-

Case: Vision Healthcare’s ontwikkeling van een MACH-architectuur

Vision Healthcare, aanbieder van voedingssupplementen, maakte flinke groei door en werkt al sinds 2015 met een MACH-architectuur. Deze werd deels zelf gebouwd en deels ingekocht. Door die architectuur kan het bedrijf eenvoudiger overnames integreren en snel nieuwe technologieën implementeren.

Vision Healthcare (VHC) nam de afgelopen jaren diverse bedrijven over die zich bezighouden met voedingssupplementen en personal care via D2C-kanalen en groeide daarmee uit tot een van de grotere spelers in deze sector. Zo nam VHC in 2015 de Nederlandse vitaminewebshop Flinndal over. Eigenaar en CEO Tim Schelling werd vervolgens Chief Technology Officer bij VHC en verantwoordelijk voor de verdere technologische ontwikkeling van het platform.

Flinndal zag technologie altijd al als concurrentiewapen en is meermaals van tech stack veranderd, om uiteindelijk een eigen platform voor abonnementen op producten te bouwen. Na de overname door VHC werd besloten om een volledig nieuw platform te bouwen op basis van microservices, multi tenancy en een open API-gedreven structuur, opgebouwd uit losse componenten. Ze wilden niet per se alles altijd zelf bouwen, maar ook juist standaard componenten software kunnen gebruiken. Zonder het zelf te beseffen waren ze toen dus al bezig met het opzetten van een MACH-architectuur (Microservice-based, API-first, Cloud-native, Headless).

Vervolgens maakte VHC met zijn platform de overstap naar Headless en ging het naar de cloud, om op deze manier beter op te kunnen schalen en voorbereid te zijn op maximaal 25.000 transacties per dag. Stapsgewijs ontwikkelde VHC zich zodoende richting een volledige MACH-architectuur die het zelf heeft ontwikkeld.

‘Buy and Build’

Een van de positieve neveneffecten van de keuze om een moderne architectuur te bouwen is dat het bedrijf daardoor interessant is voor de schaarse developers. Met deze developers bouwde VHC de afgelopen jaren verder aan zijn platform. De grootste uitdaging is om de enorm snelle ontwikkelingen in onder meer social commerce, advertentiemogelijkheden en customer relationship management bij te houden.

Mede daarom kijken ze bij VHC regelmatig naar oplossingen die elders al zijn ontwikkeld en binnen hun platform passen. Schelling zegt: “Als we bijvoorbeeld zien dat de zoekfunctionaliteit in de webshop van een door ons overgenomen bedrijf verder is dan de onze, kijken we of we deze tool kunnen integreren in het platform en uitrollen naar de andere webshops. We willen namelijk dat al onze webshops over dezelfde functionaliteiten beschikken”.

Overstap naar commercetools

Om het ordermanagementsysteem verder te ontwikkelen kwamen Schelling en zijn team in aanraking met commercetools. Nieuwe functionaliteiten ontwikkelen kostte hen veel tijd: tijd die ze vanwege het onboarden van nieuwe bedrijven en de daarbij behorende integraties en migraties eigenlijk niet veel hadden.

Al snel zagen de lead-developers dat de opbouw van commercetools erg leek op hun eigen tech stack en nodigde Schelling commercetools uit voor een gesprek. Tijdens dat gesprek werd duidelijk dat belangrijke componenten die VHC op zijn eigen roadmap had staan al standaard in het portfolio van commercetools zaten.

Zo wilden ze onder meer een nieuwe (rijkere) winkelwagen implementeren en dit ook beschikbaar maken voor de eigen callcentermedewerkers. Dat zou betekenen dat ze zelf een oplossing moesten bouwen op basis van klantgroepen, catalogi, prijzen per klant, etc. Deze elementen zitten standaard in commercetools. Schelling: “Omdat ook de logica en opzet van commercetools naadloos in ons plan paste en we daardoor snel zaken zouden kunnen integreren, besloten we om met commercetools in zee te gaan.”

Geen migraties meer

Volgens Schelling is een platform nooit af en is het daarom zaak om de MACH-gedachte 100% door te voeren, waarbij continu kleine stukjes vervangen en verbeterd worden. Op deze manier hoven ze in toekomst nooit meer een klassieke grote migratie uit te voeren waarbij alles op de schop moet, met de bekende grote negatieve impact op de bedrijfsvoering.

Over de auteur: Joanne Veenvliet is Sales director Benelux bij commercetools.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond