Virtuele museumweek
Als alternatief voor de Nationale Museumweek ontwikkelden XSAGA en Capitola het Gouden Pronkstuk: een 3D-model van de Dam met rondom het monument honderden door musea ingezonden topstukken.
Strategie
- Digitaal kunstobject
- Mikken op een nieuw museumpubliek
Met slechts enkele weken op de teller wordt duidelijk dat de plannen voor de Nationale Museumweek grotendeels in de prullenbak verdwijnen. Musea zijn dicht, evenementen verboden. XSAGA, sinds zes jaar betrokken bij de landelijke campagne, zoekt samen met de Museumvereniging naar een digitaal alternatief. Net als bij eerdere fysieke aandachttrekkende kunstobjecten - type gouden hondenkoptrein midden in Utrecht - is de opzet ook deze editie groots. “Het doel is altijd om voorbijgangers te confronteren met de rijkdom van Nederlandse musea”, vertelt oprichter Patrick Roubroeks. “Zo spreken we een nieuw, jonger publiek aan.”
Neem een Premium abonnement en krijg onbeperkt toegang tot premium artikelen en vele andere voordelen.
- Alles van Emerce Account
- Toegang tot alle Premium nieuws artikelen
- Korting op tickets Emerce Events
- Krijg Emerce 100 opgestuurd