-

Case: app voorkomt lege binnenvaartschepen

Binnenvaartschepen zijn vaak heel erg modern, maar de sector zelf is nog traditioneel, met veel leegvaart tot gevolg. Een app om vraag en aanbod te koppelen bracht daar verandering in. 

Schippers klagen al jaren steen en been over ondoorzichtige vrachtprijzen en het beschikbare vrachtaanbod in de binnenvaartsector. Er is vrij weinig gedigitaliseerd. Sterker: er zijn nog schippers die handgeschreven facturen maken. Dat gebrek aan digitalisering maakt de markt inefficiënt en weinig transparant. Gevolg: veel leegvaart en onnodige kosten, omdat schipper en verlader elkaar niet weten te vinden.

Dat kan en moet anders en slimmer, meent Jan Snoeij, oprichter van het platform 4shipping en schipperszoon. Hij bedenkt in 2017 een app die binnenschippers en verladers direct met elkaar in contact brengt zonder tussenkomst van bevrachters. Voor de creatieve en technische ontwikkeling daarvan klopte hij aan bij ons bureau.

Ik ben zelf schipperszoon en directeur van het Leidse full service internetbureau SWIS. Ik werd direct geraakt door het verhaal van Jan. Als ‘zoon van’ hoorde ik mijn ouders regelmatig discussiëren als mijn vader een reis had aangenomen. ‘En Cees van de Vertrouwen heeft zeker weer dat veel lucratievere vrachtje gekregen’, zei mijn moeder dan bijvoorbeeld. Als schipper heb je weinig inzicht in de markt en anderen profiteren daarvan. En als je daar dan iets aan kunt en mag doen, dan is dat natuurlijk ontzettend gaaf.

Matching

Daar komt bij dat SWIS met vraag-aanbod-matching al enige ervaring heeft. We bouwden eerder onder andere de app Railscout, waar je alle mogelijke routes voor vrachtvervoer per trein kunt inzien. We concludeerden al snel dat zoiets ook voor binnenvaart-vracht te realiseren moest zijn.

Vlootcapaciteit

In deze case stelt SWIS zich op als partner en denkt mee over alle facetten van het project: van IT, creatie, marketing tot het businessmodel. Uiteindelijk mondt dat uit in een eerste versie van de app. Hiermee zien verladers zonder elkaar te hoeven bellen, welke transportschepen in de buurt zijn of komen. En met succes: vier dagen na de lancering heeft 4shipping al een geregistreerde vlootcapaciteit die groter is dan de vloot van de grootste binnenvaarttransporteur van Nederland.

De vliegende start smaakt snel naar meer. En dus wordt er ook een tandje bijgezet in de ontwikkeling van de app, met de toevoeging van nog meer features om verladers en schippers te ontzorgen in hun dagelijkse werk. We hebben extra componenten ontwikkeld voor zowel de verlader als de schipper. Zo bevat de web app nu ook veel relevante data voor schippers zoals: locaties van bruggen, sluizen en havens. Per locatie is bekend wat de openingstijden en faciliteiten zijn, zoals walstroomaansluitingen en huisvuilcontainers. Ook zijn we veel meer gaan doen aan visualisatie, om de app aan de voorkant nog aantrekkelijker en makkelijker in gebruik te maken.

Uitdagingen

Het is een intensieve periode geweest die overigens met name in de beginfase ook z’n eigen specifieke uitdagingen kende; inherent aan het werken met partijen die een vernieuwend en disruptief idee van de grond willen krijgen. Bij startups is de businesscase – logischerwijs – nog niet helemaal uitgekristalliseerd. En komen er soms nieuwe doelgroepen of kansen tijdens het proces bij. Met meerdere kleine pivots tot gevolg. Dan is het de uitdaging om duidelijk en expliciet naar elkaar toe te blijven. Ok, als dit verandert aan het businessmodel dan heeft dat ook deze gevolgen voor hoe het digitale product eruitziet. Als digitaal bureau is het zaak om constant met welke opdrachtgever in gesprek te blijven over de consequenties van bepaalde keuzes voor het uiteindelijk te bouwen platform. Daar richten wij ons proces op in. Zo houden we regelmatig workshops met de klant om te checken of we nog aligned zijn met elkaars doelen en wensen. Die tip zou ik ook andere partijen mee willen geven die werken met startende bedrijven. 

 Startupfase voorbij

Inmiddels, jaren later, is 4Shipping allang de startup fase ontgroeid en hebben zo’n 1200 verladers, bevrachters en schippers zich aangesloten. Daarnaast is ruim 3.000.000 ton aan vracht via het platform vervoerd in ongeveer 5.000 vaarten. Dat is goed voor een besparing van 12.000 ton CO2 in vergelijking met vervoer over de weg (40% reductie). Ook werken diverse regionale overheden en havenbedrijven inmiddels met 4shipping samen om met hulp van de app hun havens efficiënter te benutten en transport van de weg naar het water te verschuiven.

Als kers op de taart wonnen 4shipping en SWIS ook de gouden Dutch Interactive Award 2020 in de categorie Service. Volgens Snoei laten de cijfers en resultaten zien dat er veel behoefte is aan een app die de binnenvaartsector slimmer maakt. Het is een beloning voor durf en ondernemerschap. 4shipping is een echte tech-startup en eigenlijk hebben we er daar veel te weinig van in Nederland. Daarnaast heeft 4shipping met hulp van SWIS een service ontwikkeld waarmee een traditionele sector de 21e eeuw is binnengevaren. En dat is niet alleen knap, maar ook heel slim, want schippers die soms uren moeten bellen met verladers en bevrachters om aan een vracht te komen, zijn gewoon niet meer van deze (digitale) tijd.

‘De Verslimmers’ is een serie over de manier waarop Nederlandse digitale bureaus de wereld om ons heen steeds een beetje slimmer maken. De serie is opgezet in samenwerking met  Dutch Digital Agencies (DDA).

Over de auteur: Matthias Snoei is Directeur van SWIS

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond