-

Virtuele museumweek

Als alternatief voor de Nationale Museumweek ontwikkelden XSAGA en Capitola het Gouden Pronkstuk: een 3D-model van de Dam met rondom het monument honderden door musea ingezonden topstukken.

Strategie
  • Digitaal kunstobject
  • Mikken op een nieuw museumpubliek

Met slechts enkele weken op de teller wordt duidelijk dat de plannen voor de Nationale Museumweek grotendeels in de prullenbak verdwijnen. Musea zijn dicht, evenementen verboden. XSAGA, sinds zes jaar betrokken bij de landelijke campagne, zoekt samen met de Museumvereniging naar een digitaal alternatief. Net als bij eerdere fysieke aandachttrekkende kunstobjecten - type gouden hondenkoptrein midden in Utrecht - is de opzet ook deze editie groots. “Het doel is altijd om voorbijgangers te confronteren met de rijkdom van Nederlandse musea”, vertelt oprichter Patrick Roubroeks. “Zo spreken we een nieuw, jonger publiek aan.” 

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!