-

Case: beter creatief en technisch samenwerken bij Oatly met headless CMS

Oatly groeit hard en was toe aan een nieuw CMS. Er waren heel wat eisen: afzonderlijk aan componenten werken, makkelijk nieuwe ‘tools’ integreren, eenvoudige interface, onafhankelijk kunnen schalen.

Oatly, de maker van melkvervangers, groeide de afgelopen jaren explosief. Ze zijn op een missie om plantaardige vervangers van melk te normaliseren. Omdat dit zo voorspoedig verloopt moeten ze hun eigen groei bijbenen met een digitale transformatie. De belangrijkste criteria? Schaalbaarheid en flexibiliteit. Na verschillende Content Management Systemen te hebben geprobeerd, is het bedrijf nu aan de slag met een headless CMS.

Het begint met creativiteit

Plantaardige melk is sinds de oprichting van Oatly in de jaren ’90 aan een flinke opmars bezig. Het Zweedse bedrijf is inmiddels een van de grootste producenten van alternatieve melk ter wereld. De missie is duidelijk: een goed alternatief bieden voor dierlijke melk. Maar Oatly gaat verder. Alles aan het bedrijf is ingesteld op een bepaalde levensstijl die draait om duurzaamheid, gezondheid en transparantie. Dat uit zich onder andere in het feit dat ze geen echte marketingafdeling hebben, maar een ironisch ‘Oatly Department of Mind Control’. Die afdeling voert projecten uit waarbij het begint met creativiteit en het resultaat altijd transparant en eerlijk moet zijn.

Eerder werkte Oatly met WordPress en ApostropheCMS, maar recenter zochten ze een oplossing die de verwachte explosieve groei van het bedrijf aan kon. Het digitale landschap moest volledig op de schop. Ze zochten naar een manier om diverse teams, die allemaal met hun eigen systemen en technologie werkten, te verbinden in één oplossing.

Eisen aan nieuw CMS

De belangrijkste eisen die ze hadden in de zoektocht naar een nieuwe oplossing kwamen van hun ontwikkelaars:

  • Een headless CMS waarmee ze onafhankelijk en afzonderlijk van elkaar aan componenten konden werken, maar die ook een componentenbibliotheek kon hebben die steeds weer kon worden aangepast en mee kon groeien. Ook moest deze passen in de cloud-gebaseerde infrastructuur van het bedrijf.
  • Niet steeds opnieuw componenten moeten ontwikkelen, maar juist de flexibiliteit hebben om binnen de tech stack gemakkelijk nieuwe tools en applicaties te integreren, het liefst in de technische taal van de developers.
  • Een eenvoudige editor-interface, die editors van over de hele wereld intuïtief konden gebruiken.
  • Onafhankelijk kunnen schalen en gemakkelijk aanpassen aan alle nieuwe integraties binnen hun specifieke expertises, met een best-of-breed-benadering en automations bouwen.

Oatly werkt nu met een headless CMS dat eenvoudig te plotten is op de cloud-based infrastructuurstrategie van het bedrijf: de migratie duurde maar twee maanden. De losse componenten staan in een bibliotheek waarvandaan ze eenvoudig kunnen aanpassen en bouwen. Zo is het ook mogelijk om met weinig moeite nieuwe tools en integraties toe te voegen. Ook kunnen de eigen developers zonder problemen omgaan met de editor.

Samenwerking, productiviteit en creativiteit

Oatly was op zoek naar een oplossing die ervoor zorgt dat samenwerking, productiviteit en creativiteit worden gestimuleerd. Dat is gelukt. Zo kunnen ze de functionaliteiten rondom e-commerce doorontwikkelen en is de content eenvoudig te hergebruiken over alle zestien websites.

Daarnaast kan het creatieve team live previews bekijken van de UX. De visuele editor biedt de medewerkers inzicht in de werking van het CMS, waardoor creativiteit en development hand in hand gaan. De creatieve geesten houden zich bezig met de content, ontwerpen en UX. Gebruikers kunnen ook aangepaste workflows creëren, samengestelde contentblokken gebruiken en gemakkelijk hun content in real time bekijken. Het developmentteam is verantwoordelijk voor de backend, waaronder de beveiliging van de websites.

Vervolgstappen in digitale transformatie

Ook na deze overstap er is nog veel te doen voordat de digitale transformatie is afgerond. Het opzetten en aanpassen van nieuwe pagina’s gaat snel. Oatly wil daarnaast ook rekening houden met SEO bij het produceren van nieuwe content, zodat de UX niet alleen goed is, maar de content ook echt gevonden wordt. Ze willen dat element dan ook doorontwikkelen en met name in de Verenigde Staten hun e-commerce-activiteiten verder uitbreiden.

Tot slot moeten er nog een aantal andere websites in het headless CMS geïntegreerd worden, zoals Hey Barista, waar ze verhalen delen die de impact van hun product laten zien. Nieuwe releases en integraties worden altijd met een MVP gelanceerd, waarna ze constant doorontwikkelen, geheel in lijn met de creatieve strategie van Oatly.

Over de auteur: Christel Forey is Content marketer bij Storyblok.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond