AI en microlearnings maken leren en werken in de zorg leuker en efficiënter
Wat als je een van de grootste uitdagingen van deze tijd te lijf gaat met enkele van de meest veelbelovende technologische innovaties? Met innovatieve technologie en concepten als AI en microlearnings worden werken en leren in de zorg slimmer en efficiënter. Niet alleen dient deze technologie beter de moderne zorgpraktijk, het werk wordt er ook leuker van.
Eén op de vijf zorgorganisaties loopt erg achter met vernieuwing en innovatie in Learning & Development (L&D). Tegelijk is digitalisering van L&D-processen voor net iets minder dan de helft van de zorgorganisaties een topprioriteit, zo blijkt uit onze L&D in de zorg monitor 2023. Dat is een gemiste kans, want juist L&D kan veel bijdragen aan een betere zorg waarin het voor zorgprofessionals veel leuker leren en werken is. Dat kan bijvoorbeeld door opleidingen en accreditaties te digitaliseren en beter in de beroepspraktijk te verweven. Dat leidt op zijn beurt tot meer netto zorgtijd en minder administratieve belasting.
Opleiden is haast nergens zo belangrijk als in de zorg. Het gaat dan niet alleen om specialisatie of verdieping bij professionals, maar ook om (aantoonbaar) bekwame medewerkers die veilige persoonsgerichte zorg leveren. Daarvoor worden ze ook geaccrediteerd: heel logisch, maar tegelijk iets wat zorgprofessionals soms naar de spreekwoordelijke schoolbanken beweegt, weg van de patiënt of cliënt. Dat is iets dat met technologie voor een deel is op te lossen. Als we de kennis brengen naar waar de zorg wordt verleend, hoeft de professional niet van de zijde van de patiënt of cliënt te wijken.
E-learningrevolutie
Bovenstaande is een voorbeeld van wat we bij Noordhoff Zorg ‘leren in de flow of work’ noemen. Het lag ooit voor de hand om werken en leren strikt te scheiden. De technologische mogelijkheden van nu maken dat echter steeds minder noodzakelijk, terwijl druk op het zorgproces het ook steeds minder wenselijk maakt. Met Studytube bieden we een veelomvattend en toekomstbestendig platform aan dat zowel zorgorganisaties als zorgprofessionals veel meer regie geeft over het eigen leren. Tijdens het werk (en niet zozeer ernaast), in een mate en tempo die passen bij de individuele werknemer. Ook in de content is er veel meer maatwerk mogelijk dan ooit tevoren.
E-learning is qua efficiëntie natuurlijk een hele verbetering ten opzichte van een klassikale cursus op een externe locatie, maar het is op zichzelf inmiddels niet revolutionair meer. Dat wordt het wel door de bundeling met AI en Machine Learning, waarmee beter inzicht ontstaat in specifieke leerbehoeften. Om echt een kwaliteitsslag te maken en professionals het optimale leermateriaal te bieden, is een hoge mate van maatwerk wenselijk. Dat vraagt om veel content en materiaal, terwijl de capaciteit om die te creëren per definitie beperkt is. Maar ook daarin reikt technologie ons de hand.
De winst van AI
In de praktijk gaat het dan bijvoorbeeld over de AI auteurstool binnen Studytube. Een tool die AI benut voor het creëren van leercontent. Dat gebeurt op een gestructureerde manier, zodat de kracht van AI ook optimaal tot uitdrukking komt. Met didactiek als basis en voorgedefinieerde doelgroepen en profielen kunnen experts uit de organisatie direct aan de slag met leercontent. De L&D-afdeling kan meer op afstand ondersteunen en kan zich richten op andere belangrijke doelen en activiteiten.
Bij AI vraag je je dan – terecht – meteen af wat de kwaliteit van de output is. Wie bang is AI de e-learningomgeving vult met droge teksten vergist zich. De output is grotendeels tekstgebaseerd, maar bestaat uit onder meer lesteksten, quizvragen en videoscripts. Met een beetje professionele begeleiding rolt er een zeer relevante e-learningmodule uit die in veel minder tijd is te realiseren. Het resultaat is meer materiaal, meer maatwerk en meer relevantie. Zoals een gebruiker (van Tergooi Academie) het omschrijft: “De enorme winst van AI is dat je heel snel een training of e-learning kunt ontwerpen samen met zorgprofessionals. En juist tijd is kostbaar. Door instellingen te gebruiken zoals doelgroep, taalgebruik en bondigheid krijg je trainingen op maat”.
Microlearnings
Een andere ontwikkeling binnen L&D in de zorg is het concept van microlearnings. Voorheen – en op sommige plekken nog steeds – was het gebruikelijk dat kennis in leertrajecten en cursusdagen wordt gestopt. Dat lijkt heel logisch omdat veel verwante kennis tegelijk wordt aangeboden en de volle aandacht van de medewerker op het leren gericht is. Kortom: een hele dag leren over een bepaald ziektebeeld of over een specifieke behandeling of patiënt- of cliëntgroep. Maar kijken we naar de beroepspraktijk en luisteren we naar professionals, dan zien we dat kennisvragen vaak veel specifieker zijn dan dat en bovendien vaak momentgebonden. Vaak ontstaat de vraag naar kennis direct bij de uitvoering van de zorg zelf.
Daarom bieden wij nu ook zulke microlearnings. Dat is precies wat je denkt dat het is: heel kleine lessen. In dit geval digitale lessen met uitleg, 3D-animaties en video’s. Kort, to-the-point en handelingsgericht. Die combinatie maakt dat de kennis heel dicht op de toepassing wordt opgedaan. Een team professionals neemt voorafgaand aan een handeling nog even de microlearning door op de tablet en alle kennis is vers en gericht op de beroepspraktijk, gebundeld in een overzichtelijke en toegankelijke bibliotheek.
Kennis borgen en uitbreiden
E-learning, AI en microlearnings hebben de potentie om een van de belangrijkste processen in de zorg, kennis borgen en uitbreiden, naar een hoger niveau te tillen. Daarmee ontlasten ze zorgprofessionals, verhogen ze de relevantie en praktische toepasbaarheid van lesmateriaal en maken het mogelijk dat zulk materiaal tot stand komt in veel nauwere samenwerking met de zorgmedewerker zelf. Als innovatieve leerpartner wil Noordhoff Zorg leren en werken voor zorgmedewerkers leuker, makkelijker en slimmer maken. Daarvoor bieden we digitale leercontent, zorgtechnologie en consultancy.
Over de auteur: Patrick Hendriks is General Manager Noordhoff Zorg bij Noordhoff Zorg.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond