-

Hoe modemerk NA-KD dankzij slimme warehousing haar beoogde groei realiseert

Het Zweedse modemerk NA-KD maakte de afgelopen jaren een stormachtige groei door. Om dit te faciliteren koos NA-KD al snel voor de robotisering van haar magazijn, wat naast schaalvoordelen volgens medeoprichter Oscar von Konow ook resulteerde in een aantal positieve neveneffecten. 

NA-KD werd in 2015 opgericht en is een online direct-to-consumer (D2C) modemerk, dat zich met name richt op vrouwelijke millennials. Dankzij samenwerkingen met influencers, waaronder de Nederlandse Instagrammer Rianne Meijer met 1,5 miljoen volgers, en online retailers als Zalando en Asos behoorde het Zweedse modemerk vorig jaar tot een van de 20 snelst groeiende bedrijven van Europa. NA-KD verkoopt inmiddels in 100 landen wereldwijd en doorbrak in 2020 de omzetgrens van 200 miljoen euro. Het afgelopen jaar verwerkte het bedrijf 400 miljoen orders.

Om deze groei te faciliteren opende NA-KD in 2017 een magazijn in Nederland, van waaruit naast de Benelux ook de belangrijke afzetmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland worden bediend. Inmiddels heeft NA-KD een tweede warehouse in Nederland en daarnaast een in Zweden, om zo Scandinavische klanten beter te bedienen.

Processen automatiseren

Oscar von Konow, medeoprichter en momenteel COO van NA-KD, besefte al snel na de lancering van zijn  bedrijf dat het verwerken van orders op lange termijn mogelijk een struikelblok kon vormen.  Daarom implementeerde het bedrijf in 2017 een semiautomatische opzet voor zijn locatie in Nederland.

In 2019 kwam Von Konow erachter dat dit onvoldoende zou zijn: “Om snel, precies en met veel verschillende bezorgmethoden te kunnen leveren wilden we processen verder automatiseren. We wilden minder afhankelijk worden van personeel en eenvoudig kunne opschalen.” Wel was er vooraf de vrees voor het onbekende. “We wisten nog vrij weinig over robotisering. We hadden wel gehoord over fantastische uptimes, maar geloofden het niet. Daarnaast waren we bezorgd over de betrouwbaarheid.”

De bouw van het nieuwe warehouse in Zweden vormde voor NA-KD het perfecte moment om robotisering te implementeren. NA-KD evalueerde verschillende automatiseringsprocessen en koos na een aantal fysieke bezoeken uiteindelijk voor AutoStore. Wat hen daarbij onder meer aansprak was de modulaire opbouw van het systeem.

“Ik wil graag processen begrijpen”, zegt Von Konow. “AutoStore is weliswaar zeer uitgebreid, maar door de modulaire opbouw toch eenvoudig.  Als er een specifiek onderdeel kapot gaat sluit je de poort daarvan af en kun je vervolgens de reparaties of vervangingen doen. De modulaire opbouw zorgt er ook voor dat we snel kunnen opschalen door bijvoorbeeld een extra robot aan te schaffen, wat voor ons de belangrijkste winst is.”

Positieve neveneffecten

Een positief neveneffect is volgens Von Konow dat door robotisering de doorlooptijd 30-40% lager ligt dan bij een handmatige opstelling. “Klanten verwachten steeds snellere levertijden. Door de doorlooptijd in het warehouse te verkorten kunnen we het moment dat de order wordt opgehaald en richting de klant gaat daar heel dicht op zetten.”

Dit wordt onder meer gerealiseerd door de optimalisatie van de inventarisatie. “Er is een natuurlijke selectie van de producten, waarbij de populairste producten bovenaan het schap liggen en daardoor door de robots sneller gepakt kunnen worden.”

Daarnaast realiseert NA-KD dankzij de robotisering kostenbesparingen. “Onze fulfilmentkosten zijn 20% ten opzichte van traditionele handmatige warehouses en is het systeem ook erg energiezuinig. Bovenal hebben we met AutoStore 70% aan kostbare opslagruimte bespaard.”

Robotisering gaat niet meer weg

Von Konow verwacht dat het steeds moeilijker wordt om gekwalificeerd personeel te vinden, zeker in Nederland waar het arbeidsloon relatief hoog is. In combinatie met de wens van de klant voor snelle levertijden is automatisering volgens hem daarom niet meer weg te denken. “Pieken zoals de feestdagen worden eenvoudiger te managen, omdat je minder tijdelijk personeel hoeft te werven op een toch al krappe arbeidsmarkt.”

Bedrijven die aan de slag willen met robotisering adviseert Von Konow om eerst te zorgen dat de volumes dermate groot zijn dat het interessant is om te investeren in robotisering. “Het omslagpunt hiervoor is afhankelijk van de sector, financieringsmogelijkheden en groeiverwachtingen van het bedrijf. Ik denk dat het voor ieder bedrijf al snel kan lonen om enige vorm van automatisering toe te passen.”

Von Konow ziet in ieder geval genoeg redenen om in de komende jaren zijn warehouses verder te automatiseren. “Sinds de installatie van AutoStore in augustus 2020 heeft zich geen groot incident voorgedaan. Dankzij de robotisering van onze warehouses stelt NA-KD zijn toekomstige groei veilig.”

Over de auteur: Rob Pauls is Managing director bij Element Logic Benelux BV.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nina - Boetiek.nl

Slimme zet van NA-KD!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond