Waarde creëren met AI: drie concrete toepassingen
Iedereen wil ‘iets’ met AI, maar hoe pas je het echt nuttig toe? Dit zijn drie concrete toepassingen waarmee je met behulp van AI écht waarde creëert.
Iedereen wil ‘iets’ met AI, maar hoe pas je het echt nuttig toe? Dit zijn drie concrete toepassingen waarmee je met behulp van AI écht waarde creëert.
Boekhoudkantoor PwC sluit voor de VS en het VK een immens contract met OpenAI. Tienduizenden medewerkers krijgen de AI-tool in hun gereedschapskist.
Betaalbedrijf Klarna bespaart dit jaar tien miljoen euro op marketingkosten als fotografie, fotobanken en marketingbureaus door de inzet van generatieve kunstmatige intelligentie.
70 procent van de Nederlanders gebruikt zelf (nog) geen generatieve AI zoals ChatGPT, maar de verschillen tussen leeftijdscategorieën blijken heel groot. Dat blijkt uit de AlgoSoc AI Opinion Monitor van de Universiteit van Amsterdam.
Mozilla is van plan om AI-functies toe te voegen aan de browser Firefox die lokaal draaien. Het bedrijf wil AI-functies bieden die ‘tastbare problemen oplossen, de privacy respecteren en je echte keuze geven’.
CoPilot in Windows zal in Europa binnenkort als een aparte app beschikbaar komen in de Microsoft Store. Dat staat te lezen in een toelichting op Windows 11, versie 24H2 die Microsoft momenteel uitrolt in de Release Preview Channel.
De ware kracht van AI is het begrijpen en benutten van ongestructureerde data. De kansen voor deze toepassing liggen in elke industrie voor het oprapen.
OpenAI is een meerjarige overeenkomst aangegaan met mediabedrijf News Corp om nieuwsinhoud naar verschillende producten te brengen, waaronder ChatGPT.
De Alexa-stemassistent van Amazon wordt naar verluidt uitgebreid met generatieve kunstmatige intelligentie, al moet daarvoor wel een abonnement worden afgesloten.
De AI functies van het aanstaande IOS 18 zullen mogelijk nog niet klaar zijn als de software komend najaar wordt uitgerold. Dat suggereert Mark Gurman van Bloomberg in zijn nieuwsbrief. De functies krijgen wellicht een ‘bèta’- of ‘preview’-aanduiding.
Bekende venture capilists staan klaar met zeker zes miljard dollar om te investeren in xAI, een bedrijf van Elon Musk.
Volgens sommigen is hij beter dan Google Translate, het Duitse DeepL. Een groep investeerders gaat hierin mee en investeert meer dan een kwart miljard dollar in de scale-up.
Generatieve AI kan processen binnen recruitment zeer beslist versnellen, maar is niet geschikt voor het matchen bij werving. Dat stelt Philip Gast, medeoprichter van Odyss, een genAI-adviesbureau, in de videocollectie Recruitment 2024.
De grootste spelers uit de AI-wereld waren gisteren in Parijs op techbeurs Vivatech. Ze overspoelden het publiek met prachtige vergezichten en beloftes. Op de beursvloer zelf, met standjes van bedrijfjes, is AI voorlopig nog geen thema.
De kern van succesvolle AI-toepassingen ligt niet bij de technologie, maar bij de mensen die deze technologieën onderzoeken en implementeren.