-

Wat komt er allemaal kijken bij disruptieve innovatie?

De Nederlandse wegen zijn overvol, parkeren is vaak een probleem en laten we het nog maar niet eens hebben over de stikstofproblematiek. Dat schreeuwt om innovatie. Maar hoe doe je dat? In deze blog deel ik een aantal tips en valkuilen waar wij als leasemaatschappij tegenaan liepen bij het voorbereiden op de toekomst.

Durf je huidige verdienmodel ter discussie te stellen

Als corporate valt het niet altijd mee om buiten de kaders van het gevestigde bedrijf te denken. Om in kaart te brengen hoe in de toekomst de klantwens verandert en hoe verdienmodellen veranderen organiseerden wij samen met innovatiepartner DearNova speciale ‘Kill-your-own-business’ sessies. De opdracht voor de deelnemers? Vorm je eigen startup en bedenk waardeproposities die zo goed zijn dat ze een bedreiging vormen voor het huidige verdienmodel van je bedrijf. Met dit uitgangspunt stimuleer je collega’s om buiten kaders te denken en werk je toe naar meer disruptieve innovaties die je vervolgens gewoon met je huidige corporate kunt uitvoeren. 

Kijk niet alleen naar de toekomst

Eén van de valkuilen van disruptieve innovatie kan zijn dat je te ver op de zaken vooruit loopt. Behalve een blik op de toekomst is het daarom net zo belangrijk om te kijken waar je doelgroep op dit moment tegenaan loopt. Vaak kun je de kansen voor morgen combineren met de pijnpunten van vandaag. Bij onze doelgroep was er een tegengesteld belang tussen werkgever en werknemer. De werkgever wil vooral grip op de kosten en een makkelijk uitvoerbaar beleid. De werknemer is daarentegen meer geïnteresseerd in vrijheid, flexibiliteit en comfort. Door technologische kansen zoals een AI bot voor mobiliteitsadvies was het mogelijk om vandaag al dilemma’s en pijnpunten voor de werkgever en werknemer op te lossen. Terwijl tegelijkertijd werd gewerkt aan nieuwe proposities voor de toekomst gericht op betalen naar gebruik. 

Controleer of gemaakte aannames kloppen

Bij het opstellen van een plan werk je meestal met aannames. Staar je hier niet blind op, maar zet experimenten in gang om te kijken of je aannames ook daadwerkelijk kloppen. Kies een beperkt aantal aannames die echt wezenlijk zijn voor het succes van je innovatie. De aanname dat medewerkers hun reisgedrag zouden veranderen wanneer ze praktische flexibiliteit werden aangeboden is daarom bij ons uitgebreid getest, voordat we gingen ontwikkelen. Zes weken lang werden meerdere vervoersmiddelen beschikbaar gesteld aan een groep leaserijders én zij kregen dagelijks (toen nog manueel) reisadvies om te kijken of deze aanname klopte. 

Ontwikkel altijd samen met je klant

Door oplossingen al vroegtijdig voor te leggen aan potentiele gebruikers krijg je hele waardevolle inzichten. Vaak is dit heel spannend omdat er genoeg argumenten te bedenken zijn waardoor het nog te vroeg is of omdat het product nog niet helemaal af is. Deze argumenten wegen vaak niet op tegen de hoeveelheid inzichten die je in korte tijd kan verzamelen door het product wel te laten testen. Hierdoor maak je snelheid en kun je ook beter je prioriteiten bepalen voor de doorontwikkeling. Waar wij wel tegenaan liepen was dat gebruikers al direct hoge verwachtingen hebben, goed dus om in de communicatie helder neer te zetten dat het om een betaversie gaat.

Valideer de meerwaarde van een mogelijke oplossing

Nadat de eerste resultaten van de experimenten binnen zijn, sta dan ook even stil bij de geleerde lessen. Vaak is op dit punt het enthousiasme hoog en sta je te trappelen om iets nieuws te ontwikkelen. Neem juist op dit moment even wat ruimte om inzichtelijk te krijgen wat de daadwerkelijke meerwaarde is van innovatie en een nieuw product. Blijf ook steeds het originele concept voor ogen houden, wij merkten dat als je met de experimenten aan de slag gaat je al snel de neiging hebt om op basis van nieuwe inzichten en zijweg in te slaan. Het hielp ons door steeds bij iedere sessie het pijnpunt van de klant waar je innovatie een oplossing voor is centraal te houden.

Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden

Bij corporates is er nog vaak de neiging om zelf te ontwikkelen. Maar vaak is het helemaal niet nodig om vanaf nul te beginnen. Kijk eens wat al beschikbaar is op de markt, en of het voor andere partijen interessant is om samen te werken aan een innovatieve oplossing. Voor de innovatie waar wij aan werkten, een app met dagelijks reisadvies, is gebruik gemaakt van de bestaande contacten met Microsoft. Dankzij hun bot framework was het mogelijk om op zeer korte termijn een virtuele mobiliteitsassistent te bouwen om toe te voegen aan de app.

Over de auteur: Lonneke van der Horst is marketing- & innovatiedirecteur bij ALD Automotive.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond