-

Robèrt van Beckhoven pakt na eerste digitale stap meteen door met bakplatform

Steeds bleef ‘bij Robèrt’ hangen op het maken van digitale plannen. Door de pandemie aangespoord, zet het bedrijf van Meester Patissier en Meester Boulanger Robèrt van Beckhoven nu door. De webwinkel en click & collect-service zijn een opmaat naar een online bakplatform waarop kennisoverdracht en verkoop samen komen. “Receptensites zijn er genoeg, maar waar kun je nu bij een bakker in de leer?”

Vlak voor het paasweekend is het bij de bakkerij en winkel van bij Robèrt in Oisterwijk ouderwets druk. Nieuw is echter dat de naastgelegen restaurantruimte toegang geeft aan klanten die gebruikmaken van de click & collect-service voor bijvoorbeeld online bestelde broden en (zelf)bakproducten. Het is één van de zichtbare resultaten van een jaar pandemie. Verwacht echter geen jubelverhalen of een ondernemer die vooral ‘talloze kansen’ heeft gezien in e-commerce. Feit blijft namelijk dat het bedrijf al een jaar voor driekwart stil ligt, benadrukt zakelijk directeur Pirjo de Winkel. “We hebben een verder enorm lastige tijd aangegrepen om de digitalisering versneld in te zetten.”

Toekomstvisie

Als mede-ondernemer is De Winkel de commerciële kracht achter bij Robèrt. Een bedrijf en merk dat ze zorgvuldig opbouwde samen met en rondom het bekende gezicht Robèrt van Beckhoven. Behalve een open bakkerij en meerdere winkellocaties bestaat bij Robèrt onder meer uit een restaurant en een ‘B’academie’. Ook geeft het bedrijf diverse magazines en boeken uit. “Alles wat we doen heeft als doel het bakkersvak in zijn totaliteit te laten zien”, legt ze uit. Met succes: de onderneming groeide na de laatste winkeluitbreiding in 2014 flink. Sindsdien verviervoudigde het bedrijf en bestond het voor de eerste lockdown vorig jaar uit ongeveer honderd mensen.

Opvallend afwezig tussen de activiteiten was tot dat moment een online component. Met de gedwongen sluiting van winkels, horeca en het wegvallen van de mogelijkheid cursussen te geven, is daar vrij snel verandering in gekomen. De pandemie leverde ‘Team Toekomst’ – een al eerder opgericht samenwerkingsverband om kansen te verkennen – meteen een belangrijk agenda-punt, vertelt De Winkel. Wat te doen? “Ja, er zijn steeds allerlei beperkingen waarmee we te maken hebben. Toch overheerste de wil ons te richten op de mogelijkheden. Dat is geen positieve managementpraat. Zo voelde het echt. Iedereen wilde ergens naartoe kunnen werken.”

Delicate e-commerce 

Met de kort erop ontwikkelde webwinkel zet bij Robèrt een lang verwachte stap. “Telkens maakten we plannen, maar ontbrak de urgentie er werk van te maken. Nu dwongen de omstandigheden ons”, legt De Winkel uit. “We hebben er meteen voor gekozen te investeren in een click & collect-service. Het restaurant doet sindsdien voor een deel dienst als afhaallocatie. We kunnen klanten daardoor op een snelle en veilige manier helpen.”

Zowel de webwinkel als logistiek zijn met het oog op de lange termijn ontwikkeld, beklemtoont ze. Het technisch fundament bestaat daarom uit e-commerceplatform Shopify, een bureau is betrokken voor de doorontwikkeling. “Het grote voordeel van deze keuze is dat we enorm snel van start konden met genoeg flexibiliteit om de webwinkel af te stemmen op onze specifieke eisen.” Niet voor elk product houdt bij Robèrt bijvoorbeeld voorraad aan. “We bakken precies wat er nodig is. Zo kunnen klanten tot 12 uur van tevoren hun broodbestelling doorgeven.” Ook de afwijkende logistiek is op productniveau ingeregeld. “Niet alles is geschikt om per post te versturen. Een delicate chocoladepaashaas laten we natuurlijk liever afhalen.”

Livestreams

De eerste maanden laten meteen zien dat e-commerce de business uitbreidt. Locals die op dit moment drukte vermijden, kunnen binnenwandelen voor hun boodschappen en meteen weer weg. Met het assortiment aan professionele bakartikelen en -ingrediënten bereikt het bedrijf online bovendien meer mensen. “We kunnen veel vaker servicen dan bijvoorbeeld alleen rondom een cursusmoment.” Een niet minder belangrijk voordeel noemt De Winkel het tegengaan van voedselverspilling. “Doordat meer klanten hun broodbestelling vooruit plaatsen, kunnen we steeds nauwkeuriger onze dagvoorraad bakken. Het is kortom efficiënter en milieuvriendelijker.”

Deze eerste digitale stappen smaken zonder twijfel naar meer. Bij Robèrt werkt de gelegde basis inmiddels uit tot een online bakplatform. Hierop worden diverse livestreams, digitale cursussen en recepten van Robèrt van Beckhoven gebundeld en geïntegreerd met de webwinkel. Het idee is om op termijn alle thuisbakkers te begeleiden en zo het beste in ze naar boven te halen. Een deel van de content zal gratis toegankelijk zijn, de rest stelt het bedrijf tegen betaling beschikbaar. Ter illustratie noemt De Winkel de recente samenwerking met websuper Picnic, die hier naadloos op aansluit. Onder de naam Meesterlijke bakpakketten stellen de twee bedrijven diverse bakpakketten samen. “Door onze kennis en hun logistiek te delen, maken we goed bakken nog toegankelijker.”

Schaalbare kennisoverdracht 

Anders dan de vele receptensites die er – met name voor het koken – zijn, zegt De Winkel zich te willen onderscheiden met kennisoverdracht. “Een platform is echt iets anders dan een verzameling instructievideo’s. Om het bakkersvak echt te leren begrijpen, moet je cursussen volgen en technieken onder de knie krijgen.” Een vervanging van de professionele cursussen die bij Robèrt op locatie geeft, zal het wat haar betreft nooit worden. Eerder een mooie aanvulling. “Als ik zie wat er tijdens een fysieke bijeenkomst ontstaat, verwacht ik niet dat we dit online ooit kunnen nabootsen. De onderlinge dynamiek, elkaar vragen kunnen stellen en andere bakkers aan het werk zien, geven een andere ervaring dan met een iPad in je eigen keuken. Maar na afloop kun je wel teruggrijpen op video’s die een techniek nog eens toelichten.”

Voor een bedrijf dat ervoor kiest terug te keren naar het ambacht van vroeger en slechts “hier en daar” een moderne machine gebruikt, voelt de koers zo nu en dan nog wat onwennig. De Winkel verwacht dan ook nieuwe expertises in huis te halen, bijvoorbeeld op het vlak van videoregie en editing. “Net als met de groei van ons magazine, ontstaat zoiets organisch. Met slimme camera’s kom je in eerste instantie een heel eind. Er is altijd meer mogelijk dan je denkt.”

De eerste resultaten geven haar in ieder geval voldoende aanleiding door te zetten. Sinds het bedrijf startte met de verzending en click & collect-service, verdrievoudigde de omzet. “Wanneer we erin slagen het platform uit te bouwen, maken we onze diensten schaalbaar. En hebben we een belangrijk extra kanaal in handen.”

Over de auteur: Yoshi Tuk is redacteur bij Emerce

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond