-

Tourism Impact Lab: een nieuwe manier om studenten en reisbedrijven te verbinden

Onlangs vond het eindevenement van het Tourism Impact Lab plaats op de Breda University of Applied Sciences. Een initiatief om studenten te verbinden aan reisorganisaties en reis-startups in een langdurig traject waarin innovatietechnieken en het uitwerken van nieuwe concepten centraal staan. Met als uiteindelijke doel studenten een succesvolle innovatie te laten creëren binnen de reisbranche. 

Het Tourism Impact Lab toont studenten welke waardevolle impact zij kunnen hebben en geeft hen handvaten eigen concepten uit te werken en te laten slagen. Voor bedrijven is het een mooie kans om aan de slag te gaan met innovatie en op deze manier impact te maken binnen de reisbranche. Tijdens het eindevenement pitchten de studenten hun innovaties aan bedrijven en sloot Ramon Vullings af met een keynote over cross-industry innovation.

Cross-industry innovation en het Travel Impact Lab

Het Travel Impact Lab kennen we al langer binnen de reisbranche. Zij helpt de reisbranche innoveren en combineert innovatie met het creëren van positieve impact. Een groot aantal reisorganisaties en reis-startups hebben zich inmiddels aangesloten bij het Travel Impact Lab om samen waardevolle impact te creëren met nieuwe ideeën en concepten binnen de reisbranche. En dat is nu precies waar het bij cross-industry innovation ook om gaat, of zoals Ramon Vullings het omschrijft: “Creating impact like an ideaDJ”. 

Creating impact like an ideaDJ

Maar hoe word je nu zo’n ideaDJ en hoe kom je tot creatieve ideeën en oplossingen? Twee vragen die tijdens de keynote sessie van Ramon Vullings beantwoord worden. Vullings ziet een ideaDJ als iemand die waardevolle en mooie combinaties maakt die toegevoegde waarde hebben. Het gaat erom dat je op zoek gaat naar elegante oplossingen in de wereld. 

Aan de hand van een aantal innovatieve voorbeelden neemt Vullings de zaal mee in zijn verhaal. Wat dacht je bijvoorbeeld van het Amager Resource Center in Kopenhagen dat uitgroeide tot grote toeristische attractie vanwege het opzetten van een skibaan rondom het resource center? Of de Ikea die een samenwerking aangaat met Adidas voor een productlijn waarbij het draait om sporten vanuit huis? Allebei mooie voorbeelden van cross-industry innovation. 

Maar ook zelf kun je eenvoudig tot nieuwe concepten en ideeën komen. Probeer eens uit je tunnelvisie te stappen en te leren van andere branches. Volg hierbij bijvoorbeeld de tips uit het cross-industry manifesto van Vullings dat je hieronder kunt vinden.

Kijk welke elementen uit andere sectoren toepasbaar zijn binnen je eigen sector en profiteer hiervan. Ook kan het handig zijn om te kijken naar de verschillende elementen waaruit een idee of vraag is opgebouwd zoals bij onderstaande synoniemen.

Binnen no time kom je via deze synoniemen tot ontelbaar veel nieuwe combinaties. Ook de studenten van de Breda University of Applied Sciences hebben deze methodes en andere manieren van design thinking gebruikt toen zij op zoek gingen naar een innovatie voor hun bedrijf of reis-startup. 

Wil je zelf aan de slag gaan met cross-industry innovation? Neem dan zeker een kijkje op deze website waar je nog een aantal handige gratis tools vindt om aan de slag te gaan met cross-industry innovation.

Een greep uit de innovaties van studenten

Het mooie aan het Tourism Impact Lab is dat zowel gevestigde bedrijven als nieuwe reis-startups de kans krijgen met de studenten aan de slag te gaan. Zo pitchte een groepje studenten hoe TUI zich kan profileren als sustainable brand en pitchte weer een ander groepje studenten hoe de startup The Big Parasol gebruik kan maken van een door-to-door service om de zorgen van ouders rondom reizen met kleine kinderen weg te nemen. Ook wezen studenten Breakzy op de kansen om meer gebruikers te krijgen en te behouden voor hun app en lieten zij weten dat The Social Impact Journey het beste medewerkers van bedrijven kon benaderen om via hen een impactvolle reis te maken. Al met al een geslaagde dag vol inspiratie en de kans is zeer aanwezig dat we een aantal van deze ideeën in de praktijk zullen terugzien.

Over de auteur: Renske Swarts werkt als projectmanager bij Blogs4Travel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond