-

Case: de digitalisering van een drukkerij uit 1891

Ook bedrijven die stammen uit de 19e eeuw kunnen nog prima innoveren. Een drukkerij uit 1891 kon door de inzet van een webshop efficiënter en winstgevender werken, met uitmuntende cijfers voor de klanttevredenheid.

Het produceren van etiketten is maatwerk, maar daardoor is het order en verkoopproces ook heel tijdrovend. Drukkerij Eshuis produceert etiketten, shrink sleeves en flexibele verpakkingen voor merken zoals Coca-Cola & Grolsch. Om ook het MKB (onder andere bierbrouwers,kaasboeren en kleine cosmeticamerken) te voorzien van maatwerk etiketten onderging het bedrijf, begeleid door full service digital agency Redkiwi, een digitale transformatie. 

Uit marktonderzoek van Eshuis bleek dat veel startups, microbrouwerijen, wijnproducenten en andere kleine B2B bedrijven producten snel en online willen bestellen. Dit zijn klanten met relatief kleine digitale orders, samen goed voor 5 procent van de omzet. Voor hen wilde Eshuis een ander traject opstellen; geautomatiseerd bestellen via een webshop, omdat een-op-een contact heel tijdsintensief was. En orders voorheen vooral telefonisch en per e-mail werden verwerkt.

Workflow

De ontwikkeling van de webshop was een uitdaging. We hebben met een team, bestaande uit een scrummaster, UX-designers, frontend en backend developers en consultants in acht maanden tijd samen met het technische team van Eshuis alles van nul opgebouwd. Dat betekent: de gehele workflow van het productiebedrijf in kaart brengen, digitaliseren, ontwikkelen en koppelen. Een technisch ingewikkeld proces. Zo is een maatwerk order, bijvoorbeeld een flessenetiket,  afhankelijk van vele factoren zoals vorm, afmeting, materiaal, opdruk, wikkeling, etiketten per rol, stansmaten, stand van de wikkeling, etc. Er zijn in totaal meer dan een miljoen verschillende combinaties per order mogelijk.

Maar dat niet alleen: klanten kunnen met een speciaal ontwikkelde editor ook hun eigen labels uploaden als ze een order plaatsen. Producten worden niet uit voorraad geleverd, maar de machine wordt in feite pas aangeslingerd wanneer iemand een bestelling plaatst. En dit alles wordt geleverd binnen 1, 3 of 5 werkdagen. En als je van te voren eerst wilt weten waar je aan toe bent, kun je de materialen/samples gratis aanvragen. Dit maakt deze webshop uniek en complex tegelijkertijd; je hebt met heel veel datapunten te maken. 

Minimum Viable Product

Om Eshuis niet gelijk onnodige kosten op te leggen, bouwden we eerst een minimale versie (MVP) van de webshop met daarop nog niet het volle pakket aan mogelijkheden. Dat gaf ons – zonder grote investeringen – inzicht in hoe gebruikers de webshop gebruiken om op basis daarvan verbeteringen door te voeren. We pretenderen niet 100 procent te weten wat wel en niet werkt. Zo ontdekten we bijvoorbeeld dat bepaalde zaken in de check-out voor verwarring zorgden. In eerste instantie vulden klanten eerst de variabelen in voor hun etiketten, denk aan afwikkeling stand, formaat, daarna gingen ze door naar de editor en pas daarna naar de winkelwagen. Dat zorgde voor verwarring. Nu plaatsen ze een order eerst in de winkelwagen en krijgen ze daarna pas de optie om hun design aan te passen.

Testen

In de praktijk testen wat wel en niet werkt, is essentieel. Op papier kan alles er heel duidelijk en logisch uitzien, maar pas in de praktijk krijg je een idee hoe jouw gebruiker jouw product echt gebruikt. Door jouw aannames daarover in een vroeg stadium te testen, voorkom je dat je iets duurs bouwt met allemaal toeters en bellen waar uiteindelijk niemand op zit te wachten.

Om doorontwikkelingen mogelijk te maken kozen we er bewust voor om de webshop te realiseren in Magento 2, een open source platform dat veel mogelijkheden tot optimalisatie biedt. Je wilt geen afgetimmerde webshop opleveren. Je hebt ruimte nodig om te kunnen voldoen aan toekomstige wensen van je klant. En die zijn er: Eshuis wil het mogelijk maken dat klanten een order kunnen herbestellen. Ook zijn er wensen om de webhop internationaal aan te bieden aan klanten in andere landen.

Omzetstijging

Het continu testen en aanscherpen wierp bij de eerste livegang van de webshop al zijn vruchten af. Zo steeg binnen de eerste zes maanden na livegang van de webshop het klantenbestand met 14 procent. Bovendien plaatste ruim 60 procent van deze nieuwe klanten binnen de eerste zes maanden één of meerdere keren opnieuw een order.

De digitale transformatie heeft ook het werkproces van Eshuis geoptimaliseerd. De digitale machines hebben een betere bezettingsgraad, omdat deze efficiënter orders draaien. Uit reviews blijkt ook dat klanten zeer tevreden zijn over het plaatsen van kleine orders; deze worden digitaal en efficiënt verwerkt. Drukwerk van zeer hoge kwaliteit wordt precies binnen de afgesproken tijd geleverd. Daarmee scoort eshuis.nl een cijfer 9,5 

Prijzen

Daarnaast leverde het Eshuis en Redkiwi nominaties op voor de Computable en Dutch Interactive Awards in 2020 in de categorie Digitale Transformatie en dit jaar voor de Shopping Awards in de categorie B2B. Maar nog mooier: de webshop maakte Eshuis bewust van de mogelijkheden die een nieuwe digitale wereld ook een traditionele drukkerij te bieden heeft. In een wereld waar de enige constante factor verandering is, moet je soms het lef hebben om nieuwe wegen in te slaan en risico’s te nemen. Dat heeft Eshuis met succes gedaan. De digitalisering heeft de omzet van Eshuis verhoogd. Klanten zijn tevreden en maken actief gebruik van de webshop. We zijn er trots op dat we daar ons steentje aan hebben kunnen bijdragen. 

‘De Verslimmers’ is een serie over de manier waarop Nederlandse digitale bureaus de wereld om ons heen steeds een beetje slimmer maken. De serie is opgezet in samenwerking met  Dutch Digital Agencies (DDA).

deel 1: Verhalen laten Chicago bewoners nadenken over infrastructuur

deel 2:  Digitaal spelbord helpt jeugdhulpverleners bij de besluitvorming

deel 3: Content op maat voor elke bezoeker

deel 4: Gamification helpt jonge gedetineerden praten over morele dilemma’s

deel 5: App voorkomt lege binnenvaartschepen 

Over de auteur: Gijs Bitter is e-commerce consultant bij Redkiwi

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond