-

De ROI van een gerobotiseerd warehouse

Wat zijn de voordelen van het robotiseren van je warehouse? Waar moet je rekening mee houden en wanneer ben je uit de kosten?

De forse toename in het online winkelen heeft er mede toe geleid dat steeds meer e-commercebedrijven nadenken over het robotiseren van hun warehouse. ABI research stelt dat er eind 2018 wereldwijd nog slechts 4.000 warehouses beschikten over robots. Het onderzoeksbureau verwacht echter dat tegen 2025 meer dan 4 miljoen commerciële robots in 50.000 warehouses zijn geplaatst. 

Hoewel het gebruik van robots niet nieuw is, passen nog vrij weinig Nederlandse bedrijven het toe. Volgens marktkenners worden momenteel in ongeveer 90% van de magazijnen orders volledig handmatig verwerkt, terwijl 7% traditionele mechanisering als een transportband of automatische sorteerders gebruikt. Slechts 3% is ver geautomatiseerd via bijvoorbeeld een gerobotiseerd systeem. Zo zijn er in Nederland circa 1.000 distributiecentra met een vloeroppervlak groter dan 10.000 m2, maar slechts een handjevol is al gerobotiseerd. 

De belangrijkste vraag voor e-commercebedrijven is of de investering in robotisering is terug te verdienen? De terugverdientijd bedraagt vaak minimaal acht jaar, maar kan dankzij besparingen en het slim inzetten van bepaalde systemen worden teruggedrongen. Er zijn daarbij meerdere aspecten die je kunt meenemen bij het berekenen van de ROI van een gerobotiseerd warehouse.

Verlaging personeelskosten zonder banenverlies

Een van de belangrijkste redenen om processen te automatiseren is het tekort aan personeel, zeker ook omdat de werkloosheid in Nederland sterk is teruggelopen. In januari 2021 lag de werkloosheid volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op 3,6%. De verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt voorlopig niet zal verdwijnen, want bestaande en nieuwe vacatures voor logistiek medewerkers zijn moeilijk vervulbaar. 

Robots kunnen het werk van logistiek personeel grotendeels uit handen nemen. Denk bijvoorbeeld aan robots die de producten direct vanuit de opslaglocatie naar de orderverwerker brengen. Hiermee vang je het personeelstekort op en neem je variabele kosten die gepaard gaan met personeel weg. 

Robots zullen weliswaar banen innemen, maar volgens analisten zal de vraag naar nieuwe logistiek medewerkers in de komende jaren verder toenemen en zal dit het wegvallen van arbeidsplaatsen door robotisering meer dan compenseren. 

Let daarbij wel op dat je ook andere type medewerkers moet werven zoals technisch personeel voor het onderhoud van de robots, een andere mogelijkheid is het uitbesteden aan derden zoals de robotleverancier.

Ruimtebesparing

Dankzij gerobotiseerde oplossingen kun je veel ruimte besparen. In plaats van stellingen kun je bijvoorbeeld producten op en zeer strak naast elkaar plaatsen, waardoor er tot 75% ruimte bespaard wordt.

Op deze manier benut je de beschikbare ruimte in je magazijn veel efficiënter, wat weer mogelijkheden biedt om binnen je bestaande pand verder te groeien in plaats van te moeten verhuizen. 

Denk daarom bij robotisering goed na over de langetermijn. Stel dat je bedrijf snel groeit en je moet uitbreiden, zijn je systemen en bestaande goederenstromen daar dan op berekend? Zorg ervoor dat de robotisering die je gebruikt eenvoudig kan worden opgeschaald. 

Levertijden

Doordat je met robots ruimtes efficiënter benut kun je ook nadenken over de locatie van je magazijnen. Consumenten verwachten namelijk dat producten snel geleverd worden. 

Om dit op te vangen kijken steeds meer bedrijven naar magazijnen die dicht bij de klant staan. Een gerobotiseerd warehouse maakt het mogelijk om een relatief klein magazijn in de binnenstad optimaal te benutten, waardoor het mogelijk wordt om producten nog dezelfde dag bij klanten in de buurt te bezorgen. Hierdoor creëer je een voorsprong op de concurrentie. Let er wel op dat de vastgoedprijzen in dichtbevolkte gebieden vaak hoger liggen.

Energiebesparing

Het robotiseren van je warehouse biedt ook de mogelijkheid om je bedrijf en processen te verduurzamen. Robots hebben uiteraard energie nodig, maar zijn niet afhankelijk van de verlichting en verwarming van een ruimte. Een gemiddeld magazijn kan daardoor gedraaid worden op 30 robots die hooguit het stroomverbruik van drie stofzuigers nodig hebben.

Klaar voor robotisering van je warehouse?

Wil je weten of je organisatie klaar is voor robotisering? Kijk dan eerst eens met een collega welke processen er mogelijk door robots overgenomen kunnen worden en hoeveel ruimte er bespaard kan worden. 

Breng vervolgens in kaart welke bestaande (IT) systemen er binnen het bedrijf worden gebruikt en naar de oplossingen die daarop mogelijk kunnen worden aangesloten. Denk ook alvast na of huidig personeel het onderhoud van de robots voor hun rekening kan nemen, of dat hiervoor nieuwe mensen geworven moeten worden dan wel dat het uitbesteed wordt aan derden. Op deze manier leg je een goede basis om met robotisering in je warehouse aan de slag te gaan.

Over de auteur: Rob Pauls is Managing Director bij Element Logic Benelux 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond