More stories

Chatbot Kate van KBC valt in de smaak

De digitale assistent Kate van de Belgische bank KBC is al door 781.000 unieke klanten gebruikt. Van de 1,6 miljoen mobiele klanten ziet de helft de interactie zitten, zo blijkt uit cijfers die Johan Thijs, CEO KBC Groep en Erik Luts, Chief Innovation Officer KBC Groep, tijdens digitale ‘persbabbel’ bekend hebben gemaakt.

De particuliere KBC-klant kan sinds eind november 2020 een beroep doen op Kate. Zo helpt Kate om een betaling te regelen, vertelt ze of het loon is gestort, en kan Kate het verzekeringsbewijs van de wagen tonen. Kate werkt zowel via chat als via spraak. Ook biedt de assistente ‘proactieve diensten’ aan. Bijvoorbeeld advies om te besparen op de energiefactuur. Was er een storm in de buurt? Dan zal Kate vragen of er schade was en helpen om een schadeaangifte in te dienen.

Dertig procent van de conversaties (703.000) leidde effectief tot verdere acties.

Kate begrijpt nu al 90 procent van de vragen maar kan die niet altijd zelf aan een oplossing linken. Die ontbrekende stap gaat KBC de komende maanden verder uitwerken. In 12 procent schakelt Kate de klant tijdens de conversatie effectief door naar een KBC Live medewerker. Een team van medewerkers doorloopt elke dag de vragen die Kate niet kon oplossen en stuurt actief bij.

Artificial Intelligence

OpenAI opent fonds van 100 miljoen

Het Amerikaanse onderzoekslaboratorium OpenAI begint een investeringsfonds voor start-ups met honderd miljoen dollar.

Venture

1 miljoen euro voor AI startup Jungle

Het Nederlandse artificial intelligence bedrijf Jungle heeft een financiering van 1 miljoen euro opgehaald bij investeerder SHIFT Invest.

Artificial Intelligence

Tijd en geld besparen met chatbots: toekomst of realiteit?

Chatbots: werken ze al goed genoeg? Consumenten zijn nog niet héél erg tevreden. Maar houd een paar dingen in het oog en dan zijn ze ook nu al inzetbaar.

Innovatie

Duitsland geeft zelfrijdende auto’s groen licht

Het Duitse parlement heeft een wet aangenomen die autonoom rijdende voertuigen toestaat op de openbare weg. De wet regelt level 4-autonomie per 2022 en opent deuren voor de technologiesector.

Tech

Machine Learning voor maximaal bedrijfsresultaat: vermijd de valkuilen

Machine learning in je bedrijf: klinkt goed, maar als je niet oplet zorgt het juist voor problemen. Vier aandachtspunten en de vragen die je moet stellen.

Artificial Intelligence

Hyperautomation: een introductie (1/5)

RPA, AI, Machine learning, Chatbots, etc. Samengevat: hyperautomation. Wat betekent het en wat kun je ermee? Een introductie.

Digital Transformation

AI en intelligente automatisering: klanten én werknemers profiteren

De tijd voor AI voor bedrijven is nú! Ieder bedrijf kan voordeel putten uit AI-tools, en AI zorgt er voor dat werknemers meer ‘mensenwerk’ kunnen doen.

Innovatie

Hans van Ditmarsch benoemd tot hoogleraar Artificiële Intelligentie

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft Hans van Ditmarsch benoemd tot hoogleraar Artificiële Intelligentie bij de faculteit Bètawetenschappen.

Artificial Intelligence

‘Nederland hobbelt achteraan met investeringen in kunstmatige intelligentie’

Hoewel de groei van het aantal AI-startups en banen laat zien dat kunstmatige intelligentie steeds meer terrein wint, blijft Nederland op dit gebied toch achter: investeringsrondes in AI startups en scaleups nemen wereldwijd toe behalve in Nederland, het aantal exits in Nederland is de afgelopen vijf jaar gestagneerd en Nederland loopt achter op Europa in de ontwikkeling en investering in een concurrerend AI ecosysteem.

Artificial Intelligence

AI onderzoeker Google loopt over naar Apple

Samy Bengio, afkomstig van Google, gaat een nieuwe AI-onderzoekseenheid bij Apple leiden samen met John Giannandrea.

Artificial Intelligence

De toekomst van werk: geen wedstrijd maar samenwerking met machines

De manier waarop we werken verandert snel, onder invloed van opkomende technologieën als AI. Hoe kunnen we daar het beste mee omgaan?

Artificial Intelligence

De toekomst van AI: wie kruipt er achter het stuur?

Computers worden steeds slimmer met behulp van AI. Hoe wordt onze relatie tot slimme apparaten en blijven wij wel relevant?

Artificial Intelligence

Zo verbeter je de klantenservice met AI

Artificial Intelligence op de klantenservice omvat meer dan alleen chatbots en kan van grote toegevoegde waarde zijn – ook op gebied van digital marketing.

Artificial Intelligence

‘Kunstmatige intelligentie onmisbaar bij online retail’

De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) kan een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van e-commerce in Nederland. Met AI kunnen verkoopvoorspellingen accurater worden en daardoor de voorraadkosten lager. AI is echter zeker nog geen gemeengoed, aangezien nu maar 14 procent van de retailers AI gebruikt, zo blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Artificial Intelligence