-

Wanneer is je organisatie gereed voor headless?

Bij een headless architectuur zijn de back-end en front-end van elkaar losgekoppeld. Zo kun je je content direct op elk mogelijk apparaat of kanaal  publiceren. Maar voor welke bedrijven is headless geschikt en hoe maak je de overstap?

Steeds meer bedrijven denken na om de overstap naar een headless architectuur te maken, maar zijn daar niet altijd al klaar voor. De uitbraak en verdere verspreiding van het coronavirus heeft veel bedrijven doen beseffen dat zij klanten via verschillende kanalen moeten kunnen bedienen om te overleven. De stap naar digitaal heeft daarbij niet alleen tot doel om online een sterke propositie te verkrijgen, maar ook dat klanten offline beter worden geholpen. 

Fysieke winkels hebben namelijk ook na Covid-19 zeker bestaansrecht en kunnen juist een merk versterken. Wel is het zo dat klanten inmiddels in fysieke winkels dezelfde ervaring verwachten als die zij online hebben. Headless is een van de beste oplossingen om deze nieuwe digitale ervaringen te bieden, omdat je eenvoudig kunt inspelen op nieuwe technologieën en veranderingen.

Voordelen headless

Bij een headless architectuur zijn de back-end en front-end van elkaar losgekoppeld. Dit biedt je als bedrijf onder meer de mogelijkheid om content zonder enige belemmering op elk mogelijk apparaat of kanaal te publiceren. Headless is dan ook vooral interessant voor bedrijven die hun merken aantrekkelijk en op verschillende platformen willen kunnen presenteren.

Een van de belangrijkste voordelen van headless is dat je sneller kunt reageren op marktontwikkelingen. Doordat headless daarbij is losgekoppeld kun je ten opzichte van traditionele architecturen veel eenvoudiger experimenteren wat er wel en niet werkt voor je eindgebruikers, terwijl de releasecyclus van nieuwe implementaties drastisch kan worden ingekort. Op deze manier wordt je bedrijf veel dynamischer. 

Een goed voorbeeld is het coronavirus. Bedrijven die al een headless architectuur toepasten konden zich veel sneller aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Naast de vlucht naar online winkelen is bijvoorbeeld ook spraakgestuurde interactie met fysieke apparaten populair geworden, zoals koffiemachines die via Alexa aangestuurd kunnen worden.

Overstap naar headless

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is waarom je wilt overstappen naar een headless architectuur? Wil je de concurrentie voorblijven, innovatief zijn of een innovatieve cultuur realiseren? 

Denk daarbij ook na welke ervaringen je je klanten wilt bieden? Dit heeft namelijk direct invloed op de cultuur binnen je bedrijf. IT wordt versneld door nieuwe technologieën en versnelt processen binnen je organisatie, doordat alles digitaal en geautomatiseerd wordt. 

Vervolgens stel je vast in welke fase van het ‘digital maturity model’ je bedrijf zit. Hierin analyseer je in hoeverre de bedrijfsstructuur, interne processen, technische capaciteit intern en extern gereed zijn om technisch te innoveren. Is er bijvoorbeeld een sales- of marketingteam, worden technische zaken intern of extern opgepakt en in hoeverre werkt je bedrijf al agile? Ga per team na hoe ver zij zijn in hun digitale volwassenheid en open staan tot verandering.

Bekijk daarna hoe jij het beste kunt voldoen aan de behoeften van je klanten. Bedrijven in de mode-industrie willen bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om klanten te inspireren. Elektronicabedrijven willen het klanten online zo duidelijk mogelijk te maken door bijvoorbeeld in 3D een product te tonen of via Augmented Reality te laten zien of een product past bij de wensen van de consument.

Stel vervolgens een roadmap en strategie op waarin de transformatie staat beschreven. Hierin leg je onder meer vast of je alle veranderingen in één keer of stapsgewijs doorvoert. Dit hangt ook af van de sector waarin je actief bent en hoe bedrijfsprocessen zijn ingericht. Vaak moet dit van de grond af aan worden opgebouwd, niet alleen technisch maar ook intern. 

Zo moet je bedrijfscultuur zich aanpassen aan een dynamische omgeving, omdat klanten niet gebruikmaken van één maar vaak meerdere platformen.

Proactief aan de slag

Een headless architectuur bereid bedrijven voor op de toekomst en kan veel voordelen bieden, mits deze op de juiste manier in het bedrijf geïmplementeerd worden. Niet alleen voeg je met headless namelijk iets toe aan je digitale gereedschapskist, het leidt ook tot een andere manier van werken. 

Maak daarom een duidelijke roadmap en zorg er voor dat iedereen binnen je bedrijf bereid is om zich aan te passen aan een nieuwe cultuur. Is dat nog niet het geval, bekijk dan of het zin heeft om überhaupt headless te gaan gebruiken of voer het stapsgewijs in. Op deze manier is je bedrijf beter voorbereid om in de toekomst klanten de optimale ervaring te bieden. 

In de komende artikelen leg ik je onder meer uit welke elementen voor de backend van headless belangrijk zijn en hoe je met headless de beste user experience cross channel kunt garanderen.

Wil je meer weten over de vraag wat headless commerce precies is en waarom bedrijven er baat bij kunnen hebben? In dit gratis eBook vind je meer informatie

Over de auteur: Paul Bidder is Senior Sales Director EMEA at LiveArea

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond