Google lobbyt overheden met zijn AI-agenda
Google publiceert zijn AI Opportunity Agenda, een document waarmee het aan overheden zijn wensen laat weten voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.
Google publiceert zijn AI Opportunity Agenda, een document waarmee het aan overheden zijn wensen laat weten voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.
De UGent, PMV en vastgoedontwikkelaar Alides slaan de handen ineen voor de realisatie van de AI Campus Hub in Zwijnaarde. De hub helpt bedrijven en onderzoekers grenzen te verleggen met AI, Deep Tech en halfgeleiderfotonica.
OpenAI introduceert technologie om webapps mee te maken die je na eenmalig gebruik kunt weggooien, of kunt verkopen in een nieuwe App Store.
De Nederlandse zakelijke streamingprovider Jet-Stream neemt een AI in gebruik die video’s ‘bekijkt’ en er dan metadata over genereert.
Slechts een paar dagen na het ontwikkelaarsevenement van OpenAI onthulde Samsung deze week zijn eigen generatieve AI-model, Samsung Gauss, op het Samsung AI Forum 2023.
Kunstmatige intelligentie wordt ook al ingezet om de stemkeuze voor de Tweede Kamerverkiezingen te vergemakkelijken. Startup Watermelon lanceert de AI-chatbot Kiesbot. Via WhatsApp en Instagram kunnen stemgerechtigden objectief antwoord krijgen op al hun vragen rond de aankomende verkiezingen.
Het Duitse bedrijf Aleph Alpha ontvangt in zijn tweede grote investeringsronde meer dan een half miljard dollar groeigeld.
Nederland gaat een eigen open AI taalmodel ontwikkelen: GPT-NL. Dit model is nodig voor het ontwikkelen, versterken en bestendigen van de digitale soevereiniteit.
De AI-startup van Elon Musk xAI heeft afgelopen weekend een chatbot gelanceerd als tegenhanger van ChatGPT van OpenAI. De nieuwe chatbot heet Grok en werkt samen met X.
De Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 staan voor de deur en brengen een golf van vernieuwing met zich mee; talrijke nieuwe partijleden treden op de voorgrond, klaar om hun stempel te drukken op de toekomst van Nederland. Tegelijkertijd wijzen wereldwijde ontwikkelingen op de dringende behoefte om bij de tijd te blijven, zeker op het gebied van technologie. Maar hoe positioneren de Nederlandse politieke partijen zich ten opzichte van technologische vooruitgang, en in het bijzonder, AI en algoritmen? Adviesbureau ADC bekeek de verkiezingsprogramma’s.
Het lijkt erop dat AI de manier waarop zoekmachines werken gaat veranderen: steeds meer conversational search. Hoe ga je daar als merk of bedrijf mee om?
Kunstmatige intelligentie is een maatschappelijke gamechanger, of het nu gaat om de gezondheidszorg, het onderwijs, kantoorwerk, de industrie of kunst. Is het onze bondgenoot of een tikkende tijdbom? Dit vraagt om een serieuze discussie over de impact van AI op onze samenleving, over de kansen die het biedt en de potentiële risico’s van deze technologie. Om hierin te voorzien vindt op woensdag 1 november om 19.00 uur het Nationaal AI Debat plaats, dat live wordt uitgezonden door BNR.
Vrij ongemerkt dringt generatieve AI razendsnel door in de bedrijfsprocessen van kleine en vooral grote organisaties.
De print-on-demandstudio van H&M Group, Creator Studio, voert generatieve AI in voor zijn designproces.
Stel dat AI journalistieke artikelen schrijft, wat vinden we daar dan van? Die vraag is erg actueel en steeds minder hypothetisch.