-

Een headless backend invoeren? Houd dit in gedachten

Bij de introductie van een headless backend binnen je organisatie krijg je zowel te maken met uitdagingen in je bedrijfscultuur als in het kiezen van het juiste platform. Wat zijn de overwegingen die je bij zo’n invoering met name goed in de gaten moet houden?

Een van de grootste uitdagingen in de overstap naar een headless backend is dat de bedrijfscultuur binnen alle lagen van de organisatie daarvoor gereed moet zijn. Headless vraagt namelijk om een andere manier van werken. Als bedrijf moet je agile zijn, zodat je je snel kunt aanpassen aan nieuwe technologieën en hanteer je een agnostische aanpak.

Een van de manieren om dit te doen is een zogenoemde ‘composable architecture’. Hierin breek je activiteiten op in individuele taken, die onafhankelijk zijn van elkaar maar wel met elkaar kunnen samenwerken. Deze benadering helpt je om verschillende onderdelen te ondersteunen zonder dat je afzonderlijke platforms hoeft te bouwen.

Op deze manier probeer je je organisatie zich op een modulaire manier te laten aanpassen aan nieuwe platformen. Zo kun je bijvoorbeeld je backofficesysteem, CRM en fulfilmentoplossingen geleidelijk veranderen in modulaire en agnostische systemen, zodat deze met elkaar integreren en headless ondersteunen.

Het uitkiezen van het juiste platform

In het verlengde van je bedrijfscultuur is het belangrijk om te bepalen welke platformen je binnen de headless backend gaat gebruiken. Evalueer eerst welke platformen momenteel binnen de organisatie gebruikt worden, hoe deze zich ontwikkelen, wat de belangrijkste verschillen zijn met andere oplossingen en in hoeverre er kan worden ingespeeld op de klantbehoeften. Denk aan zaken als:

  • Is de architectuur monolith, modulair of volledig gebaseerd op microservices?
  • In hoeverre is het platform schaalbaar en past het zich aan nieuwe technologieën aan?
  • Hoe wordt het platform gemonitord, beheerd en gemanaged (SaaS/PaaS)?
  • Ondersteunt het platform API’s en protocollen voor integraties?
  • Hoe staat het met de service level agreement (SLA)?
  • Is de prijs gebaseerd op een percentage van de omzet of een licentiemodel?
  • Wat zijn de kosten om over te stappen naar een andere oplossing? En hoeveel kost het om de huidige architectuur voort te zetten?
  • Kunnen de veranderingen intern worden uitgevoerd of moet dit (deels) worden uitbesteed?

Uit een dergelijke analyse kan bijvoorbeeld naar voren komen dat je je huidige ERP-systeem niet hoeft te vervangen, maar dat je ervoor moet zorgen dat het op de juiste manier integreert met bijvoorbeeld een e-commerceplatform, CRM of OMS. Zoek in dat geval naar een Enterprise Service Bus (ESB) om deze koppeling te realiseren en maak vervolgens via een API verbinding met de frontend van onder meer je website of mobiele app.

Gefaseerd uitrollen

Belangrijk is dat je het uitrollen van een headless backend niet ziet en uitvoert als één grote stap, maar dat je het juist in verschillende fases doet. Op die manier kun je je platformen telkens geleidelijk aan verder evolueren. Dit is ook de beste manier om iedereen binnen je organisatie mee te krijgen in het project en de bedrijfscultuur aan te passen aan de nieuwe werkmethodiek.

Begin daarmee klein door activiteiten op te delen in individuele taken en bouw vervolgens aan de hand van je eigen bedrijfsontwikkelingen en beschikbare budget verder aan de platformen. Ga na welke huidige platformen in een headless backend geïntegreerd kunnen worden en op welke manier deze het beste met andere platformen gekoppeld kunnen worden.

Stel een roadmap van 3 tot 5 jaar op en baseer de fases op basis van de behoeften van je klanten. Geef daarbij in iedere fase aan welk platform je verandert of aanpast voor headless. Door dit gefaseerd te doen kun je ook veel beter en sneller inspelen op actuele marktontwikkelingen.

Dit artikel is onderdeel van een serie over headless. Eerder vertelden we al wanneer je organisatie gereed is voor headless en in het volgende artikel leggen we uit hoe je met headless de beste cross channel user experience kunt garanderen.

Wil je meer weten over de vraag wat headless commerce precies is en waarom bedrijven er baat bij kunnen hebben? In dit gratis eBook vind je meer informatie.

Over de auteur: Paul Bidder is Senior Sales Director EMEA at LiveArea.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond