens een berichtje met de vraag of hij wil bijbestellen. Voor vergroting van de online aanwezigheid wordt er gekeken naar het organiseren van webinars over een gezonde levensstijl. Ook krijgen klanten een nieuwsbrief met nieuws en weetjes over goede mondverzorging. Hiervoor maakt BlueM gebruik van MailChimp. Ook deze tool is gekoppeld aan Exact Online waardoor al het mailverkeer te monitoren is. BlueM blijft groeien en toch nauw contact houden met het (internationale) team en de klanten, zonder afhankelijk te zijn van een locatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond